امروز: جمعه 10 فروردین 1403 | Friday 29 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پارک جنگلی چاهکوتاه در روستای چاهکوتاه (چاه کوتاه) از توابع بخش مرکزی شهرستان بوشهر در 50 کیلومتری شمال شرقی بوشهر واقع شده است. روستای چاهکوتاه در منطقه ‌ای دشتی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. پارک جنگلی چاهکوتاه از سطح دریا 30 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصول پاییز، زمستان و بهار معتدل و در تابستان گرم و خشک است. روستای چاهکوتاه از جنوب غربی به روستای کنار آبادی و از شمال شرقی به روستاهای تل اشکی و دویره محدود می شود.

توفان شن و تش باد (آتش باد) دو عامل اساسی مؤثر در اقلیم و معماری این روستاست. به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و عمق کم چاه های آب در گذشته، نام روستا چاه کوتاه نامیده شده است. قدمت این روستا به اواخر دوره صفوی مربوط است. مردم روستای چاهکوتاه، در حوادث جنگ های جنوب (ایران – انگلیس) نقش فعالی داشته اند و آرامگاه هایی از آنها به جا مانده است. مردم روستای چاهکوتاه به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

Alaedin Travel Agency Attraction Bushehr Chahkutah Park 1

در دهه 1350 در اجرای طرح کنترل و مهار شن های روان، پارک جنگلی چاکوتاه احداث گردید و کشت درختان کویری به منظور مهار پیشروی بیابان در این منطقه رواج یافت. پارک جنگلی چاکوتاه، به یکی از نشانه های اصلی این روستا تبدیل شده است.

این پارک جنگلی 150 هکتاری، زیستگاه گونه‌های گیاهی مختلفی مثل گیاهان مناطق کویری و حاره‌ای و همچنین زیستگاه پرندگان ساحلی است؛ کهور، آکاسیا و ویکتوریا، از جمله درختانی هستند که در این پارک جنگلی به چشم می‌خورند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده