امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

سردشت نگینی در دل استان آذربایجان غربی است که مرکز آن شهرستان سردشت است و در جنوب غربی این استان در امتداد جنوبی ارومیه قرار گرفته. سردشت در پای کوه گرده سور بر روی دشتی در ارتفاع ۵.۲ کیلومترمربع و با ارتفاع ۱۴۸۰ متر از سطح دریا قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی این شهرستان زیبا کم نیست، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سردشت، چشمه کانی گراوان در ۲ کیلومتری شهرستان ربط است.

کانی گراوان از چشمه‌های غنی آب‌معدنی است که میزان املاح محلول در آب آن بالغ‌بر یک گرم در لیتر است.این چشمه زیبا در کنار روستایی بانام کانی گویز در جنوب شرقی حوضه زاب قرار دارد. خواص درمانی این چشمه بسیار است و می‌توان آن را در دسته‌بندی چشمه‌های آب‌معدنی گازدار جا داد که در بسیاری از امور زیبایی و پوست کاربرد دارد.

وجه تسمیه
کانی به معنی چشمه و گراوان به معنی آب سنگین و سخت است که این سختی به املاح آهکی اشاره دارد و در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای میگذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده ی مخروطی شکل و زیبای آن افزوده میشود. آب از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد. آب چشمه سرد و به علت شوری اش غیر قابل شرب است.

چشمه گراوان علاوه بر این ویژگی‌ های منحصر به فرد در طبیعتی زیبا و کنار رودخانه هرمز آباد واقع است و توده‌ ای زیبا از جنگل‌ های بلوط و چشمه پر آب کانی کُردان نیز در نزدیکی آن قرار دارند به طوری که سالانه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جلب میکند.

چشمه کانی گراوان سردشت آذربایجان غربی10

آدرس

آذربایجان غربی،سردشت٬ ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت( جاده سردشت به مهاباد) خروجی کانی گراوان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده