امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

خانه سفال این بنای زیبا و قدیمی جزو آلبوم خانه های تاریخی تبریز می باشد که تاریخ بنای آن به دوره قاجاریه و پهلوی بر می گردد. بنا شامل یک زیر زمین و یک طبقه فوقانی می باشد که با معماری زیبا و اصیل ایرانی زیبایی خاصی به خود گرفته است ، نمای اصلی بنا دارای ایوان می باشد که بر روی دو ستون استوار شده است و با گچبری های زیبایی تزیین شده است.

در چند سال اخیر این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگری تبدیل و از سال 1374 نیز بعنوان نمایشگاه و خانه سفال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت .

در خیابان شمس تبریزی در شهر تبریز خانه ای قدیمی متعلق به عصر قاجاریه و پهلوی قرار دارد که مالک اولیه آن خانواده صرافلار و آخرین مالک آن خانواده علوی بودند.

خانه ای در دوطبقه، زیرزمین و یک طبقه فوقانی که مثل بیشتر بناهای قدیمی ایرانی با سبک و اصول معماری ایران بنا شده است.

ورودی بنا و نمای آن شامل دو ایوان گچبری شده بسیار زببا و دیدنی است. در زیرزمین حوضخانه ، دو اتاق در جبهه اصلی و یک اتاق مستطیلی و یک راهرو درضلع غربی آن قرار دارد.

در وسط حیاط حوضی است که دو طرف آن باغچه ای دیده می شود که شبیه به دیگر خانه های قدیمی تبریز است.

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان این خانه اصیل و زیبا را خریداری کرد و به بازسازی و مرمت آن پرداخت و در سال ۱۳۸۴شمسی این بنا به عنوان خانه موزه سفال تبریز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

17

بخشهای مختلف خانه سفال:

۱- نمایشگاه دائمی از آثار استاد عباس قابچی، استاد احمد قابچی و استاد فریده تطهیری مقدم و بهترین آثار هنرمندان و هنرجویان سفالگر استان آذربایجان شرقی ( با خاك سفید )

۲- حوضخانه: محل برگزاری نمایشگاههای موقت از آثار هنرمندان سفالگر به صورت انفرادی و گروهی و برگزاری جلسات نقد و بررسی و اجتماعات هنری و فرهنگی

۳-  فروشگاه دائمی برای عرضه آثار هنرمندان سفالگر

۴- كلاسهای آموزشی شامل: كلاس چرخكاری، كلاس نقاشی روی سفال، كلاس آشنایی با مراحل تولید سرامیك سنتی با خاك سفید آذربایجان

۵- ارائه مراحل مختلف كار سفالگری با خاك سفید به روش سنتی (بازدید با هماهنگی قبلی) شامل: آماده سازی گل، چرخكاری و تراش بدنه، آماده سازی لعاب، خرد كردن شیشه، كار با آسیاب سنگی، آماده سازی رنگینه مس، پخت اول ، لعاب زنی، پخت دوم ، كوره چینی

 

آدرس: آذربایجان شرقی٬ تبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، پلاک 100

گالری تصاویر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده