امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

طرقبه مشهد، یکی از جاذبه های بسیار زیبا شهر مقدس مشهد محسوب می شود. طرقبه مشهد یکی از شهر های شهرستان طرقبه شاندیز می باشد که در شهر مقدس مشهد در استان خراسان رضوی، واقع شده و همچنین در دامنه كوه های بینالود قرار گرفته است. طرقبه مشهد از جمله آبادی‌ های بزرگ طوس باستان به حساب می آمد. شهر طرقبه قدمتی طولانی دارد و در گذشته (قرون اسلامی) این شهر به عنوان یکی از مناطق دشت طوس به نام ترغبذ شناخته می ‌شد و به آن دلیل که این شهر بر سر راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور قرار داشت، در طول قرون اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌گاه نیز به شمار می‌ رفت. در گذشته طرقبه مشهد یکی از روستا های کوچک و خوش آب و هوای طوس بوده، که به عنوان ییلاق در نیمه اول سال مورد استفاده قرار می گرفته است. اما امروزه و پس از گذر زمان، طرقبه مشهد به شهر کوچکی تبدیل شده که دارای امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری بوده و توانسته توجه مسافران و زائران تور مشهد را به خود جلب نماید.

1

طرقبه مشهد دارای وسعت حدود هزار و ششصد کیلومتر مربعی بوده و مابین رشته کوه های بینالود و تخت رستم قرار گرفته و این شهر در فاصله شانزده کیلومتری از مشهد و در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد واقع شده است. طرقبه در لغت به معنای آبادی بزرگ می باشد، این نام گزاری به دلیل باغ های بزرگ میوه ای است که در این منطقه وجو دارد، اگر به این شهر بروید متوجه این موضوع می شود زیرا به هر گوشه ای که نگاه می کنید باغ های میوه انبوهی به چشم می خورد. در سال 1395 شمسی طبق آمار سر شماری این منطقه، حدود 21 هزار نفر جمعیت داشته و حدود 7 هزار خانوار را در خود جای داده بود. این باغ ها مملو از درختان میوه گوناگونی می باشند اما معروف ترین محصولی که در طرقبه برداشت می شود گردو است. علاوه بر باغ های بزرگ و سر سبز طرقبه مشهد، چشمه های آب شیرین بسیاری در هر گوشه کنار از دل طبیعت بیرون آمده است. همچنین علاوه بر تمامی این ها رودخانه ای زیبا و چشم نواز از کنار طرقبه مشهد می گذرد. شغل اکثر بومیان این منطقه کشاورزی بوده و علاوه بر آن پرورش گل و گیاه نیز از مشاغل فعال طرقبه مشهد نیز محسوب می شود.

از روستا های مهم اطراف طرقبه می توان به حصار گلستان ، طرقدر، عنبران، کنگ، نغندر و جاغرق و همچنین طرق، زشک، ابرده و دریاچه زیبای چالیدره اشاره کرد. از مناطق بکر و زیبای طرقبه رودخانه بار (رودخانه حصار) می باشد و چون امکان رفتن با وسیله نقلیه نیست هنوز دست نخورده باقی مانده است. که هم اکنون نیز به دلیل آب و هوای مطبوع و امکانات و خدمات شهری از قبیل پارک عمومی زیبا و رودخانه کنار آن، درمانگاه و مسجد و رستوران ‌های متعدد در محیط طبیعی و فروشگاه‌ های بزرگ صنایع دستی (بازار بین‌المللی بعثت) برای خرید سوغات‌ هایی نظیر فرش، سبدهای حصیری و تابلوهای حکاکی شده و هتل طرقبه از جمله مکان‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود، طرقبه مشهد به خاطر این امکانات و زیبایی چشم نوازی که داراست، هر ساله میزبان گردشگرانی است که با تور مشهد به این شهر زیبا سفر می کنند.

طرقبه مشهد دارای آب و هوای سرد و خشکی است که باعث می شود زمستان های سردی را در این شهر شاهد باشیم، اما در فصل بهار و تابستان هوا معتدل می شود. به گونه ای که می توان گفت همیشه ما بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد از شهر مشهد خنک تر بوده و به دلیل مکان قرارگیری آن و ارتفاع بیشتری که نسبت به مشهد دارد، دارای بارندگی های بیشتری می باشد. به همین موضوع باعث می شود که گردشگران و ساکنین مشهد در این فصل به سمت طرقبه آمده و از آب و هوای معتدل و خنک آن در طبیعتی بکر و رویا گونه کمال لذت را ببرند. طرقبه مشهد به دلیل معماری بومی و زیبای خود به یکی از شهر های استثنایی خراسان رضوی تبدیل شده است. از جاذبه های طبیعی که بگذریم نوبت به جاذبه های تفریحی این شهر زیبا می رسد. طرقبه مشهد دارای تفریحات بسیاری می باشد که دارای تنوع بسیار هستند و از جمله آن ها می توان به دهکده آبی، پیست اسکی و اتومبیل رانی، مجتمع سوارکاری، مجتمع ورزشی، باغ وحش و مجتمع های تجاری بزرگ و بین المللی اشاره کرد. 

3

بازار بین المللی بعثت و سینما چند بعدی طرقبه
«بازار بعثت» یکی از مهم ترین بازار ها و از بهترین مراکز خرید حومه مشهد است که در ییلاق طرقبه واقع گردیده است. بازار بعثت مشهد علاوه بر داشتن امکانات تفریحی نظیر سینما چند بعدی، مونوریل و… با وجود می توانید در آنجا انواع سوغات مشهد از جمله: نقره جات، صنایع دستی، خشکبار، پوشاک پوست و چرم، اسباب بازی، لوازم کریستال و… را تهیه کنید. 

درکنار بازار بعثت مشهد نیز در حاشیه میدان اصلی طرقبه مغازه های بزرگی به چشم می خورد که در آنها صنایع دستی ظریف مانند مجسمه های گچی و سرویس های چینی و خاتم و مینا و قلم زنی به مشتریان عرضه می شود. بازار بعثت مشهد مجهز به تریا و رستوران و نمازخونه و شهر بازی کوچک و بانک و دفاتر بیمه و تاکسی تلفنی و پارکینگ و سرویس بهداشتی است.

از مهمترین صنایع دستی منطقه علاوه بر بافته‌ها و ساخته‌های بومی، سبدبافی است که به سبب توریستی بودن طرقبه بازار این تولیدات از موقعیت مطلوبی برخوردار است. صنایع ظریف حصیر بافی، در میان گردشگرانی که به این منطقه از مشهد سفر می‌کنند جایگاه ویژه‌ای دارد.

اما از تمام این ها که بگذریم نمی توان غذا های لذیذ طرقبه مشهد را فراموش کرد. غذا هایی نظیر کباب شیشلیک، دیزی، شله، فسنجان، اشکنه یا همان کله جوش و انواع قرمه ها که هر کدام به نوبه خود در هیچ جای دیگری نظیر ندارند. شاید جالب باشد که بدانید دیزی غذای محلی این شهر می باشد، اما شیشلیک پر طرفدار ترین غذای طرقبه مشهد به حساب می آید، به طوری که بسیاری از گردشگرانی که با تور مشهد به این منطقه سفر می کنند زمانی را برای رفتن به شاندیز طرقبه و خوردن شیشلیک در برنامه های خود قرار می دهند. نکته قابل بیان دیگر آناست که شیشلیک های این منطقه اساساً بره بریانی و گوشت و استخوان گاو است که به شکل حرف T همراه با برنج سرو می شود. از غذا های معروف و پر طرفدار خود بومیان آن منطقه فسنجان می باشد، زیرا همانطور که قبل تر بیان کردیم، مردم طرقبه باغ‌ های گردو فراوانی دارند.

4

طرقبه مشهد علاوه بر تمامی جاذبه هایی که بیان شد دارای مراکز متعدد توریستی و گردشگری فراوانی می باشد و این شهر با تمامی جاذبه های زیبایی که داراست از مراکز مهم توریستی استان خراسان به شمار می‌رود. این منطقه کوهستانی زیبا دارای باغ ‌ها و پارک ‌های زیادی است و به داشتن تپه‌ های زیبا و شب‌ های خنک در تابستان مشهور می‌ باشد و نیز محصولات باغی فراوان از جمله سیب و گیلاس مرغوب دارد. طرقبه مشهد به آن دلیل که هر ساله میزبان گردشگران است که از سر تا سر ایران به این شهر سفر می کنند دارای هتل بسیار بزرگی است که اقامتگاه بسیار مناسبی برای گردشگران تور مشهد می باشد. هتل بزرگ طرقبه مشهد در دامنه رشته کوه بینالود و در منطقه‌ی‌ ییلاقی و خوش آب و هوای طرقبه جهت زائرین علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران داخلی و خارجی احداث گرديده است. مساحت این هتل حدود 31 هزار متر مربع بوده و دارای 317 واحد اقامتی كه شامل آپارتمان، سوئیت لوکس، اتاق کانکت دو تخته می ‌باشد. همچنین این هتل مجهز به مدرن ترین امکانات رفاهی و فضای سبز وسیع به همراه زمین بازی کودکان، میدان ورزشی بوده که با پرسنلی مجرب و آموزش دیده آماده پذیرایی از گردشگران محترم تور مشهد می ‌باشد.

طرقبه مشهد در فاصله 16 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است، گردشگرانی که با تور مشهد به این شهر مقدس سفر می کنند، می توانید به راحتی به این شهر زیبا بروید و از منظره طزقبه مشهد لذت کافی را ببرید.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده سمیه تعداد مطالب 216 نمایش مطالب نویسنده