امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

آبشار گل ‌آخور یکی از جا‌ذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی روستای گل ‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار گرفته ‌است. آب این آبشار از کوه‌های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا، به یک آبشار زیبا به ارتفاع حدود 10 متر تبدیل می‌شود. ادامه آبشار پس از عبور از دره زیبا و سرسبزی از روستای ارزیل، به رود طرزم می‌پیوندد و رود بزرگی تشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می‌شود.

آبشار گل آخئر که از جاذبه‌ های این روستا می‌ باشد، از سه چشمه پرآب و  خنک، تشکیل شده و با شدت به پایین سرازیر می‌شود. آب بسیار خنک این آبشار، از کوه‌ های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می‌ شود که ارتفاع آن، حدود 12 متر است و سپس در ادامه، پس از عبور از دره زیبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌ پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می گردند. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌ گویند.

 آبشار گل آخور ورزقان در موقعیت جغرافیایی E460724 N383337  در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

احتمالا آبی که از این آبشار جاری است از دامنه های کوهها ی زنوز و روستای کوه کمر جاری میشود زیرا مسیری که ادامه این آبشار می پیماید به ارتفاعات روستای کوه کمر منتهی میشود.

واژه گل آخور (آخیر) در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «تالاب جاری» می‌باشد.

20708

روستای گل آخئر:

روستای گل آخور(گول آخئر) از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان قرار گرفته و در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده است. در اطراف این روستا چشمه ها و آبشار طبیعی و غار های زیر زمینی وجود دارند که مشهورترین آن ها یک آبشار زیبا و دل انگیز با ارتفاع ۱۲ متر در قسمت شرقی روستا است که آب آن به رودخانه ارزیل می ریزد.

این روستا با معماری کم نظیر خود سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی می باشد.

لبنیات محلی و عسل از سوغات این روستا می باشد.

آدرس : آذربایجان شرقی٬ ورزقان٬ خاروانا٬ بخش دهستان ارزیل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده