امروز: جمعه 31 فروردین 1403 | Friday 19 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پارک جنگلی چیتگر در حاشیه غربی شهر تهران قرار دارد. این پارک با 950 هکتار زمین پردرخت از بزرگ ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران به شمار می آید.

هدف از احداث بوستان جنگلی چیتگر که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است.

علاوه بر امکان طبیعت گردی در این پارک جنگلی، امکانات تفریحی دیگری نظیر پیست سوارکاری، اسکیت، پیست دوچرخه سواری و نیز مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در این پارک طراحی شده است.

پیست دوچرخه چیتگر شامل پیست های سرعت، استقامت و کوهستان است. پیست استقامت از داخل پارک عبور کرده و مسیر سرسبزی دارد. درخت های کاج و سرو در طول مسیر موجب شده اند تا هوای نسبتا خنک تری نسبت به بقیه پارک در این مسیر وجود داشته باشد. طول پیست استقامت با مسیرهای فرعی در حدود 7- 8 کیلومتر است.

chitgar park2

بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی  به صورت بکر و جنگلی باقی مانده است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی 253هکتار است و محدوده غربی مساحتی معادل 658 هکتار را به خود اختصاص داده است.

حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا 1225 متر و حداکثر آن 1313 متر بوده و متوسط آن 1269 متر است.

پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود 734 هکتار را در بر می‌گیرد و حدود 53 درصد از آنها را گونه‌های سوزنی برگ مانند کاج الداریکا، سرو نقره‌ای و سرو خمره‌ای و حدود 47 درصد از درختان را از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی، پلت، بلوط و ایلان تشکیل داده است.

دریاچه چیتگر نیز در مجاورت این پارک جنگلی واقع شده است.

دارای امکاناتی همچون مجتمع فرهنگی ـ ورزشی، زمین بازی، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه آتش نشانی، رستوران و بوفه، ساختمان اداری، پارکینگ، آلاچیق ها و چادرهای اقامتی و دیگر فضاهای مشابه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده