امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403 | Thursday 18 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

دره آل در ابتدای ضلع جنوبی در حد فاصل تقریبی 38 کیلومتری از شهر مشهد در مسیر جاده کلات و شمال شهر مشهد واقع شده است . در این مسیر ابتدا به روستای اندروخ سپس به روستای کارده و پس از آن به روستای آل می رسیم و در ادامه ی روستای آل در مسیر دره آل به سمت شمال به روستای یسج می رسیم و امتداد روستای یسج مسیر کوهستان به سمت مارشک به کوه های هزار مسجد می رسد.

ghar dareh Al 1

این محور مسیر قدیم مشهد به کلات بوده و یکی از مهم ترین معابری بوده که ایران را از طریق کلات به ترکمنستان و آسیای میانه ارتباط می داده است.

همچنین غاره دره آل مکاني است با دهانه بزرگ و ديدني و ديوارهاي مرتفع و بلند که چشمه اي در مجاورت آن قرار دارد. غار دره آل روستای آل از ديدني هاي اين روستا است و در ابتدای جاده دره آل پس از روستاهای اندروخ و کارده قرار دارد . مسیر جاده مشهد تا روستای آل اسفالت است . دهانه غار در اردتفاع 1458 متری از سطح دریا در مختصات 36،67108شمالی و 5967710 شرقی است.

ghar dareh Al 2

خوشبختانه چون دهانه غار بسیار کوچک است و در جهت شمال و جنوب است و تا فاصله 10 متری دهانه غار قابل دیدن نیست و علیرغم حضور خیل مردم در روزها تعطیل ، در دره بین روستاهای کارده و آل ، غار از گزند رهگذران در امان مانده است ! این غار قدمتي بسيار دارد تا آنجا كه كوه نوردان اسكلت هايي از انسان اوليه و ابزار او را درون غار يافته اند. عرض غار بين يك تا 3 متر و عمق آن 100 متر است. دهانه غار را به صورت شكافي در ميان سنگ بوده و داراي پرتگاه هايي خطرناك است.

ghar dareh Al 4

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده سمیه تعداد مطالب 216 نمایش مطالب نویسنده