امروز: جمعه 31 فروردین 1403 | Friday 19 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

مقدمه
اولین آژانس مسافرتی و گردشگری ایران به نام ایران تور در تهران و در سال 1319 و اولین آژانس مسافرتی برادران مهاجری در سال 1325- 1324 همزمان با شروع فعالیتهای پروازی هواپیمایی در کشور شروع به کار نمود البته فعالیت آژانس های مسافرتی به سبک امروزی تقریباً از سال 1330 در ایران آغاز شده است. دفاتر خدمات مسافرتی جهانگردی انجام خدمات لازم و تنظیم مسافرتها و گردشگرهای داخلی و خارجی با وسایل حمل و نقل و بطور هر گونه فعالیت و خدمات ایرانگردی را انجام می دهند.
مجوز های یک آژانس مسافرتی
یک آژانس مسافرتی چه کوچک چه بزرگ می تواند دارای یک یا همه ی مجوزهای زیر باشد که به صورت بند های مختلف قابل ذکر است:
بند الف،بندب،بندپ،بار،قطار
مجوز بند الف

این مجوز از طرف سازمان هواپیمایی کشوری به واجدین شرایط اعطا می گردد و دارای حداکثر 2 سال اعتبار و قابل تمدید است.با این مجوز آژانس مسافرتی می تواند فقط در بخش فروش بلیط های داخلی و خارجی (نه تور) فعالیت قانونی داشته باشد.با اخذ نامه ی ایرلاین ها می تواند به همه ی خطوط هوایی داخلی و خارجی درخواست نمایندگی ارسال و سیستم رزرواسیون آنها را (به شرط گذارندن دوره های فروش سیستمی که بعدا توضیح داده خواهد شد و سپردن ضمانت نامه به مبلغ مندرج در قرارداد خاص آن ایرلاین) اخذ نماید.
مجوز بند ب

این مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و با حداکثر یک سال اعتبار و قابل تمدید صادر می گردد.آژانس مسافرتی دارای مجوز بند ب مجاز است در زمینه ی تورهای گردشگری(مسافرت های دسته جمعی)اجازه ی فعالیت را دارد.این تورها شامل تورهای ورودی (از سایر کشورها به ایران عزیز) یا تورهای خروجی (از ایران به سایر نقاط دنیا)می باشد.مجوز بند ب اجازه ی اخذ ویزا،صدور بلیط (فقط در قالب تور- اجازه ی صدور بلیط تنها را چنانچه دارای مجوز بند الف همراه ب نیست را نخواهد داشت).
مجوز بند پ

این مجوز از سوی سازمان حج و زیارت و صرفا جهت برگزاری تورهای عتبات عالیات (سوریه-کربلای معلی و نجف اشرف) و مکه ی معظمه جهت اعمال عمره ی مفرده و حج واجب صادر می گردد.بلیط و تور این مسافران صرفا از طریق سازمان حج و زیارت اعلام و صادر می گردد.
مجوز بند ق

مجوز بند ق یا همان مجوز فروش قطار رجا از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران صادر می گردد.این مجوز به آژانس هایی تعلق می گیرد که حتما دارای مجوز الف و ب و دیگر شرایط را دارا باشند.پس از اخذ مجوز می تواند اقدام به فروش بلیط های قطار داخل کشور در بخش داخلی و یا به شرط داشتن مجوز برای فروش خارجی برای این مسیرها اقدام به فروش بلیط نماید.
مجوز بار
یک آژانس مسافرتی می تواند ضمن فعالیت در امر فروش بلیط و تور در امر جابه جایی بار نیز به فعالیت بپردازد.این مجوز نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشور صادر و جهت ارائه خدمات حمل و نقل بار،ارسال بار به صورت هوایی فعالیت می کند.
سایر مجوزها
در بخش سایر مجوزهای آژانس های مسافرتی می توان به نمایندگی صدور بیمه نامه های مسافرتی که می توان آنها را از بیمه گزاری های مختلف اخذ نمود اشاره کرد.همچنین مجوز فروش بلیط های کشتی های تندرو والفجر مخصوص بنادر ایران از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی صادر می گردد.
مجوز دیگر که در برخی از آژانس های مسافرتی وجود دارد صدور گواهینامه ی بین المللی می باشد.این مجوز از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران صادر می گردد و این امکان را می دهد تا در آژانس مسافرتی بتوان گواهینامه ی افراد را جهت رانندگی در سایر کشورها بین المللی نمود.
کاپوتاژ اتومبیل مجوز دیگری است که در برخی از آژانسهای مسافرتی پیدا می شود.این مجوز به به آژانس مسافرتی این امکان را می دهد تا پلاک خودرو شما را برای مسافرت های خارج از کشور به صورت زمینی بین المللی کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید