امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

کاخ گلستان یکی  از کاخ‌های دوره زندیه و قاجار است که در شهر تهران است . «کاخ گلستان» چیزی نزدیک به 500 سال قدمت دارد و چندین دوره و سلسله تاریخی را از سر گذرانده و هنوز استوار و پابرجا در میانه شهر ایستاده است و بخشی از تاریخ و فرهنگ این کشور را دلش نهان دارد. کاخ گلستان یادگاری به جا مانده از «ارگ تاریخی تهران» است که ساخت آن به دوره صفویه باز می‏گردد که در دوره زندیه بازسازی می‏شود و دوره قاجار رونقی دیگر می‎یابد و بدل به محل اصلی زندگی شاهان قاجاری می‌‏شود و در دوران پهلوی هم برخی مراسمات رسمی چون تاچ گذاری رضاشاه در این کاخ برگزار می‎شود. این کاخ در دوران ناصرالدین شاه گسترش پیدا کرده و تغییرات زیادی را هم از سر گذراند، کاخ از چیزی که الان باقی مانده بزرگتر بوده، اما بخشی از آن در دوره پهلوی خراب می‏شود و تغییر کاربری داده می‏شود، مثلا وزارت اقتصاد و دارایی کنونی، در گذشته بخشی از بنای کاخ گلستان بوده است.

kakh golestan tehran

حیاط کاخ

حیاط بزرگ کاخ، پر از درختان زیبا و کهن سال است که بر فراز آن‏ها پرندگان گوناگون در حال پروازند و حوض‌‏های بزرگ و کوچک در میان حیاط قرار گرفته و دورتادور حیاط کاخ‌‏ها و تالارهای گوناگون قرار دارند و بعضی بخش‏‌ها هم با دیوارهای کاشی کاری شده محصور شده تا هر بیننده‎ای را مدهوش زیبایی و رنگارنگی خود ‎کند.

تالار برلیان

این تالار بسیار مجلل و زیباست که چندین بار بازسازی شده و مبلمان و تزئینات فاخری دارد و در زمان پهلوی محل برگزاری جلسات رسمی با سران کشورهای خارجی و برای مراسم تشریفات استفاده می‎شده است.

کاخ ابیض

این کاخ را ناصرالدین شاه برای هدایایی که سلطان عبدالحمید عثمانی برای او فرستاده بوده، می‎سازد. این بنا به دلیل ظاهر سفیدش ابیض لقب گرفته و شبیه بناهای قرن 18 اروپاست و محل برگزاری جلسه‎های رسمی بوده است و حالا تبدیل به موزه مردم‎شناسی شده است.

ایوان تخت مرمر

این ایوان جایی است که تخت مرمر بر آن قرار دارد و شاه بر این تخت می‏نشسته و مراسم سلام برای طبقات مختلف مردم برگزار می‎شده است. از سایر قسمت‌های کاخ گلستان قدیمی‌تر استاما فتحعلی شاه کسی است که دستور تخت مرمر به شکل کنونی را داده که از 65 قطعه مرمر بزرگ و کوچک ایجاد شده است. آخرین مراسم رسمی در این ایوان، تاج‌گذاری رضاشاه در سال 1304 است.

تالار آیینه

تالار آیینه یکی از مشهورترین تالارهای کاخ گلستان است؛ این تالار محل نگهداری تخت طاووس و تاج کیانی بوده و شهرت آن علاوه بر تزئینات زیبا به دلیل آویخته شدن تابلوی معروفی از کمال‏ الملک بر دیوان آن بوده است.

حوض‌خانه

حوض خانه اکنون محل نمایش تصاویری از آلبوم خانه کاخ گلستان از سفرهای مظفرالدین شاه به فرنگ است. عمارت حوضخانه در طبقه همکف تالار عاج قرار دارد و از بناهای دوره ناصرالدین شاه قاجار محسوب می‌شود و به اتاق تابستانی شهرت داشته که آب قنات شاهی پس از ورود به داخل آبنمای آن به حوض‌های حیاط کاخ گلستان می‌رسیده است.

تالار سلام

ناصرالدین شاه بعد از سفر فرنگش تصمیم گرفت تا موزه‎ای شبیه موزه‌‏های اروپا بسازد به همین دلیل نیز عمارت خروجی ارگ را خراب کرد و در سمت شمال غربی و در جوار تالار عاج، بناهایی ساخت که کاخ گلستان جدید نام گرفت که تالار آیینه، سرسرا و اتاق موزه از جمله این بناها هستند و توسط حاج ابوالحسن معمارباشی مشهور به صنیع‌الملک ساخته شده‌اند.و تالار سلام را برای نمایش اشیای مورد علاقه‏‌اش ایجاد کرد.

تالار الماس

تالار الماس در بخش جنوبی کاخ قرار دارد. این کاخ آیینه‎کاری‏‌های بسیار ظریف و زیبایی دارد و به همین دلیل تالار الماس خوانده می‎شود؛ ساخت تالار در زمان فتحعلی شاه آغاز شده پر است از آثار هنری دوران این پادشاه در زمان ناصرالدین شاه دیوارهای تالار با کاغذ دیواری‌های اروپایی پوشیده شده و تغییرات به سبک رومی در تالار ایجاد شده است.

تالار ظروف

این بخش محل نمایش هدایایی است که شاهان اروپایی به شاهان قاجاری اهدا کرده‏‌اند، از جالب‌ترین هدایا می‎توان به «سرویس چینی با نقش جنگ‏‌های ناپلئون»، «سرویس اهدایی نیکلای اول»، «سرویس جواهر نشان ملکه ویکتوریا» اشاره کرد.

تالار عاج

این تالار جزو بخش‏‌های قدیمی کاخ است و در زمان ناصرالدین شاه هدایای پادشاهان خارجی در آن نگهداری می‎شده و در دوران پهلوی محل برگزاری میهمانی‏‌های رسمی دربار بوده است. یک نقاشی آبرنگ که توسط محمودخان ملک‌الشعرا کشیده شده در کاخ گلستان وجود دارد که نمای خارجی تالار عاج یا سفره‌خانه را قبل از بازسازی نشان می‌دهد.

نگارخانه

سفر دوم ناصرالدین شاه به فرنگ او را بر آن داشت تا تالاری را بدل به موزه نقاشی و اشیای دیگر کند و حالا آثار نقاشی‎ای از نقاشانی چون میرزابابا، مهرعلی افشار، ابوالحسن خان ثانی، محمود خان صبا، کمال‎الملک و موسی ممیز در آن به نمایش در آمده است.

چادرخانه

چادرخانه انبار چادرهای سلطنتی قاجار بوده، شاهان قاجاری به زندگی در چادر و بیرون از ساختمان علاقه داشتند و در خیلی از سفرهای خود با خدمه خود در چادر می‏‌ماندند و این چادرهای سلطنتی در این انبار نگهداری می‎شدند که حالا بیشتر جایی برای برگزاری سخنرانی و برپایی نمایشگاه است.

خلوت کریمخانی

در شمال غربی کاخ، کنار تالار سلام بنای بزرگی با ایوانی سه دهنه وجود دارد که در اینجا  یک تخت کوچک قرار دارد که گویا مکان محبوب ناصرالدین شاه بوده و در اینجا خلوت می‏‌کرده و قلیان می‏‌کشیده است. جالب آنکه سنگ قبر ناصرالدین شاه هم بعد از جابه جایی‏‌های فراوان همینجا آرام گرفته است.

شمس العماره

شمس العماره یا عمارت خورشید یکی از زیباترین بناهای کاخ است؛ این بنا در زمان خود جزو مرتفع‎ترین ساختمان‏‌های شهر بوده که ناصرالدین شاه با دیدن ساختمان‎های چند طبقه فرهنگ هوای ساخت آن به سرش می‌‏زند و دوست دارد بنایی داشته باشد که بتواند از بالای آن منظره شهر را ببیند. این ساختمان دو برج دارد و کاشی‏کارهایش ایرانی است و از برخی عناصر معماری غربی هم بهره برده است.

عمارت بادگیر

این عمارت در دوران فتحعلی شاه ساخته شده و دو اتاق گوشواره و اتاقی در میان دارد که با ارسی‏‌های زیبا تزئین شده است. در زیر این عمات اتاقی تابستانی قرار داشته که با کمک بادگیرها و حوضی که با آب قنات شاهی پر می‎شده هوای خنک و دلپذیر داشته و محل استراحت تابستانه بوده است.

عکاسخانه

عکاسخانه زیرزمینی برای خلوت تابستانی شاهان قاجاری بوده و حالا برخی عکسهای قاجاری و ابزارهای عکاسی آن دوران در آن به نمایش در آمده است. ناصرالدین در کنار پادشاهی، هنرمندِ خلاقی هم بوده، سفرنامه ‏نویسی، شاعری ، نقاشی و البته عکاسی جزو هنرهایی بوده که این شاه قدر قدرت در آن طبع آزمایی کرده و در واقع عکاسی را کمی بعد از ظهورش در اروپا به ایران آورده و مجموعه حیرت انگیز از عکس‌های متنوع را در کاخ گرداوری کرده است.

موزه مخصوص

این عمارت در شمال کاخ گلستان قرار دارد و درواقع طبقه زیرین تالار سلام است. این عمارت را می‌توان اولین موزه ایران نامید که مکان نگهداری هدایا و اشیا فاخر قاجاری و پهلوی است و اشیای ارزشمندی چون تاج آقا محمد خان قاجار، مهرهای شاهان قاجاری، گوی غلطان عاج و تخم شترمرغ حکاکی شده در این موزه نگهداری می‌‏شوند.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

دسترسی :بهترین راه مترو است. ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به سمت شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده‌روی لازم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده