امروز: جمعه 31 فروردین 1403 | Friday 19 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

حرم شاه عبدالعظیم محل دفن «عبدالعظیم حسنی» و یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های تهران در شهر ری است که هرساله بسیاری از مردم از اقصی نقاط کشور برای زیارت راهی این خطه می‌کند.

عبدالعظیم حسنی با کنیه ابوالقاسم و لقب شاه عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام میباشد که در قرن سوم هجری می زیسته است . هم اکنون زیارتگاه این امامزاده یکی از مکانهای تاریخی و مذهبی کشور است که در شهر ری واقع شده و در همه مواقع سال دارای زائر است . آرامگاه های مجاور با این صحن آرامگاه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر میباشد . این آرامگاهها مربوط به دوره های ایلخانی ، صفوی و قاجار است و همین امر باعث شده تا این زیارتگاه یکی از زیارتگاههای مهم برای شیعیان باشد. آرامگاه امامزاده طاهر که یکی از زیباترین قسمتهای این مجموعه زیارتی میباشد نیز در قسمت شمال شرقی صحن زیارتگاه شاه عبدالعظیم قرار گرفته است و با کاشیکاری رنگین که از دوران قاجار به جا مانده است زیبایی این مجموعه را دو چندان نموده است. این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) میباشد. البته این آرامگاه سالیان سال ناشناخته مانده بود تا اینکه در طی مرمت های انجام شده از روی نوشته های حک شده بر روی سنگ قبر آن به هویتش پی بردند. در زمان ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه وقتی برای شفای چشمانش به امامزاده طاهر متوسل شد و حاجت خود را از آن گرفت دستور داد تا بقعه و ضریح امامزاده حمزه را بازسازی و مزین کردند. آرامگاه ساده سعید نفیسی ادیب، نویسنده و تاریخ نگار برجسته ایرانی و مهدی سهیلی شاعر و نویسنده فرهیخته ایرانی در صحن امامزاده طاهر میباشد.

5f3ff665 eabe 403b a2d6 ee7b0f886ce5

این مجموعه شامل حرم ها، رواق ها، مسجد ها، ایوان ها، صحن ها‏‎ ، موزه ، کتابخانه و دیگر آثار‏‎ متعلق و وابسته‏‎ به‏‎ آن است و در تاریخ 11 بهمن ماه سال 1344 شمسی با شماره ثبت 406 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

حرم حضرت شاه عبدالعظیم

در این موزه آثاری همچون مجموعه دربهای آستان ، مجموعه قفلها از دوره قاجار تا معاصر ، مجموعه حجّاری از دوره قاجار ، مجموعه آثار سفالینه از هزاره چهارم قبل ازمیلاد تاپایان قرن سیزدهم هجری، مجموعه مسکوکات ، مهر ها و مدالها ، مجموعه منسوجات ، مجموعه نقاشی، مجموعه تابلوهای خط و تزئینات ، مجموعه آثار فلزی ، مجموعه نُسَخ خطی ، قرآن کریم خطی به شیوه نسخ کهن ، نسخه خطی مجالس المـﺆمنین ، سند خطی طوماری بخط نستعلیق ، کتیبه خطی نستعلیق پشت نویسی شیشه ، فاتحه الكتاب خطی ، سند خطی ، فرمان خطی ناصرالدّین شاه قاجار ، کتیبه های خطی به خط نستعلیق مُذهّب ، زیارتنامه طلاکوب طرح محرابی ، کتیبه فلزی به خط کوفی ، در آهنین عهد سلجوقی ، در منبّت ، دورۀ صفویّه ، در نفیس چوبی مشهور به مدادی از دوره صفویه ، در دولنگه نقره قلمزده از دوره قاجار ، صندوق مطهّر مرقد حضرت امامزاده حمزه علیه السّلام ، رو پوش زری مرقد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از دوره صفویه ،پرده ماهوت عهد قاجار ، مهر های دیوانی آستان ، دهنه اسب ، جام برنجی نگهداری و برای دید زائران به تماشا گذاشته میشود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده