امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

دریاچه مارمیشو یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی آذربایجان‌غربی است که با چشم‌اندازی زیبا مکانی مناسب برای استراحت و آرامش است و هر مسافری را شیفته خود می‌کند. نکته قابل توجه در مورد این دریاچه زیبا علت پیدایش آن است؛ به این صورت که بر اثر زلزله قسمتی از کوه ریزش کرده و سدی طبیعی را به وجود آورده که باعث ایجاد دریاچه فعلی شده است. همچنین، از آنجایی‌که در حدود سال‌های ۱۲۰۰ ه.ش ساکنان قبلی مارمیشو مسیحیان بودند، این دریاچه نام خود را از رهبر این مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته است. مارمیشو ۵ هکتار وسعت دارد و دارای عمقی ۵۰ متری و در بعضی از قسمت ها هم بیشتر است و یکی از بهترین منطقه ها برای زندگی ماهی های قزل آلا است. مارمیشو آب خود را از دریاچه ای به نام نازلوچای می گیرد و جدای از ماهی های قزل آلای بیشماری که در آب های آن زندگی می کنند، پوشش درختی آن را که شامل درخت های صنوبر، بید، بلوط و گیاهانی مثل گون، لاله کوهی و شیرین بیان است هم اشاره کرد. یکی از بهترین تفریحاتی که بومی ها و به خصوص توریست ها را به مارمیشو جذب می کند، ماهیگیری در آب های آبی و آرام آن است. یکی دیگر از فعالیت هایی که دریاچه مارمیشو را خاص و البته مشهور کرده، پرورش زنبور عسل در آن است که توسط بومیان واهالی منطقه انجام می شود. عسل های مارمیشو بسیار معروفند و اگر دوست دارید تا طعم واقعی عسل را بچشید باید حتما امتحان کنید. به دلیل این که این دریاچه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، طبیعتا تنها در ماه های گرم سال می تواند به عنوان استراختگاه مورد استفاده قرار گیرد. در فصل گرما وجود انواع گیاهان و پرندگان آن چنان جذابیتی به این منطقه می دهد که هر بیننده ای را مبهوت خویش می نماید. رودخانه در فصل گرما کم عمق بوده و با احتیاط می توان از برخی نقاط آن گذشت و از مناطق بکر و دیدنی آن بیشتر استفاده نمود، هر چند این کار چندان خالی از خطر هم نخواهد بود.

0b6632cd d1e3 44a2 846d 652dcdd770fc

حیات جانوری آن به دو دوره تقسیم شده است به نحوی که در وضعیت فعلی از خرس، روباه، گرگ، خرگوش نام می‌ برند. حال اینکه قبلاً بزکوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده است. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره نمود. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌ اند که با بازشدن پای آدمیزاد و صید بی‌رویه آن اکنون با کاهش جدی رو به‌ رو هستند. شاید دیگر از سمورها خبری نباشد.

روستای مارمیشو:

روستاي مارميشو با آب و هواي معتدل و دلپذير، جنگلهاي سرسبز، چشم‌ انداز کوههاي بلند و سر به فلک کشيده، دره‌ هاي سرسبز و خوش منظره، يکي از مناطق زيبا و ديدني استان آذربايجان غربي به شمار مي‌ رود. روستاي مارميشو به دليل بارندگي‌ هاي فراوان، از سرسبزي و طراوت سرشار است. از مهمترين جاذبه‌ هاي گردشگري اين روستا مي‌ توان به جنگل‌ هاي انبوه و سرسبز، درّه باني و درياچه مارميشو اشاره کرد. تکيه قديمي مارميشو از آثار تاريخي روستاست و قدمتي طولاني دارد و به صورت غاري در دل کوه کنده شده است.

آدرس

آذربایجان غربی، ارومیه٬ ۴۵ کیلومتری ارومیه، مرز ایران و ترکیه، روستای مار میشو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده