امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403 | Thursday 28 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

بوشهر شهری بندری در استانی با همین نام است که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند، در جنوب این شهر دریای خلیج فارس قرار گرفته است. بندر بوشهر تنها ۱۸ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و آب و هوایی گرم و نیمه بیابانی دارد. مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران بوشهر نیز قدمتی دیرینه دارد و ساخت آن به سال ها پیش باز می گردد.

در ۸ کیلومترى جنوب شهر بوشهر منطقه ای باستانی در نزدیکی ساحل قرار دارد که به آن ریشهر گفته می شوند. جایی که در زمان عیلامی ها پادشاهی می کرد و حالا، زمین های خاکی و بناهای تاریخی تنها معرف آن هستند. ساحل ریشهر که در جنوب شهر بوشهر قرار دارد تاریخی بسیار کهن دارد و اشیا کشف شده در منطقه حاکی از آن است که قدمت زندگی و تمدن در ریشهر به هزاره اول تا سوم پیش از میلاد بازمی گردد. در بین سال های  ۱۲۵۱ تا ۱۲۵۶ شمسی توسط باستان شناسان فرانسوی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت نتیجه این کاوش ها در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی منتشر شد.

34878886 2619114458314650 2813866859269455872 n

طی این اکتشافات کتیبه ‌های میخی عهد شوتروک ناهونته و آثار بناها و اشیا مفرغی و سفال ‌های نقش داری کشف شده که متعلق به دوران ایلامیان و هزاره دوم و سوم  پیش از میلاد مسیح است. شوتروک ناهونته از شاهان دوره معروف به عهد طلایی ایلام مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد بوده است. از بازخوانی آجر نوشته ها این گونه مشخص شد که ساحل ریشهر در آن دوران لیان نام داشته است و به خاطر موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای که داشته یکی از مهم ترین نقاط اتصال و ارتباط تمدن ‌های شرق و غرب دنیای قدیم بوده ‌است چرا که مرزهای جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریا و سایر شرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می ‌داد که از آب ‌های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن ‌های ایران و دشت بین النهرین استفاده کنند.

نام ریشهر خلاصه شده ریوارد اردشیر است. اردشیر بابکان شهرهای زیادی را در زمان حکومت خود برپا نمود که در ریوارد اردشیر نیز یکی از آنها است که می توان گفت تجدید بنای همان شهر لیان بوده ‏است. این شهر در دوران حکومت ساسانیان یکی از مهم ترین مراکز علمی و ادبی محسوب می شد. در آنجا جماعتی از دانشمدان و نویسندگان جای داشتند که با استفاده از خطوطی موسوم به گشتک، کتاب هایی در زمینه علوم طب، نجوم، فلسفه ، متون و روایات مذهبی و سایر رشته های علم و ادب را می نوشتند و برای آن ها نام گشتک دفتران انتخاب شده بود.

در عهد ایلام، یعنی هزاره دوم و قسمتی از هزاره اول پیش ازمیلاد در قسمت جنوبی شبه جزیره و خلیج جنوبی آن یکی از مراکز آبادانی و تمدن قدیم وجود داشته است که ریشهرنام دارد و بر سر راه دریایی شوش به مهانجودارو بوده و می توان قدمت آن را هم زمان با آثار شوش و سایر یادگارهای ایلامیان دانست، در دوران اردشیر بابکان نیز شهر رام اردشیر در آنجا قرار داشته است و اکنون خرابه های ریشهر قدیم به مسافت دو فرسنگی بوشهر، در قسمت جنوبی این شبه جزیره قابل مشاهده است و نشانه های تمدن و بقایای ساختمان ها و آثار مختلف دوران ایلام و ساسانیان را در دل خود جای داده است.

در آن دوران ایلامی ها ساختمان های باشکوهی را ساختند که امروز نیز بقایای آن در ساحل ریشهر قابل مشاهده است از جمله این ساختمان ها می تواند به یابود شوشی ناک و همسرش کریرشه اشاره کرد. در ساحل ریشهر پیشرفت و رونق  معماری، کشاورزی، سفالگری، فلزکاری به وضوح دیده می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده