امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی بر روی رودخانه جاغرق و در ابتدای جاده روستای نغندر ،سد آبی با نام سد چالیدره با مشارکت شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان و با هدف آب رسانی به زمین‌های کشاورزی اطراف با ظرفیت حدود یک میلیون لیتر آب ساخته شد. سد چالیدره بر روی یکی از سرشاخه فصلی حوضه آبریز گلستان (بند گلستان) قرار دارد و حوضه های آبریز فرعی آن ،رودخانه هریرود و کشف رود است و نوع سر ریز این حوضه ها اوجی با جریان می باشد.
عملیات تبدیل منطقه چالیدره به یک منطقه تفریحی و توریستی در شهر مشهد از سال ۱۳۷۶ آغاز گردید و مسئولین این منطقه گردشگری با صرف هزینه های زیاد ،این منطقه را گسترش دادند و امکانات رفاهی و توریستی خوبی را در آن تاسیس نمودند و روز به روز بر امکانات تفریحی این مجموعه افزوده میشود. این سد شنی که دارای ظرفیت ذخیره یک میلیون لیتر مکعب آب را در خود دارد، دارای مساحت تقریبی هزار و پانصد کیلومتری بوده و اولین بار در سال هشتاد و یک به بهره برداری رسیده است.

سد چالیدره در دره ای همنام خود جای خوش کرده و دارای فاصله تقریبی ده کیلومتر تا شهر مشهد می باشد. ابتدا این سد به منظور آبیاری زمین های کشاورزی منطقه احداث شد و آب مورد نیاز آن توسط رودخانه جاغرق تامین گردید. اما به دلیل طبیعت بکر اطراف سد، دیری نپایید که مورد توجه گردشگران و مسئولین قرار گرفت.

2

سد چالیدره دارای فاصله مکانی نزدیکی تا طرقبه مشهد، شاندیز مشهد، سد کارده و بند گلستان می باشد و شما می توانید به همراه خانواده و یا دوستان خود برای سپری کردن روزی هیجان انگیز به سمتش ره سپار شوید.

سد چالیدره که در جاده نغندر کلنگ زنی واقع شده است، دارای امکانات تفریحی همچون قایق سواری، غواصی، جت اسکی، بانجی جامپینگ، تله کابین، ماساژ ماهی، کشتی شناور و زیپ لاین می باشد. همچنینی به منظوره رفاه هرچه بیشتر گردشگران، تفرج گاه، اقامت گاه، رستوران و کافه هایی ساخته شده که منظور اقامت شبانه به مشکل بر نخورند. چرا که اقامت در چادر های مسافرتی در این منطقه ممنوع است.

اما چنانچه قصد سفر به سد چالیدره را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در نیمه اول سال به این مکان زیبا و بکر بروید. چرا که در نیمه دوم سال به دلیل سرمای آب و همچنین هوا، نمی توان به ورزش های آبی همچون غواصی پرداخت.

3

امکانات چالیدره که یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب میگردد ،متعدد بوده که در ادامه به برخی از این امکانات چالیدره اشاره میکنیم.

رستوران با منوی غذاهای ایرانی و فرنگی
کافی شاپ با محیط دلنشین
تله کابین هیجان انگیز
ماهی گیری در دریاچه
بانجی جامپینگ چالیدره مشهد
برج گردان چالیدره
ترن کوهستان چالیدره
زیپ لاین چالیدره
اسکله تفریحی
لمکده و چایخانه چالیدره
تله سیژ چالیدره مشهد
عکاسخانه سنتی
امکانات تفریحی ویژه کودکان
قایق موتوری در سد چالیدره
قایق پدالی در سد چالیدره
قایق پارویی در سد چالیدره
کشتی شناور تفریحی
آموزش غواصی در دریاچه چالیدره
آموزش قایق سواری در دریاچه چالیدره
مرکز ماساژ ماهی برای از بین بردن بافت های مرده پوست

عراضی اطراف سد چالیدره شامل زمین های سرسبز و بکری می باشند که منظره چشم نوازی را در کنار سد ایجاد می نمایند. به لطف سرمایه گذاری های انجام شده توسط مسئولین منطقه در حال حاضر این محوطه به وسیله ی سی و دو هزار قطعه از درختان پوشیده شده است.

4

این مجموعه زیبا و بی نظیر همه روزه و در تمامی ساعات پذیرای گردشگران از تمامی نقاط بوده می باشد. اما چناچه به سد چالیدره رفتید حتما از نوشیدن یک لیوان قهوه و یا چای در ارتفاعات بکر کنار سد لذت برده و با نگاه کردن به این زیبایی دست نخورده خاطره ای شیرین را در ذهن خود ثبت نمایید.

گالری تصاویر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده سمیه تعداد مطالب 216 نمایش مطالب نویسنده