امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می رود. گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به کلی منهدم شده است. این منطقه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. از این رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود. تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. همچنین به دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیست‌گاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. دریاچه قوریگل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به کلی منهدم شده است. این منطقه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. از این رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

0145bd14 b962 46e0 966a f96160fd0e58

پوشش جانوری

گونه‌های جانوری که زیستگاه آن‌ها در این تالاب و محوطه آن است، انواع مختلفی را شامل می‌شود. برای مثال، در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که با قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند؛ ولی امروزه، به علت توسعه حوزه شهری و احداث صنایع مختلف در مسیر این ارتباط به کلی از بین رفته است. از جمله گونه‌های جانوری حاضر در منطقه تالاب می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره کرد. علاوه بر این، حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره کرد. برخی دیگر از گونه‌های خرندگان و دوزیستان مانند انواع مارها (گرزه مار، مار پلنگی، کور مار و مار چلیپر)، مارمولک‌ها، قورباغه‌ها و ماهی‌ها در تالاب زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی

تالاب قوری‌ گل به لحاظ پوشش گیاهی نیز از تنوع بالایی برخوردار است؛ در این رابطه، بيش از ۲۸۰ گونه گياهی درتالاب بين‌المللی قوری گل تشخيص داده شده كه ۸۹ درصد آن درحوزه تالاب روييده و بقيه را گياهان آبزی و نيمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشكيل می‌دهند. گياهان غوطه‌ور در آب تالاب به عنوان يكی از جذاب‌ترين جاذبه‌های تالاب به شمار می‌روند که گونه‌هايی مانند بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای، انواع جلبک و فيتوپلانكتون را در بر می‌گیرد.

گالری تصاویر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده