امروز: سه شنبه 1 خرداد 1403 | Tuesday 21 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

هنگامی که روبروی این بنای دیدنی می ایستید عمارت بسیار زیبا و چشم نوازی ب چشم شما میخورد که معروف به عمارت کلاه فرنگی می باشد.

ازاین باغ تنها مقدار ناچیزی در مقایسه با ابعاد اصلی آن باقی مانده.

بیشتر شهرت این باغ به دلیل همین عمارت زیبا و باشکوه کلاه فرنگی میباشد.

حال بهتر است که وارد عمارت شویم:

1داخل موزه

این عمارت در گذشته مکانی بوده که کریم خان زند سفیران خارجی و دیگر مهمانان بلند پایه که برای دولت آن زمان از اهمیت بیشتری برخوردار بودند استفاده می شد.

پس از آن این مکان تبدیل به مقبره کریم خان زند شد که قبر ایشان در شاه نشین شرقی بنا بود.البته 13 سال پس از مرگ وی مقبره کریم خان به دستور آقا محمد خان قاجار که با دولت زندیه و کریم خان به شدت مشکل داشت نبش شد و استخوان های او به تهران منتقل و در زیر پلکان کاخ گلستان دفن شد.

البته هم چنان این مکان به عنوان مقبره ی کریم خان زند شناخته می شود

باغ نظر هم چنان اهمیت و رونق خود رادر عصر قاجار حفظ کرده به ویژه در زمان حکومت حسینعلی میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار و حاکم فارس که در 1268 هـ ق. این محل را به عنوان مرکز تشکیلات حکومتی خود برگزید.

این پادشاه دستور ساخت بنای دیگری معروف به کاخ همایون در ضلع شمال غربی باغ داد. متاسفانه، در آغاز قرن چهاردهم هجری، تمام بناهای باغ به جز عمارت کلاه فرنگی و بخش اعظم فضای سبز آن ویران شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که همانندی زیادی میان باغ نظر و هشت بهشت در اصفهان وجود دارد البته باید یاد آور شد که کوشک کریم خانی بسیار کوچک تر از همتای صفوی خود (هشت بهشت) می باشد.

هشت بهشت

طراحی و نقاشی این عمارت بسیار ساده است که گفته می شود این به دلیل همان علاقه مندی کریم خان زند به زیبایی در عین سادگی است.

این بنای 8 گوش آجری بر روی سنگی قرار گرفته و دسترسی به بنا از طریق در هایی در چهار ضلع کوتاه بنا با پلکان های سه پله ای است.

بخش هایی از کاشی کاری که از بین رفته بودند در سال های 1316-1315 هـ ش. توسط استادان با مهارت تمام به سبک و رنگ و نقش اصلی مجددا بازسازی شد که تمامی این استادان وهنرمندان از شیراز بودند.

در گذشته در چهار سوی این عمارت چهار حوض بزرگ وجود داشت که امروزه همگی از بین رفته اند و تنها یکی از آنها باقی مانده است.

باغ نظر 23

در این مکان یک سنگاب قدیمی از مسجد جامع عتیق آورده شده که در قسمت ورودی این باغ قرار دارد.

درون بنا یک تالار مرکزی قرار دارد که در چهار سمت آن شاه نشین های عریض ساخته شده است.در سه گوشه ی عمارت اتاق وجود دارد و در گوشه ی چهارم یک دهلیز ورودی قرار گرفته است.

همانطور که مشاهده می کنید تزیینات داخلی کوشک از مقرنس های رنگی و نقاشی های دیواری تشکیل شده است.

Pars Museum in Shiraz 1

قسمت اعظم این تزیینات در دوره قاجار و پهلوی به سبک همان دوران بازسازی شده اند وتنها در بخش شمالی بنا نقاشی هایی از عصر زندیه باقی مانده است.

در این قسمت نقاشی مشهور کریم خان که وی را در حال قلیان کشیدن با درباریان نشان می دهد به تصویر کشیده است که نشان دهنده ی تواضع کریم خان به دلیل نشستن و تعامل با افراد زیردست خود است.

نقاشی

در سال 1316 هـ ش. در های عمارت کلاه فرنگی به عنوان موزه ی پارس به روی مردم باز شد البته در سال های بعد(سال 1381) پس از سرقت دو قرآن نفیس که از دروازه قرآن به اینجا آورده شده بود برا ی مدتی تعطیل شد اما دوباره پس از مدتی از آن بازگشایی شد.

اشیایی که در این موزه نگهداری می شوند مربوط به دوره پیش و پس از اسلام می باشد.این موزه به عنوان قدیمی ترین موزه فارس آثار ارزشمندی از اشیا فلزی، انواع سکه ها و مهرها و ... از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر در خود جای داده است.

مجموعه سی جلدی قرآن که در قرن هشتم به دستور خاتون در زمان شاه ابو اسحاق اینجو نوشته شده ، که این قرآن در بین عوام معروف بود که هر برگ این قرآن 17من و مجموع وزن این قرآن نیز 17من می باشد و این را معجزه ی این قرآن می دانستند به همراه مجموعه ای از نقاشی های آبرنگ در این موزه قرار دارد.شمشیر کریم خان زند نیز در این موزه نگهداری می شود. 

قران نفیس در باغ نظر2

هزینه ورودی: 30000 ریال

ساعت بازدید: بهار/تابستان 7:30 صبح تا 7:30 بعد از ظهر

                پاییز/زمستان 7:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر

دیدگاه‌ها  

+1 # Shimak 1397-05-04 00:27
توضیحات کاملا جامع و عالی بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده shakiba kasaeian تعداد مطالب 11 نمایش مطالب نویسنده