امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403 | Thursday 18 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

رشته‌کوه سهند به دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده در دامنه‌های این كوه كه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند.

1

سَهَنْدْ نام قله و رشته‌ کوهی آتشفشانی در 50 کیلومتری جنوب تبریز و 40 کیلومتری شمال مراغه و شرق آذرشهر و غرب بستان ‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته ‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آنها (قوچ ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع ‌ترین نقطه استان محسوب می ‌شود. سهند که یکی از بلند ترین کوه های آذربایجان و مهم ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران است در تمام سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است. به‌ دلیل انبوهی گیاهان، چمن ‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌ های ایران مشهور شده ‌است چرا که سطح تمام مناطق این رشته ‌کوه پوشیده از سبزه ‌است. کوه‌های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش، کمال از مهم‌ترین قلل رشته ‌کوه سهند محسوب می ‌شوند. چشمه‌ای در قله این کوه وجود دارد که تقدس خاصی برای آن قائلند. در این تنگه‌های کوهستانی رودخانه‌های پر آبی به سوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل اوزن جریان دارند. جهت رشته کوه ‌های سهند اکثراً شرقی – غربی است ولی در مجموع کوه‌های سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده‌اند.

امکانات پیست اسکی سهند

این پیست از امکاناتی همچون تله اسکی، مدرسه اسکی برای خانوم‌ها و آقایان، آشیانه برف کوب، ۱۲ دستگاه بالابر، هتل ویلایی، سرویس‌های بهداشتی و اماکن ورزشی بين راهی برخوردار است که حدود شش ماه از سال گردشگران و ورزشکارن  را به خود جذب می‌کند. چندی پیش با برپایی دومین تله اسکی پیست اسکی سهند، سرعت و ظرفیت نقل و انتقال اسکی بازان در مسیر اسکی افزایش چشمگیری یافته و ضمن برخورداری از سیستم ایمنی پیشرفته و استاندارد، ظرفیت اسکی استان را به دو برابر افزایش داده است.

این مکان در زمستان به دلیل پتانسیل‌های زیاد علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی را به‌خود جذب می‌کند و در تابستان‌ها نیز به دلیل آب و هوایی بسیار خنک منطقه و روستاهایی که با روخانه‌های پر آب و خروشان و زیبا در اطراف منطقه وجود دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

برای تأمین رفاه هر چه بیشتر ورزشکاران و گردشگران و طبیعت دوستان، امکانات زیرساخت این منطقه در دستور کار سازمان‌های ذیربط بوده و در بسیاری موارد عملیاتی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. عملیات گازرسانی و آبرسانی پیست اسکی سهند نیز که از مشکلات اساسی این منطقه بود، با مساعدت سازمان‌های مربوطه در شرف تکمیل است.

784101

دسترسی به پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند در جنوب شرقی تبریز قرار دارد، به عبارتی از پلیس راه تبریز – تهران حدودا ۲۷ کیلومتر فاصله دارد و حدود ۲۰ دقیقه از شهر تبریز فاصله دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده