امروز: چهارشنبه 2 خرداد 1403 | Wednesday 22 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

از نام باغ مشخص میباشد ارم یعنی بهشت!

با وجودی که کشور ما از لحاظ آب و هوایی در منطقه ای خشک قرار دارد اما این باغ نگین سبزیست بر فارس.

هنگامی که وارد باغ ارم میشوید با جلوه گاهی از زیبایی روبرو میشوید.

باغی پر از گل های رنگارنگ و گونه های گیاهی مختلف که نمایانگر بهشت برین است.

قدمت این باغ به 900 سال پیش بازمیگردد.

البته در این باغ درخت 900 ساله ای وجود ندارد زیرا بیشتر درختان در این منطقه درختان میوه هستند و درختان میوه عمری بیشتر از 300 سال ندارند اما در این باغ درختانی هستند که ثمر ندارند ولی عمر بیشتری دارند.

به همین خاطر است که در حال حاظر کهن ترین درختان این باغ درختانی هستند که بی ثمرند.

کهن ترین درختان موجود در این باغ درختان سرو و کاج ها هستند وهمچنین گفته شده که سروناز بلندترین درخت در این باغ به گونه ای است که اگرکلاهی بر سر داشته باشید و بخواهید از پایین به بالاترین نقطه درخت نگاه کنید بی شک کلاه شما از سرتان خواهد افتاد.

از قدیم سرو ها از معروف ترین درختان هستند و به همین موجب اشعار بسیاری از شاعران در باب سرو ها سروده شده است همچون:

-ای سرو پای بسته به آزادگی نناز             آزاده من که از همه عالم بریده ام

-ای سرو بلند قامت دوست                     وه وه که شمایلت چه نیکوست

الان زمان آن رسیده که به داخل باغ رفته و ساختمانی که در مرکز آن قرار دارد را مشاهده کنید.

shiraz eram garden

که قدمت آن در مقایسه با خود باغ قدمتی کمتر دارد و فقط 130 سال قدمت دارد.این طور بر آمده که باغ ارم به دست اتابک قراچه بنا نهاده شده و بعدها به دست آل اینجو و مقرحکومتی پادشاهان در آن دوره بوده است.

باغ ارم در زمان زند دچار تغییراتی شد و نوسازی هایی در آن شکل گرفت کریم خان زند از جمله افرادی بود که علاقه زیادی به نوسازی داشت و به همین دلیل در این زمان باغ ارم دچار رونق بیشتری شد.

پس از آن خواجه نصیر الدین توسی باغ را خرید و با هوشیاری و ذکاوت بی نظیر خود ساختمان درونی باغ را ساخت برخلاف سایر وزرا و پادشاهان ساخت اصلی باغ را از بین نبرد و صرفا ساختمانی به آن زیبایی به باغ اضافه نمود.

ساختمان باغ از 3 طبقه تشکیل شده که مظهر کامل معماری قاجار است.

بالای ساختمان از گشنیزی ها زیبای هفت رنگ که همچون رنگین کمانی در بالای ساختمان قرار گرفته است تشکیل شده است.

eram garden shiraz111

در بالای این گشنیزی منقش هست به تصویر بلقیص و حضرت سلیمان،زمانیکه حضرت سلیمان خانه بزرگی داشت و سقف خانه وی با پرندگان سایه بان پیدا کرد بر تخت خود نشسته بود متوجه می شود که از سقف خانه نوری وارد شده است به همین خاطر سوال میکند که امروز کدام پرنده در جای خود قرار ندارد؟

پاسخ میدهند: هدهد!

می گوید هدهد که بازگشت اگر عذر موجهی نداشته باشد تنبیه میشود، هدهد بازگشت و می گوید در سبع ملکه ای وجود دارد که آن ملکه خداپرست نیست نام آن ملکه بلقیص است و حضرت سلیمان با فرستادن پیغامی بلقیص رو به خدا پرستی دعوت می کند و بلقیص رو پیش خود می آورد و با وی ازدواج میکند.

Eram Garden 6

در مرکز گشنیزی تصویر ناصرالدین شاه قاجار قرار دارد زیرا که این ساختمان در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و به دلیل اینکه میخواستند ناصرالدین شاه هوای آن ها رو داشته باشد تصویر ناصرالدین شاه را در مرکز قرار داده اند!

سمت راست این گشنیزی تصویر یوسف و ذلیخا قرار دارد همانطور که میدانید یوسف در زیبایی همتایی نداشت و ذلیخا نیز عاشق یوسف بود زنان دربارمیگویند تو که بهترین شوهر رو داری چرا عاشق غلام خود شدی ذلیخا هم تصمیم گرفت که به آنها نشان دهد برای همین مهمانی ترتیب داد و تمام زنان دربار رو دعوت کرد و به همه آنها نارنجی تعارف کرد درحالیکه آنها مشغول بریدن نارنج بودند ناگهان یوسف وارد شد و آنها محو زیبایی یوسف شدند و به جای بریدن نارنج دستانشان را بریدند!

سمت چپ گشنیزی تصویرعشق ایرانی و بی نظیر خسرو و شیرین وجود دارد که خسرو برای اولین بار شیرین رو در حال استحمام میبیند و عاشق وی می شود و یکی از بهترین قصه های عاشقانه را در ادبیات فارسی میسازد.

دو ستون یک پارچه سنگ دو طبقه از این ساختمان رو پوشش میدهد و بهترین احساس رو به ببینده آن میدهد.تمام ساختمان حالت تقارن زیبایی در آن وجود دارد به گونه ای که حتی درختان نخل روبروی ساختمان نیز دارای تقارن بوده اند.

4 نخل در روبروی ساختمان وجود دارند که این نخل ها به صورت متقارن وجود داشتند اما یکی از نخل ها را با فوت رییس جمهور آمریکا برای ادای احترام به بالای قبر وی انتقال میدهند و دواره نخل جایگیزینی به جای آن میکارند

ساختمان باغ دارای یکی از زیباترین معماری های 4 باغ را داراست!

هزینه ورودی:30000 ریال

*در صورت داشتن کارت دانشجویی از دانشگاه شیراز این باغ برای شما رایگان خواهد بود.

ساعات بازدید: بهار/تابستان : 8 صبح تا 12 و از 14:30 تا 19:00

                 پاییز/ زمستان: 8 صبح تا 12 و از 14:30 تا 17:00

*روز های وفات تعطیل میباشد.

دیدگاه‌ها  

+1 # Jazzzzzab 1397-05-04 00:32
مکانی بسیار عالی و آرامش بخشی هست ممنون از توضیحات خوبتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده shakiba kasaeian تعداد مطالب 11 نمایش مطالب نویسنده