امروز: چهارشنبه 2 خرداد 1403 | Wednesday 22 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

کریم خان زند از جمله فرمانروایانی است که به دلیل اهمیت وی به مردمانش در همه قسمت ها به فکر آن ها بوده از جمله فعالیت های وی در این زمینه  تامین ذخایر آب مورد نیاز مردم شیراز دستور ساخت چهار آب انبار بزرگ را در شهر داد.

تمامی این آب انبار ها در طول 5 سال(1173-1178) هـ ق. ساخته شده اند.

یکی از این آب انبارها در کنار آرامگاه حافظ، دیگری در جوار تکیه هفت تنان و سومی در کنار دیوانخانه قرار دارد. طرح این آب انبارها برگرفته از معماری در عصر صفوی بوده و دارای ساختی بسیار محکم می باشد به گونه ای که بعد از این همه سال تغییری در آنها ایجاد نشده است.

راه رسیدن به این آب انبار از طریق پلکانی که در این آب انبار ها قرار دارد صورت میگیرد این آب انبار ها دارای بادگیرهایی هستند که از آنها برای خنک کردن آب درون آب انبار و همچنین تهویه محیط استفاده می شود که به صورت نقش هایی با طرح لوزی ایجاد شده اند.

اب انبار 22

کانال های آب رسانی آنها از جنس سنگ و ساروج ساخته شده اند که منشا آنها از کانال رکن آباد می باشد.

بزرگترین آب انبار ساخته شده در کنار حمام وکیل می باشد.

این آب انبار دارای یک مخزن چهارگوش و تاق دار می باشد که سقف آن بر چهار ستون ضخیم سنگی استوار است.

اب انبار 33

آب انباری که در حافظیه قرار دارد در زیر رواق حافظ می باشد که در حال حاضر مسیر ورود به آن مسدود شده و درحال حاضر سه دریچه سنگی حجاری شده به بیرون دارد.

آب انبار دیوانخانه در روبروی ارک کریم خانی قرار دارد که تقریبا همه قسمت های آن از بین رفته و تنها پلکان و قسمتی از سقف آن باقی مانده. بر روی سقف این آب انبار ساختمانی وجود داشته که به نقاره خانه معروف بوده و اگر میخواستند خبری را به اطلاع مردم برسانند بر روی آن رفته و اطلاع رسانی میکردند.

اب انبار24

از اردیبهشت ماه سال 1331 آب مردم شیراز لوله کشی شد و استفاده از آب انبار ها کاهش یافت و به تدریج در آن ها به وسیله خاک و سنگ بسته شد.

                                                                                                                             

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده shakiba kasaeian تعداد مطالب 11 نمایش مطالب نویسنده