امروز: چهارشنبه 29 فروردین 1403 | Wednesday 17 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

باغ ایرانی نگارستان در خیابان بهارستان تهران قرار دارد. این باغ دیدنی، چندین عمارت و تالار با نام‌های تالار دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چند حوضخانه دارد. ورود به همه ی این تالار ها ممکن نیست اما می توانید از دیدن فضای داخلی و معماری تعدادی از آن ها لذت ببرید. این باغ در سال ۱۱۸۷ هجری خورشیدی، به دستور فتحعلی شاه قاجار، به عنوان اقامتگاه تابستانی او توسط علی اکبر باغبان طراحی و در خارج از شهر تهران ساخته شد.

تاسیس دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۱ در این باغ، باعث شد تا هنرمندان و بزرگانی چون پروین اعتصامی و دکتر حسابی در آن حضور پیدا کنند. تعداد زیادی از شعرا و دانشمندان در این دانشسرا به تحصیل علم و هنر پرداختند. دو سال بعد از آن، یعنی در سال ۱۳۱۳ و با  تاسیس دانشگاه تهران، تعدادی از کلاس های این دانشگاه، در دانشسرای باغ نگارستان برگزار شد. در سال ۱۳۷۴ این باغ بازسازی و مرمت شده و به شکل امروزی اش برای بازدید عموم درآمد.

negarestan97

 

به باغ که وارد می شوید مسحور آرامش و زیبایی آن می شوید. درختان سرسبز و مختلف، صدای آرامش بخش فواره های آب و حوضچه ها و ساختمان های آجری و زیبا، ترکیب چشم نواز و بسیار دیدنی ای را در این باغ ایجاد کرده اند. یکی از دیدنی ترین های این باغ، گل های نیلوفر و ماهی قرمز های کوچک در حوضچه های آن است که علاوه بر زیباتر کردن منظره، سوژه ی خیلی خوبی برای عکاسی هستند. اگر از پایتخت نشینان باشید، احتمالا اصلا دلتان نمی خواهد از این محیط آرام و دلنشین و زیبایی های آن دل بکنید و به شلوغی شهر برگردید.

در موزه مکتب کمال الملک می توانید شاهد آثار شاگردان این استاد بزرگ در عرصه نقاشی باشید. برای بازدید از باغ ایرانی نگارستان، همه روزه به جز روزهای دوشنبه می توانید از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ به آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع بروید.این باغ به این علت نگارستان نامیده شده‌است که در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی (اغلب پرتره) به نمایش درآمده بود. این تابلوها به‌دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله‌خان نقاش‌باشی کشیده شده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده