امروز: جمعه 10 فروردین 1403 | Friday 29 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

برج میلاد آسمان خراشی چند منظوره در شمال غربی شهر تهران است. این برج بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابرابی و تلویزیونی جهان محسوب می شود. از جمله کاربری های برج میلاد گسترش ارتباطات بی سیم، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون، ایجاد زیر ساخت های تلویزیونی دیجیتال، هواشناسی، کنترل ترافیک و گردشگری است. برج میلاد با وجود داشتن مدرن ترین تکنولوژی ها و ظاهری نو به عنوان مهد آثار تاریخی، فرهنگی و اسلامی ایران است. از جذابیت های خاص برج میلاد رستوران گردان برج است که بزرگترین رستوران گردان جهان می باشد. این رستوران گردان با چرخشی 360 درجه در هر ساعت امکان تماشای تهران را در تمام جهات به بازدید کنندگان می دهد. فضایی زیبا با چیدمانی بی نظیر به همراه تصویری از شاهنامه به صورت نقش برجسته ای شور انگیز از جاذبه های هنری و چشم نواز این رستوران است. علاوه بر این رستوران ویژه برج با نقاشی های سنتی و زیبا، فضایی تاریخی و فرهنگی ایجاد کرده است. از مهم ترین و جالب ترین بخش های برج میلاد گنبدی شیشه ای با ارتفاع 13 متر است. زیر این گنبد دیواری هشت ضلعی به چشم می آید که دارای نقوشی اسطوره ای و نمادین از فرهنگ کهن ایرانی است. این گنبد مدرن شیشه ای کنار نقش های سنتی جلوه ای خاص به طبقه داده است. برج میلاد دارای امکاناتی جانبی نظیر سالن لیزریوم، باشگاه هواداران، باشگاه پینت بال،  پیست دوچرخه سواری، سینما شش بعدی، سایت ورزش، آبشار و... می باشد. این نماد ملی هم چنین مرکز همایش های بین المللی است. به گونه ای که با 15 سالن کنفرانس، استودیوی تلویزیونی و سالن های پذیرایی از مناسب ترین مکان ها برای برگزاری برنامه های علمی و هنری و فرهنگی می باشد.  برج میلاد با داشتن نقش های سنتی بر گرفته از فرهنگ تمدن چند هزار ساله و نیز نمایشگاه های صنایع دستی به دور از هیاهو و شلوغی شهر محیطی آرام با طعم تاریخ را برای بازدید کنندگان مهیا کرده است.

برج میلاد در شمال غربی شهر تهران قرار دارد. تعدادی از مهمترین بزرگراه های درون شهری تهران اطراف برج میلاد را احاطه کرده اند. بزرگراه همت در شمال برج، بزرگراه حکیم در جنوب آن، بزرگراه چمران در شرق برج و بزرگراه شیخ فضل الله نوری در غرب، برج میلاد را همچون جزیره ای در میان خود محصور کرده اند. از سال 1370 شمسی ایده ساخت چنین نمادی برای تهران مطرح شد و در نهایت در سال 1372، این مکان از بین حدود 17 مکان پیشنهادی برای ساخت برج برگزیده شد. سرانجام احداث این برج در سال  1376 آغاز و در تاریخ 16 مهرماه سال 1387 شمسی برج میلاد به بهره برداری رسید.

312431 587

ساختمان پاي برج در ۶ طبقه و مساحت ۱۷ هزار متر مربع بنا شده و طبقه همكف لابي به ورودي و پذيرش بازديد كنندگان اختصاص يافته است. در لابی ۶ پله برقي و ۴ دستگاه آسانسورنصب شده که راحتی بازدیدکنندگان را فراهم کرده است. در طبقات اول تا سوم ، ۸۳ واحد تجاري ، رستوران غذاهاي بين المللي ، تريا و همچنين نمايشگاهي با وسعت ۲۰۰ متر مربع پيش بيني شده است، طبقات اول و دوم زير همكف شامل فضاي اداري، بهره برداری، تأسيسات، مانیتورینگ و مركز داده ها است. موزه شهرداری برج میلاد تهران واقع در سکوی دید بسته در طبقه چهارم سازه راس با امکان دید به پایین برج قرار گرفته است. طبقه پنجم راس برج به موزه مشاهیر اختصاص دارد که محلي زيبا به منظور عرضه و نمايش آثار ارزشمند تجسمي هنرمندان است. آخرين طبقه عمومي برج، به گنبد آسمان ملقب شده که گنبدی شيشه اي به ارتفاع ۱۳ متر می باشد. بر روي ديوار هشت ضلعي مركزي اين طبقه كار هنري اجرا و نصب شده است كه جلوه خاصي به اين طبقه داده است . اين اثر هنری بر پايه  مجموعه ای از نمادها ، اسطوره هاو روایت های کهن ايران زمين شکل گرفته و بازگو کننده سیر تکاملی فرهنگ و تمدن نه هزار ساله ایرانیان از دوران امپراطوری بزرگ ایران، دوران شکوهمند اسلامی تا زمان کنونی است. اندیشه اولیه طراحی این اثر، برخواسته از نشانه های جاودان تمدن بشری ناظر بر چهار عنصر اصلی آفرینش : آب، باد، خاک، آتش و نیز مفاهیم بنیادینی همچون زندگی، مرگ، عشق، عدالت، مبارزه و صلح است.
چهار دیواره اصلی اثر، هریک الهام گرفته از نقش مایه های گوناگونی است مرتبط با یکی از نشانه های چهارگانه که در آمیزش با دنیای پررمز و راز هندسه، ریاضیات و نجوم قرار گرفته است. این نقش ها پیوسته الهام بخش هنر و معماری ایران در دوران گوناگونی بوده که با تفکر ایرانی- اسلامی در نمونه های درخشان میراث فرهنگی و هنری این سرزمین تجلی یافته است.

دكل آنتن در ۴ قسمت طراحی و ساخته شده است که قسمت زیرین، محل نصب آنتن های مخابراتی كاربران عمومي و سه قسمت فوقاني به آنتن تلويزيوني آنالوگ و ديجيتال اختصاص داده شده است. این دكل  سازه ای فولادی با ارتفاع ۱۲۰ متر است که در پایین ترین قسمت، یک ۱۶ ضلعی به قطر به قطر ۶ متر و در بالاترین قسمت به یک مربع ۶۰ سانتیمتری تبدیل می شود و از۳۶۰،۰۰۰ قطعه فولاد ، پيچ و مهره ساخته شده  و وزن تقريبي آن ۳۵۰ تن است .در داخل دكل آنتن یک آسانسور ۲ نفره نصب شده و کاربران تخصصی را تا ارتفاع ۷۰ متری منتقل می نماید. دسترسی به دیگر قسمت های دکل آنتن از طریق پله های استخری می باشد.

برج میلاد در وهله اول برای رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شد اما در کنار این دو عامل، دلایل دیگری از جمله گسترش شبکه های بی سیم، کاربری هواشناسی و کنترل ترافیک و ایجاد امکانات گردشگری نظیر هتل، رستوران، سکوی دید باز، سالن های همایش و کنسرت و موزه و امکانات و فضاهای ورزشی نیز مدنظر بوده است که همه در این مکان به بهره برداری رسیده اند. 315 متر از طول برج مربوطه به بدنه بتنی آن و 120 متر دیگر مربوط به آنتن برج می باشد. وزن برج در حدود 161000 تن و زیربنای آن 5/5 برابر زمین فوتبال می باشد. در ساخت برج در حدود 33000 تن، بتن بکار رفته است. سازه رأس برج میلاد از ارتفاع 245 متری آغاز و تا ارتفاع 315 متری ادامه می یابد. این سازه از 13 طبقه با کاربری های مختلف تشکیل شده است. به طور کلی برج از سه قسمت لابی، شفت یا بدنی اصلی و سازه رأس تشکیل شده است. از جمله امکانات برج میلاد می توان به وجود شش دستگاه آسانسور، رستوران گردان، نمایشگاه، کافه تریا در رأس برج، امکانات فروشگاهی، فضاهای خدماتی، امکانات تلویزیونی و مخابراتی و ... اشاره کرد. آبشار برج میلاد عالیترین و بی نظیرترین آبشار در ایران است و دارای محوطه فضای سبز بی نظیر می باشد. سازه برج میلاد بادهایی تا سرعت 220 کیلومتر بر ساعت و نیز زلزله های شدید را به خوبی تحمل می کند. همچنین یک طبقه از سازه رأس برج به منطقه ایمن از آتش با گنجایش 600 نفر اختصاص دارد تا در موارد لزوم جان افراد تا انجام عملیات نجات حفظ شود.
از فراز برج میلاد تمام نقاط تهران براحتی قابل مشاهده است. از نظر ارتفاع، برج هایی که قبل از برج میلاد تهران قرار می گیرند عبارتند از: برج توکیو اسکای تری با ارتفاع 634 متر، برج گوانگژو با ارتفاع 605 متر، برج سی ان تورنتو با ارتفاع 553 متر، برج مسکو با ارتفاع 540 متر و برج اورینتال شانگهای چین با ارتفاع 467 متر.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده