امروز: جمعه 10 فروردین 1403 | Friday 29 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پارک طالقانی یکی از پارک‌های جنگلی تهران است که در تپه‌های عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پارک در گذشته زمین کشاورزی بوده و بخشی از آن هم متعلق به بانک کشاورزی بوده است. سپس توسط شرکت نوسازی عباس‌آباد خریداری شده و طرح نوسازی آن در سال ۱۳۵۰ به تصویب مجلس رسیده و توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی طراحی شد. طراحی و فضاسازی و آبیاری این پارک با مشاوره یک شرکت مهندسی اسپانیایی از سال ۱۳۵۶ شروع شد و در سال ۱۳۶۰ به پایان رسید.

پارک طالقانی در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد، اما بیشترین تغییرات در دهه اخیر در پارک طالقانی انجام شده است. این پارک با احداث پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس به پارک آب و آتش متصل شد.

12

سومین پرچم بزرگ دنیا در پارک طالقانی

طول میله پرچم ۱۵۰ متر و وزن میله آن ۲۵۰ تن است و بر روی آن امکانات تصویربرداری و هواشناسی تعبیه شده است. این پرچم از نظر ارتفاع میله سومین پرچم بلند و از نظر ارتفاع از دریا بلندترین پرچم دنیا است.

تنوع گونه های درختی این بوستان جلوه خاصی به آن داده است، تنوع گونه‌های درختی پارک 75 نوع است‌ و در مجموع بالغ بر 40514 اصله درخت و درختچه در این پارک وجود دارد از جمله درخت‌های چنار، ارغوان‌، نارون‌، سپیدار، سرو، صنوبر، شمشاد و انواع گل‌های رز، کوکب‌ و شمعدانی  زیبایی خاصی به پارک داده‌اند.

این بوستان محلی را برای اوقات فراغت خانواده ها در روزهای تعطیل و تابستان فراهم نموده است، آلاچیق ها و میز و صندلی های متعددی که در جای جای این بوستان برای این منظور قرار دارد.

به دلیل ویژگی های خاص این پارک مثل مسیرهای پیاده روی شیب دار و فضاهای مناسب ورزش گزینه مناسبی برای تیم ها و گروه های ورزشی است تا تمرینات هوازی خود را در تپه های عباس آباد انجام دهند.

در این بوستان می توان شاهد تابلوهایی بود که  بزرگسالان و کودکان را دعوت به نگهداری از بوستان می کند و راه های مراقبت از بوستان را آموزش می دهد و کودکان را با طبیعت آشنا می کند و راه حل دوستی با طبیعت را به آنها می آموزد .

در ابتدای این بوستان حوضی با نمای سنگی ساخته شده است که معمولا بعد از تعطیلات نوروز می توان در آن ماهی های قرمز کوچکی را یافت که مردم آن ها را به دل طبیعت سپرده اند. و قسمت انتهایی این بوستان نیز حلزونی شکل می باشد که خود جلوه خاصی به این بوستان داده است.

امکانات  بوستان طالقانی تهران شامل وسایل بازی کودکان، وسایل ورزش کردن، بوفه، کافی شاپ، رستوران در یک مجموعه، زمین بسکتبال، میز پینگ پونگ و تعدادی اندک میز شطرنج می باشد.

همچنین برای فراهم نمودن کباب مکان هایی در نظر گرفته شده است که دوست داران طبیعت بدون آسیب رساندن به بوستان بتوانند در این مکان ها غذای خود را آماده کنند.

آدرس:پارک طالقانی در کنار بزرگرا‌ه‌های حقانی، همت و مدرس میباشد

جاذبه های اطراف

پارک طالقانی در قلب اراضی عباس آباد و قرار گرفته و در سال های اخیر جاذبه های فراوانی در اطراف آن ایجاد شده است. در این قسمت به تعدادی از مهمترین های آنها اشاره می کنیم:

1- پل طبیعت در همسایگی و سمت غربی پارک طالقانی 

2- باغ موزه دفاع مقدس، فاصله تقریبی 1.3 کیلومتر پیاده، در قسمت شرقی پارک طالقانی (مسیر باغ موزه دفاع مقدس در قسمت های مختلف بوستان با تابلوهای راهنمایی مشخص شده است.)

3- باغ کتاب فاصله تقریبی، 1.5 کیلومتر، در قسمت جنوب شرقی پارک طالقانی (مسیر باغ کتاب در قسمت های مختلف بوستان با تابلوهای راهنمایی مشخص شده است.)

4- پارک آب و آتش در 700 متری شمال غربی پارک طالقانی

5- آسمان نمای گنبد مینا فاصله تقریبی 1 کیلومتر به سمت جنوب غربی پارک طالقانی

.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده