امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

موزه رضا عباسی که در خیابان شریعتی تهران نرسیده به پل سیدخندان (دست چپ) شماره 972 واقع شده است در سال ۱۳۵۶ گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نام‌گذاری شد.

تاریخچه موزه رضا عباسی :
ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرار گیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت ما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال ۱۳۶۳ به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

8a1786e4c4b98a7c7c4e91a02b8bef72 war horses ceramic sculptures

آدرس : موزه رضا عباسی، در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سیدخندان شماره۹۷۲ قرار دارد.

تلفن :02188463001

وب سایت: www.rezaabbasimuseum.ir

این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است که در پنج تالار به نمایش گذاشته شده‌است:

تالار پیش از اسلام: در این تالار آثار ایرانی و دوره‌های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام، مراحل گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره انسان به نمایش در‌آمده است.
همچنین آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در این تالار عرضه شده است.

تالار های دوره اسلامی 1 و 2: ظروف سفالین، اشیائ فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار اسلامی 1 و 2 عرضه شده است.
آثار دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.  

تالار نگارگری: گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است.
کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن 8 هجری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا قرن 14 هجری دربرمی گیرد.

تالار خوشنویسی: خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است در این تالار به نمایش گذاشته شده است.
در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از خلال نوشته‌ها که به خطوط ثلث و محقق و نسخ و نستعلیق است، مشاهده کرد و با هنر کتابسازی نیز آشنا شد.

طبقه اول
این طبقه به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به میانه سده ۸ هجری است.

طبقه دوم
این طبقه به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد.

طبقه سوم
در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. در تالار پیش از اسلام ریتون‌های زرین دوره هخامنشی و ظروف سیمین دوره ساسانی خودنمایی می‌کنند.

طبقه همکف
قابل ذکر است که نمایشگاه موقت در طبقه همکف می‌باشد و به صورت دوره‌ای به نمایش آثار معاصر می‌پردازد.

بخش مرمت موزه
بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است؛ بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

کتابخانه موزه
کتابخانه موزه دربرگیرنده بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. همچنین کتابخانه مشترک بیش از ۵۰ مجله داخلی و ۶۰ مجله خارجی است. این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، استادان و دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل استفاده‌است.

انتشارات
انتشارات موزه تاکنون کتاب‌های مرجع گوناگونی را دربارهٔ هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده‌است.
 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده