امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403 | Thursday 18 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

کوه دالامپر دارای یخچال های چند هزار ساله است. از ویژگی‌ های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌ های طبیعی در ارتفاعات است. همچنین از برفاب های این کوه رودی پر آب سرچشمه می ‌گیرد که در دامنه این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می ‌ریزد.

آبشار سوله دوکل گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است. جایی که گل و بوته و درخت و چشمه و کوه و صخره و بلبل و نسیم و سرسبزی و هوای پاک همه یکجا هست. آبشاری که همه دوازده ماه سال را خروشان است و از بالای کوه ها و صخره های با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر سرازیر می شود.

دالان های برفی یکی از مشخصه های شگفت انگیز دامنه های دالامپر است. حفره هایی که به واسطه جریان مستمر آب میان برف ها به این شکل درآمده اند.

3f42d3d18606713c8177c9184765ff66

یکی دیگر از زیبایی های این منطقه دریاچه شگفت انگیز آن است که محلی ها آن را «مام الشیخ» می نامند. ظاهرا مام الشیخ ارباب روستای دالامپر بوده، ولی همه، اسم دالامپر را برای دریاچه برگزیده اند.  این در یاچه هرساله به ویژه در فصل های بهار وتابستان در دامنه کوه دالامپر ایجاد می شود ومنظره بسیار دیدنی را ایجاد می کند.

یکی دیگر از مناطق زیبای این منطقه روستای  پلکانی کچله است که در دامنه های کوه سر به فلک کشیده دالامپر واقع شده و راه مواصلاتی پر پیچ و خم و زیبایی دارد.

دریاچه دالامپر که در بین محلی ها به دریاچه مام شیخ هم معروف است در جنوب غربی ارومیه بر روی دامنه های کوهی به همین نام جای گرفته و به خصوص در فصل های بهار و تابستان چشم اندازهای جذابی را به این منطقه می بخشد. دریاچه ای دایره ای شکل با قطر حدود ۴۵۰ متر که در ارتفاع ۲۷۲۰ متری سطح دریا قرار دارد و پاداش تماشای آن فقط نصیب کسانی می شود که دل به طبیعت بکر نواحی مرزی بزنند و چند ساعتی طبیعت گردی و کوهنوردی را به جان بخرند.

دریاچه بر روی دامنه های کوه دالامپر جای دارد، کوهی که در ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه، در مرز بین ایران، ترکیه و عرق قرار گرفته و جلوه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. در این کوه یخچال های طبیعی چند هزار ساله و چند دریاچه طبیعی را می بینید که یکی از مهمترین دریاچه های آن دریاچه دالامپر است که زیبایی های چشم نوازی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده