امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

باغ موزه هنر ایرانی در منطقه ی الهیه قرار داد و بافت آن کاملا با خانه های قدیمی در آن منطقه هماهنگی دارد. طراحی این باغ از باغ فین کاشان الهام گرفته است و کاملا یک بنای مرمت شده است. وجود درختان سر به فلک کشیده ، جوی های پر آبی از هر سو روانه هستند و صدای خوش پرندگان همه و همه باعث می شود که این مکان یک مکان عالی برای ملاقات های بهاری شما با دوستان تان باشد. مخصوصا این که در میان درختان سبز باغ میزهایی چیده شده است که خبر از وجود کافه ای در انتهای باغ دارد .

در دوران پهلوي دوم و به مناسبت جشنهاي 2500 ساله شاهنشاهی، دولت ايران ساخت ماكت هايي از آثار تاریخی ایران را به هنرمندان كشور ايتاليا سفارش داد. سي و سه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس العماره تهران، قره کليساي آذربايجان غربي، کاروان سراي مهيار، باغ فين کاشان، شوش دانيال، میل گنبد کاووس گرگان و نقش رستم مرودشت و برج آزادي ماكت‌هايی از آثار تاريخي ايران هستند که با این سفارش ساخته شدند. ماکتها از جنس بتون هستند و تزئينات پنجره‌های آن با رزين و پلي استر است. نقاشي ماكت‌هاي هشت بهشت، چهل ستون و شمس العماره نيز با رنگ روغن است. این ماکتها هيچ گاه مورد استفاده قرار نگرفت و تا سالها در انباری نگهداري مي شده و حتی کسي از وجود آنها اطلاعي نداشت! در سال1386 با آماده سازی باغ موزه هنر ايراني، امکان بازدید این آثار برای شهروندان فراهم شده است.
علاوه بر ماکتها، این باغ موزه شامل نگارخانه پردیس، نگارخانه کهن دیار، کارگاه آفرینش هنری، فروشگاه‌های کوچک محصولات فرهنگی و تزئینی و کافه است..
بنای موجود در این محل از لحاظ معماري مربوط به دوره پهلوي اول است. در تعميراتي كه از سال 1384 در آن شروع شد، فضاي سبزي در حیاط مجموعه ايجاد كردند. بجز درخت‌های کهنسالی که از گذشته مانده اند، تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده‌های اطراف باغ از سال 1384 مرمت شده‌اند.

images

این مکان به عنوان یک فضای سبز نیمه عمومی است و علاوه بر فضای سبز آن وجود نمایشگاه‌های هنری و کافی شاپ، مجموعه مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت و استفاده از طبیعت و هوای مناسب شمیران فراهم نموده است. وجود ماکت‌ها نیز برای مراجعان، خصوصا مراجعانی که برای اولین بار از باغ دیدن می‌کنند بسیار جذاب است و اشتیاق به گرفتن عکس یادگاری با ماکت‌ها هم در آنها دیده می‌شود.
برگزاری نمایشگاه‌های موقت از آثار برخی هنرمندان در نگارخانه مجموعه و کارگاه‌های آموزشی هنری در کارگاه آفرینش، سبب مراجعه بسیاری به این باغ شده و علاوه بر آن، نقش سالن آمفی تئاتر در جذب شهروندان به مجموعه را نمی‌توان نادیده گرفت.

آدرس:باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده