امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پارک ملت یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین پارک‌های تهران است که همه روزه، از سالیان بسیار دور پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این پارک به لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است و شهرداری تهران هم به وضعیت آن با کیفیت خوبی رسیدگی می‌کند.پارک ملت یا بوستان ملت در منطقه ۳ شهرداری تهران واقع است و با مساحت ۳۴ هکتار به عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود که طراحی آن به صورت نامنظم و به سبک پارک های انگلیسی است.در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه وجود دارد و در قسمت انتهایی پارک ملت یک سینمای چهار بعدی تاسیس شده است. در این سینما عینک های مخصوصی وجود دارد که فیلم‌ها را باید با آن‌ها دید و همچنین برروی صندلی های مخصوص نیز باید نشست. مدت زمان هر فیلم ۱۵ دقیقه است.

تاریخچه پارک ملت
در زمان پهلوی دوم، فرح پهلوی تصمیم به ساخت پارکی در زمینی بایر در کنار خیابان ولیعصر (ع) یا پهلوی سابق، گرفت؛ اما بدلیل موقعیت این زمین باید پارک را در دو فاز طراحی می کردند. کار طراحی بوستان به عهده ایرج اعتصام، معمار معاصر ایرانی گذاشته شد، وی این پارک را با الهام از پارک های انگلیسی و با طراحی نامنظم، بر روی نقشه آورد. (البته سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران، شخصی انگلیسی به نام پولسن را طراح این پارک می داند.)
به این ترتیب فاز یک پارک ملت، در سال ۱۳۴۷ شمسی به موازات خیابان ولیعصر (ع) مورد بهره برداری قرار گرفت. این فاز به دلیل سبک خاص طراحی آن، به بلوار کنار جاده معروف شد و هزار متر طول داشت. فاز دوم آن نیز در سال ۱۳۵۳ مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از افتتاح کامل، محدوده بوستان ملت از جنوب به بلوار نیایش فعلی، از غرب به باشگاه انقلاب و از شمال به زمین های جنگلکاری صدا و سیما می رسید. این پارک در سال های پیش از انقلاب به پارک شاهنشاهی معروف بود و پس از انقلاب به ملت تغییر نام داد.

images

زیبایی های پارک ملت
از زیباترین قسمت های پارک ملت، ورودی تماشایی آن است که با گل های رنگارنگ، مجسمه های هنری، المان های شهری، آب نمای کوچک و درختانی سر به فلک کشیده همه را به خود می خواند. سطح صیقلی و صاف ورودی بوستان ملت نیز مکانی مناسب برای تمرین اسکیت و اسکوتر سواران است که با خیال راحت در این قسمت به تفریح و بازی می پردازند.

قطار دودی
در ضلع جنوبی این پارک، اولین قطار دیزل ایران که در سال ۱۲۶۵ ه.ش در زمان ناصرالدین شاه مردم تهران را به حرم شاه عبدالعظیم می برد، دیده میشود. این قطار هم اکنون برروی ریل های اصلی خودش در پارک ملت گذاشته شده و یکی از جاذبه های خاص این بوستان محسوب می شود.

سینما چهار بعدی پارک ملت
اگر به هیجان علاقه دارید، سینما چهاربعدی پارک ملت گزینه خوبی به حساب می آید. این سینمای چهار بعدی در ضلع غربی پارک و بعد از دریاچه و باغ وحش قرار گرفته است. در این سینما عینک های مخصوص وجود دارد که فیلم‌ ها را باید با آنها دید و برروی صندلی های مخصوص نیز باید نشست. مدت زمان هر فیلم ۱۵ دقیقه است.
این سینما با داشتن سیستم نمایش سه بعدی با عینک مخصوص، تصاویری زنده و واقعی را در برابر چشمان بیننده قرار می دهد. افکت های تحریک پا، وزش باد، طوفان، نورهای رنگی، رعد و برق، باد از پشت سر، پاشیدن آب و لرزش صندلی باعث می شوند هیجان تماشای فیلم در این سینما چند برابر شود. شما با پرداخت 5000 تومان میتوانید برای مدت ۸ الی ۱۶ دقیقه از فیلم استفاده کنید. سینما چهار بعدی از ساعت 17 تا 23 دایر است. لازم به ذکر است که کودکان زیر پنج سال نمی توانند از این سینما استفاده کنند.

فضای سبز پارک
سرسبزی و گونه های گیاهی مختلف سبب زیبایی این پارک شده است. از ۳۴ هکتار مساحت پارک در حدود ۲۳ هکتار آن چمن کاری، ۳/۲ هکتار جنگل کاری و ۲ هکتار گل کاری است.
بخش جنگل کاری بیشتر در قسمت شمال پارک و بخش چمن کاری بیشتر در جنوب پارک مشاهده می شود. در این بوستان انواع درختان از جمله سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد، و انواع درختچه و درخت میوه مانند سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو، انجیر و… کاشته شده است.
سایه های دل انگیز پارک حاصل قد برافراشتن درختانی مانند افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ای‌، کاج کاندیلا، توری‌، ارغوان پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی‌، مرچسب نی و... می باشد.
انواع گل هایی که فضای پارک را رنگین کرده اند، گل هایی دایمی و چند ساله مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه ‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌ رنگ‌، حنایی و ساناز میباشند.

امکانات تفریحی، ورزشی
در پارک ملت دو فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شده است. یکی از آنها در نزدیکی خیابان ولیعصر (ع) و در بلوار پارک قرار دارد و زمین بازی دیگر نیز در پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی پارک مشاهده می شود.
در پارک ملت برای ورزشکاران و علاقه مندان به رشته های ورزشی نیز، فضاهای ورزشی مورد نیاز در نظر گرفته شده است. میزهای تنیس روی میز (بدون تور و راکت و توپ که خودتان باید ببرید)، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون، میز و صندلی شطرنج، زمین والیبال از جمله امکاناتی هستند که در این پارک وجود دارد، اما به یاد داشته باشید هر یک از لوازم ورزشی مورد نظر خود را با خود به همراه ببرید. این پارک برای پیاده روی نیز بسیار مناسب است.

باغ وحش پارک ملت
باغ وحشی کوچک برای علاقه مندان به دنیای حیوانات در قسمت غربی پارک تعبیه شده است که بیش از سی گونه پرنده و حیوانات دیگر را در فضایی محصور در خود جای داده است. البته تعدادی از این حیوان ها می توانند در فضای باز که به آنها اختصاص داده شده، گردش کنند و بازدید کنندگان میتوانند آنها را از نزدیک ببینند. پرنده ها و حیوانات این باغ وحش کوچک شامل طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی، شتر مرغ، قو مشکی، طوطی، اردک، مرغابی، پلیکان، جغد، کرکس، گوزن شاخ دار، مارال، شترمرغ، خرگوش، میمون، بز کوهی، آهو و غزال می باشند.

 

اغذیه فروشی
کافی شاپ ها و فست فود های کنار دریاچه گزینه های خوبی برای صرف غذا یا میان وعده خوشمزه هستند. در قسمت جنوبی پارک نیز دکه های کوچکی وجود دارد که می توانید از آنها بستنی، آبمیوه، چای و دیگر تنقلات تهیه کرده و نوش جان کنید. البته قیمت غذا و خوراکی در پارک ملت بیشتر از قیمت غذاخوری های معمول تهران است.

پیک نیک در بوستان ملت
اگر دوست دارید زمان بیشتری در این پارک بگذرانید، می توانید غذای مختصری از قبل تهیه کرده، زیراندازی کوچک برداشته و راهی بوستان ملت شوید و در آنجا پیک نیک کنید. البته باید توجه داشته باشید که اینجا مثل بوستان طالقانی یا بوستان چیتگر امکان آتش روشن کردن و تهیه غذا به آن صورت وجود ندارد. پس فقط به غذای آماده و مقداری تنقلات بسنده کنید.

تندیس ها
کمی جلوتر از ورودی پارک، آب نمای پله ایِ زیبایی خودنمایی می کند که سردیس هایی از مشاهیر ایران چون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج در اطراف آن نصب شده است.
از جاذبه های دیگر این پارک دو مجسمه بسیار معروف مادر و امیر کبیر است که از قسمت های مختلف بوستان دیده می شوند و به آن شکوه خاصی بخشیده اند. مجسمه‌ ای که از امیرکبیر در این پارک وجود دارد، اثری است که ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ ساز معروف ایرانی و شاگرد کمال‌الملک) در سال ۱۳۵۶ در کارگاهش در ایتالیا ساخت اما بعد از انقلاب بدلیل مسائل پیش پا افتاده به ایران منتقل نشد و در سال ۱۳۸۹ این اتفاق افتاد.
در سال های اخیر نیز مجسمه هایی با سبک ها و موضوعات مختلف، در گوشه و کنار پارک نصب شده اند که نمای پارک و همچنین نمای خیابان ولیعصر را برای عابران متفاوت و زیباتر کرده است.

دریاچه پارک ملت
دریاچه ای مصنوعی با وسعت ۲۲ هزار متر مربع در پارک ملت حدود چهل سال است که دیده میشود. روی دریاچه پلی فلزی زرد رنگ نیز وجود دارد که جلوه خاصی به چشم انداز اطراف داده است. در ضلع شرقی دریاچه چند کافی شاپ و فست فود کوچک وجود دارد که می توانید غذا، آبمیوه، چای و ... سفارش داده، کنار دریاچه میل کنید و از منظره لذت ببرید.

 

پردیس سینمایی ملت
پردیس سینمایی، جاذبه فرهنگی بوستان ملت است که با سازه ای جالب و متفاوت بنا شده و از دور چشم را خیره می کند. این پردیس یکی از برترین پردیس گالری های برتر تهران و کشور است و هر سال میزبان جشنواره های مختلف هنری و سینمایی است. پردیس ملت در زمینی به مساحت 6000 مترمربع بنا شده و چهار سالن نمایش با ظرفیت 280 نفر و یک سینما تک (سینمای ویژه) با ظرفیت 30 نفر دارد. این پردیس گالری در زمان اوج حضور مردم، می تواند به صورت همزمان پذیرای 2020 نفر باشد. تمامی سالن های سینما به سیستم پخش دالبی دیجیتال مجهز هستند. یکی از سالن های سینما نیز دارای سن است که از این سالن برای همایش ها و کنسرت ها استفاده می شود.

17379860

امکانات پردیس ملت
فضاهای نمایشگاهی برای برپایی گالری های مختلف هنری
رستوران
کافی شاپ و بوفه
کافه کتاب
فروشگاه های عرضه کالاهای فرهنگی
سیستم اطفای حریق
پارکینگ با ظرفیت 120 خودرو در ضلع غربی پارک ملت

خرید آنلاین بلیت
اگر دوست دارید از وضعیت آخرین فیلم های روی پرده و گالری های در حال اجرا مطلع شوید و بلیط آنها را پیش از حضور در اینجا به صورت آنلاین بخرید، می توانید به وبسایت پردیس گالری ملت مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
شماره تماس: 23162
داخلی 101 برای پیگیری و مشکلات خرید اینترنتی از سایت
در زمان های معمول سال می توانید از ساعت 10 تا 20 با این مجموعه تماس بگیرید.
زمان تماس با پردیس ملت در ماه رمضان از ساعت 12 تا ساعت 20 می باشد.

 

پوشش گیاهی : گل‌های چند ساله و دائمی نیز مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی خاصی به پارک بخشیده‌اند. قسمت شمالی پارک بیشتر جنگل کاری و قسمت جنوبی چمن کاری شده است‌.

پوشش جانوری : باغ وحش این پارک انواع پرندگان و دیگر حیوانات را در خود جای داده است.

بهترین زمان بازدید :بهار و تابستان

**همه امکانات را دارد **

 

آدرس: خیابان ولیعصر و جنب بزرگراه نیایش

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده