امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد یا موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های حیات وحش استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد در میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه واقع شده ‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه‌ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد. این موزه در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران و به منظور آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، افتتاح گردید.

6523

بخش پرندگان و پستان‌داران با شش سالن كه به شرح ذيل است‌:
سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌اي آمريكاي شمالي و پرندگان‌، سالن آهو، قوچ‌، قرقاول‌، خرس‌، پلنگ‌، شغال‌، روباه‌، گرگ و سالن پستان‌داران قاره آفريقا و سالن آب‌زيان و خزندگان‌.
بخش زمين‌شناسي با دو سالن كه در آن ويژگي‌هاي دوران‌هاي مختلف زمين‌شناسي از نظر محيط زيست جانوري و گياهي به تصوير كشيده شده است‌.
سالن هشت كه شامل بخش پروانه‌ها، عنكبوت‌ها، رتيل‌ها و عقرب‌ها است‌.
موزه داراي كارگاه تاكسيدرمي است كه در آن چگونگي فن حفظ و نگه‌داري موجودات به صورت غير زنده به نمايش گذاشته شده است‌.
از جمله ويژگي‌هاي خاص اين موزه دارا بودن نوع كم‌ياب پوست ببر است‌. هم‌چنين‌، دو نمونه از نادرترين و زيباترين پستان‌داران جهان‌، با نام‌هاي گور ايراني و يوزپلنگ آسيايي در آن به نمايش گذاشته است‌.
ساير قسمت‌ها و امكانات رفاهي موزه به شرح ذيل است‌:
كتاب‌خانه با داشتن 15000 جلد كتاب در تمام زمينه‌هاي تخصصي مربوط به محيط زيست‌، از معتبرترين كتاب‌خانه‌هاي علوم گياهي و جانوري در تهران به شمار مي‌رود. اين كتاب‌خانه در ابتداي خيابان نياوران جنب پاركينگ طبقاتي شهرداري واقع است‌.
آمفي تئاتر با ظرفيت 60 نفر محل نمايش فيلم‌هايي درباره حيات‌وحش و هم‌چنين برگزاري سمينار و كنسرت‌هاي اين مركز در ايام جشنوارة كودك و طبيعت و روز جهاني كودك است‌.
سينماي روباز كه هرساله از اول تابستان تا پايان شهريور داير است و فيلم‌هاي سينمايي را در سئانس 21 و 23 به نمايش در ميآورد ورودي سينما 1000 ريال است‌.
دام‌پزشكي يا كلينيك pet cheak up مركزي است جهت معاينه و درمان حيوانات مختلف خانگي‌. هم‌چنين در اين كلينيك حيوانات مختلف اهلي از جمله پرندگان‌، سنجاب‌، خرگوش‌، سگ و ماهي به فروش مي‌رسد.


ورودي موزه براي بزرگ‌سالان 3000 ريال‌، خردسالان 1500 ريال و توريست‌ها 15000 ريال است‌.

روزهای بازدید: همه روزه بجز ایام سوگواری و شنبه ها
ساعت کار: 8:30الی 12:30 و 13:30الی 20:30
تلفن : 2290002
آدرس : خیابان نیاوران دارآباد
بهای بلیت برای اتباع ایرانی :3000ریال
بهای بلیت برای اتباع خارجی :15000ریال

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده