امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

 آبشار ونایی  در روستاي ونايي در فاصله 21 کيلومتري شمال غربی بروجرد و در دامنه ارتفاعات گرين است. گَرین از رشته کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه  قرار دارد.

زمستانهای آن سرد و پر برف است و تابستانهای آن خنک و معتدل است. جنوب ونایی را دشت کوچکی تشکیل می‌دهد که به دلیل وجود آب فراوان، کشاورزی در آن رونق دارد. چشمه سارهای متعددی مانند سراب سفید و سراب پنبه از دامن کوههای این منطقه می جوشد که منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است. قله های بلند آن شامل یال کبود در کوه چهل نابالغان در نهاوند، قله ۱۸ یال، سه کوزان و میش پرور در بروجرد و نیز قله ولاش در شمال الشتر است. دیگر قله های آن شامل بازگیر و چهل تن می شود. منطقه سرسبز و بکر روستای «ونایی» از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می رود که اغلب گردشگران و به ویژه دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در آن سپری می کنند. منطقه «ونایی» در شمال غربی بروجرد و به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین مناطق روستایی بروجرد، از ‪ ۱۰کوه و قله مرتفع و شگفت انگیز از جمله «هجده یال»، «سه کوزان»، «والاش»، «برنجه» و «هیگره» برخوردار است.

سراب دوروزنه ونایی17315
سراب دوروزنه ونایی یکی از رودخانه هایی فصلی ونایی محسوب میشودکه در خیلی پر آب و در اواسط تابستون تقریبا خشک میشود. وجه تسمیه این سراب خیلی جالب است  . در گویش محلی دروزنه یعنی کسی که راست گفتار نیست ، و علتش این است که این رودخونه در فصل بهار به قدری خروشانه که کمتر کسی باور می کند که در تابستون کاملا خشک میشود . این سراب تقریبا در شمال غربی دشت گلرود واقع شده که برای رسیدن بهش باید وارد روستای ونایی بشین و از اونجا به سراب ونایی برید ، کمی اونطرف تر هم سراب چله ونایی قرار دارد.


 سراب چله ونایی
سراب چله یک از زیباترین مناطق گردشگری وناییه  که تقریبا در غرب دشت سرسبز گلرود قرار دارد . توی این منطقه ، سنگ هایی وجود دارد که خیلی زبرن ، اسمشون در گویش محلی ، چُل هست ، به همین خاطر نام این سراب ، سراب چُله گذاشته شده است. آب این سراب خیلی زلال و با کیفیته و به همین خاطر به شهرستان های بروجرد و ونایی لوله کشی میشود . این سراب حوضچه ها و آبشارهای کوچیکی رو درست کرده که خیلی تماشائی است .

گلرود
گلرود ، اسم یه دشت سرسبز و حاصلخیز در وناییه که در دل خودش رودخونه ی گلرود رو جریان داده است. اطراف دشت گلرود ، کوه های مرتفعی مثل سه کوزان و برافتاب قرار دارد. رودخونه ی گلرود از پیوند آب سراب دروزنه ، سراب چله و سراب خسرو به وجود می آیدو مکان مناسبی رو در اطراف خودش برای ییلاق عشایر به وجود آورده است.

d6ecb5dc 99b3 4218 aa71 c33ee4f2bb0d

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده