امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

«ارسباران»، «قره داغ»، «آرازبار» و «قراچه داغ»، نام‌های منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان آن را در گروه برترین مقاصد گردشگری طبیعی در کشور قرار داد. این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد.

امروزه نزدیک به ۳۹ هزار هکتار از زمین‌های ارسباران به عنوان پارک ملی تخصیص داده شده است که تنوع زیادی از جانوران در آن زندگی می‌کنند. یكی از مناطق منحصر به فردی است که به عنوان منطقه‌ ای ویژه به لحاظ پوشش گیاهی و گونه‌ های جانوری سالها پروژه‌ های شكار ممنوع، حفاظت رویشی و دوره‌ های پژوهشی در آن به اجرا در می‌آید تا از روند تخریبی پوشش گیاهی آن جلوگیری شده و گونه‌ های در معرض انقراض جانوری آن به زاد و ولد متعادلی دست یابد.

پوشش جانواری : کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، قرقاول ارسباران، عقاب طلایی، عقاب شاهی، کرکس، هما، عقاب ماهی گیر، بالابان، طرلان، بحری و...

bc04eee1 feda 4468 8a45 5598f506f76a

پوشش گیاهی : درخت زغال اخته، گیلاس وحشی، انار وحشی، سماق و...

این در حالی است که در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ هجری شمسی، منطقه‌ی ارسباران به‌واسطه‌ی چشم‌اندازهای بکر، ابتدا منطقه‌ی ممنوعه و پس از آن به منطقه‌ی حفاظت‌شده تغییر یافت.

از مهم‌ترین کوه‌های منطقه‌ی ارسباران، «کوهستان کمتال» است که دارای ۳۱۰۰ متر ارتفاع و از نوع کوه‌های سنگی است. شاید بتوان بکر و دست‌نخورده ماندن این کوهستان را وجود دامنه‌های پرشیب و راه دسترسی بسیار سخت و در برخی موارد غیرقابل نفوذ عنوان کرد که خود بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

1dfce7f5 fcc8 4fdf be30 6d280e9e75b4

در منطقه‌ی کوهستانی ارسباران، ییلاق‌های فراوانی وجود دارد که از ویژگی‌ها و خصوصیات ارزنده در این ناحیه به‌شمار می‌رود. حضور این ییلاق‌ها نه‌تنها این منطقه را برخوردار از مناظری زیبا، چشم‌نواز و تماشایی ساخته است، بلکه بستری مناسب و ایده‌آل برای آشنایی با فرهنگ مردم عشایر در این سرزمین ایجاد کرده است. «ییلاق ایل بسطاملو» یکی از این ییلاقات است که در حد فاصل مراتع روستاهای شجاع‌آباد و قلعه‌ بابک یا قلعه بذ قرار دارد. همچنین از دیگر ییلاقات می‌توان به کوه‌های روستای علی‌آباد یا کلیبر، چپرلی و آقداش اشاره کرد که بسیار تماشایی و زیبا است.

e553ff1a b2cb 4a68 b6a9 9c40e51789d5

آدرس: آذربایجانشرقی، کلیبر٬ منطقه حفاظت شده ارسباران

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده