امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

سد شهرچای در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ با حضور معاون رییس جمهور به بهره برداری رسیده است، سد شهر چای ارومیه در ۱۲ کیلومتری شهر ارومیه با ارتفاع ۸۴ متر از بستر رودخانه و قابلیت ذخیره ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب برای تامین ۱۲۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی مناطق پایین دست ارومیه و آب شرب و همین طور صنعت شهر ارومیه بر روی رودخانه شهر چای ساخته شده است.

سد شهر چای از نوع خاکی – سنگریزه ای بوده و دارای ۲۱۵ میلیون متر مکعب حجم مفید خواهد بود. هدف احداث سد شهر چای تامین آب آبیاری برای ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست شهر ارومیه و تامین حدود ۷۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت شهر ارومیه است.

این رود از کوه کان کبوتر به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه های کردستان سرچشمه می گیرد و رشته ای از کوه های مرزی ترکیه نیز به آن افزوده شده، پس از کندن دره ای برای خود در بلندی های یادشده وارد بردسیر شده و از آن گذشته، پس از دریافت رگه هایی چند در طول مسیر خود و آبیاری زمین های مسیر خود به روستای بند نزدیکی شهر ارومیه می رسد و جلوه های زیبایی را به وجود می آورد که در نوع خود بی نظیر است.

آب این سد از رودخانه شهر چای تامین میگردد که این رودخانه از ارتفاعات شهیدان ، خلیل ، زینه تا بوتان سرچشمه می گیرد و آبادیهای زیادی را در مسیر خود سیراب می کند

این سد از نوع سدهای خاکی سنگ ریزه ای می باشد. احداث این سد باعث ساخت جاده آسفالته سد شهرچای-راژان با مسافت ۲۵ کیلومتر شد که مسافتی کوتاه تر نسبت به جاده قبلی را دارد.

 685581 196

هدف عمده ساخت این سد تأمین آب مورد نیاز شرب و صنعت ارومیه و تأمین نیاز آب کشاورزی اراضی واقع در پایین دست سد شهرچای می‌باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده