امروز: جمعه 31 فروردین 1403 | Friday 19 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

1-ابتدا برای اینکه بتوانید پست مدیر فنی (TECHNICAL MANAGER ) را بگیرید باید حتما دارای مدرک کارشناسی (غیر مرتبط باشد اشکالی ندارد-دانشگاهها هم فرقی ندارد-ولی باید مورد تائید وزارت علوم باشد) باشید.
2-حتما باید دارای حداقل  سه سال سابقه ی بیمه در یک شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری باشید.
در قانون جدید حتما سابقه ی بیمه مورد نیاز است مگر اینکه شما قبلا از سازمانی بازنشسته و سپس وارد این شغل شده باشید که سه سال سابقه ی غیر رسمی (ارائه گواهی معتبر از سوی یک آژانس مسافرتی)کافی است.
پس بنابر این برای مدیر فنی شدن ابتدا باید در یک دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری مدتی را کارآموز باشید(کارورزی در آژانس های مختلف شرایط متفاوتی دارد که بعدا به آن پرداخته خواهد شد) و سپس کانتر داخلی را که نیازی به دیدن دوره های فروش اجباری ندارد در اختیار بگیرید و سپس پس از اینکه استخدام شدید و برایتان بیمه تامین اجتماعی رد شد می توانید در حین سه سال سابقه ای که جمع آوری می کنید به کلاسها بروید و مدارک لازم را کسب کنید.
3-در حین جمع آوری سه سال سابقه و یا قبل از آن باید دردوره های کلاسهای فروش بلیط (TICKETING) را بگذرانید و مدرک بگیرید.این دوره ها شامل دوره ی مقدماتی(BASIC) دوره ی متوسطه(INTERMEDIATE)دوره ی پیشرفته(ADVANCE) است که در حال حاضر این دوره ها به دو دوره7 روزه کلاس مقدماتی و پیشرفته محدود شده است.(قبلا هر دوره 2 هفته بود).
این دوره کلاسها عناوین زیر را شامل می شود:
دوره ی مقدماتی:
تعریف ایکائو و یاتا
آموزش استفاده از کتاب
آموزش تبدیل گرینویچ ( به وقت محلی و بالعکس )
آموزش صدور بلیط داخلی
آموزش نرخ سازی در مسیرهای یک طرفه
آموزش قوانین و تعهدات شرکتهای هواپیمایی
دوره ی پیشرفته:
آموزش نرخ سازی در مسیرهای یک طرفه و دو طرفه به طور کامل
آموزش صدور بلیط خارجی
آموزش واچر
آموزش استرداد بلیط خارجی (Refundvoucher)
آموزش استثناء و انواع چک در تعیین نرخ مسیرهای یک طرفه و دوطرفه
این دوره های آموزشی مانند همه ی دوره های آموزشی لازم است ولی کافی نیست.اخذ مدرک آنها برای گرفتن تائیدیه ی مدیر فنی بند الف لازم است ولی فقط شما را با تئوری های کار آشنا می سازد.
برخی از موسسات برای آماده سازی بیشتر دانشجویان دوره های تکمیلی دیگری نیز در کنار این کلاسها برگزار می کنند .
این دوره ها عمدتا در مرکز آموزش هواپیمایی هما برگزار می شود ولی موسسات دیگری که در این زمینه مجوز دارند و فعالیت می کنند نیز وجود دارد که مدرک معتبر صادر می کنند.

WhatsApp Image 2018 06 14 at 5.55.36 PM
4-برای مدیر فنی شدن لازم است به سیستم رزرواسیون ایرلاین ایران ایر،گابریل(برخی از دیگر ایرلاین ها نیز مشابه همین سیستم را دارند)مسلط باشید و مدرک هماک (HOMACPLUS)بگیرید.
کار کردن با این سیستم رزرواسیون را می توانید در دوره ی کارورزی خود به صورت تجربی یاد بگیرید ولی در آخر نیاز به مدرک آن دارید و باید به جهت یادگیری همه ی جزئیات آن حتما در کلاسها شرکت کنید.
5-کلاسهای سیستم رزرواسیون در دوره ی دیگری صدور بلیط های الکترونیک (E-TICKETING) را آموزش می دهد که دارای مدرک جداگانه ای است و جهت ارائه به کمیته ی فنی(بخشی که امتحان مدیر فنی را برگزار و صلاحیت ایشان را تائید می کنند) ضروری است.
6-پس از اخذ این این مدارک و البته شرایطی که در بالا به آن اشاره شد نکته مهم این است که حتما باید در یک امتحان که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری – کمیته فنی برگزار می گردد شرکت و حداقل نمره ی قبولی (50 از 100 ) را کسب نمائید.
این امتحان به زبان انگلیسی است و میزان تسلط شما را به زبان و هم کلاسهایی که گذراندید می سنجد.
با زبان انگلیسی در حد متوسط (مثلا تا دوره ی دبیرستان)و تسلط کاری (مثلا به زبان انگلیسی از شما می پرسد که مسافرین پروازهای خارجی چند ساعت زودتر باید در فرودگاه حضور داشته باشند؟)می توانید نمره ی قبولی را کسب کنید.
نکته اینجاست که حتما باید یک آژانسی که تازه تاسیس است و یا مدیر فنی ندارد(مدیر فنی سابقش ترک کار کرده و یا از آن آژانس مسافرتی رفته است)شما را در سربرگ آن آژانس به عنوان مدیر فنی آینده معرفی و جهت شرکت در آزمون تائید نماید.
سعی می کنیم در مقاله های بعدی شما را با این آزمون و نمونه سوالات آن بیشتر آشنا کنیم.نکته ی آن این است که شما فقط مجازید در این آزمون دو بار شرکت کنید و اگر موفق به کسب نمره ی حداقل 50 نشدید باید برای آزمون 2 سال بعد خود را آماده کنید.
7-دو مدرک دیگر عدم سو پیشینه (انگشت نگاری در دفاتر پلیس + 10) و عدم اعتیاد (در آزمایشگاههای دولتی منتخب باید ارائه گردد که جهت انجام آنها باید یک نامه روی سربرگ معتبر از سوی آژانس مسافرتی همراه داشته باشید تا شما را پذیرش کنند.جواب آزمایش عدم اعتیاد دو روز بعد ولی انگشت نگاری ده روز بعد به آدرسی که اعلام کرده اید ارسال می گردد.

نکته:از لحاظ کاری مدیر فنی باید حتما به سیستم فروش آمادئوس (AMADEUS) که یک سیستم رزرواسیون جامع صدور بلیط های اکثر ایرلاین ها است مسلط باشد ولی ارائه ی مدرک آن جهت امتحان مدیر فنی لزومی ندارد.

نکته ی دیگر اینکه جهت تعیین تاریخ امتحان مستقیما با کمیته فنی و یا با انجمن صنفی شهر متقاضی هماهنگ تا تاریخ اعلام گردد برای شهرستانها بهتر آن است که در همان روز برگزاری امتحان  جهت تکمیل فرآیند حراست نیز اقدام گردد(نامه ی معرفی به حراست پس از قبولی در امتحان از سوی کمیته ی فنی صادر می گردد).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید