امروز: جمعه 31 فروردین 1403 | Friday 19 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

حمام تاریخی ميرزا رسول مهاباد در استان آذربايجان غربي در کنار يکي از گذرگاه هاي قديمي بازار در  شهرستان مهاباد قرار گرفته است . قدمت آن به دوران صفويه و قاجاريه بر مي گردد. مصالح اصلی بنا سنگ و آجر است که از آجر در پوشش طاق و تویزه ها و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده شده است. شیوه آجر چینی طاق و تویزه ها را می توان از عوامل تزیینی این بنا محسوب نمود. خزینه این حمام در قسمت گرمخانه است . بینه آن دارای پلان تقریباً مربع شکل بوده و همچنین دارای پشت بند می باشد .

3374 720x365

حمام دارای دو گنبد نا برابر است که بر روی هر کدام چهار عدد نورگیر قرار گرفته است. اين حمام که ساختاري مشابه ديگر گرمابه هاي قديمي ايران دارد شامل سربينه، گرمخانه و فضاي انتقالي و گنبد است . هر کدام از گنبدهاي گرمخانه و سربينه ، چهار نورگير در بغل و يک نورگير در مرکز دارد. تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها به فضاي تاريخي اين حمام تنوع خاصي بخشيده است . ورودی کنونی این بنا الحاقی است که اخیراً احداث شده و ورودی اولیه آن از بازار اصلی بوده که اکنون راهروی آن به مغازه تبدیل شده است. 

08639efd e2fe 413c 85ec 19664d268ee9

 این بنا در حال حاضر کاملاً مرمت شده است . حمام میرزا رسول دارای تزیینات خاصی در اصل بنا نبوده ولی بعد از مرمت آن ازاره کاشی فیروزه ای رنگ به آن الحاق شده است. این بنا به شماره 4848 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است. امروزه این مکان به موزه مردم‌شناسی در شهرستان مهاباد تبدیل شده و میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده