امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

در بیشتر سفرهای هوایی، هر مسافر مجاز است فقط یك بسته یا چمدان با ابعاد حداكثر ۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر و وزن پنج تا هشت كیلوگرم را همراه خود به كابین هواپیما ببرد. بسته‌های بزرگ‌تر از این اندازه، باید هنگام تحویل بار مورد بررسی قرار بگیرند تا در صورت تایید، مسافر بتواند آن‌ها را همراه خود به داخل کابین ببرد؛ اما به طور کلی توصیه می‌شود وسایل خود را تا حد امکان داخل کابین هواپیما نبرید.

مقدار بار مجاز مسافر، بر اساس قوانین خط هواپیمایی و کلاس پروازی که با آن سفر می‌کند متفاوت است. پیش از بستن چمدان، باید این قوانین را با دقت مطالعه کنید تا هنگام گرفتن کارت پرواز و تحویل بار، مشکلی برای شما پیش نیاید.

قوانین بار مسافر در هواپیمایی ماهان

قوانین بار مسافر در هواپیمایی ایران‌ایر

قوانین بار مسافر در هواپیمایی ایران‌ایرتور

قوانین بار مسافر در هواپیمایی آسمان

قوانین بار مسافر در هواپیمایی کاسپین

قوانین بار مسافر در هواپیمایی کیش‌ایر

قوانین بار مسافر در هواپیمایی معراج

قوانین بار مسافر در هواپیمایی قشم ایر

در پروازهای داخلی ماهان، حداکثر بار مجاز در کلاس پروازی اکونومی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس تجاری ۲۵ کیلوگرم است. در پروازهای خارجی، برای کلاس پروازی اکونومی ۳۰ کیلوگرم و برای کلاس تجاری ۴۰ کیلوگرم بار مجاز رایگان تعیین شده است.

در پروازهای داخلی هما، بار مجاز مسافران بر اساس کلاس پرواز به صورت زیر تعیین شده است:
– در کلاس‌های نرخی O، M و Q برای مسافر بزرگسال و کودک، ۲۰ کیلوگرم بار همراه مسافر به صورت رایگان خواهد بود.
– در کلاس نرخی V برای مسافر بزرگسال و کودک، ۲۵ کیلوگرم بار همراه مسافر به صورت رایگان خواهد بود.
– در کلاس نرخی C برای مسافر بزرگسال و کودک، ۳۰ کیلوگرم بار همراه مسافر به صورت رایگان خواهد بود.
– در کلاس نرخی J برای مسافر بزرگسال و کودک، ۳۵ کیلوگرم بار همراه مسافر به صورت رایگان خواهد بود.

توجه: برای مسافر نوزاد (INF) با سن کم‌تر از دو سال، در هیچ یک از کلاس‌های نرخی فوق، بار همراه وجود ندارد.

برای پروازهای بین‌المللی هما، در پروازهایی که بلیط آن‌ها به صورت ریالی در تهران صادر می‌‌شود، کلاس‌های نرخی L، N، M، Q و V مقدار ۳۰ کیلوگرم، کلاس‌های Y و I مقدار ۴۰ کیلومتر، کلاس‌ نرخی C مقدار ۴۵ کیلوگرم، و کلاس نرخی J مقدار ۵۰ کیلوگرم توشه‌ی مسافران رایگان خواهد بود.
مقدار بار مجاز مسافر در نرخ‌های ویژه‌ی فروش به صورت ریالی (شروع مسافرت خارج از ایران و فروش بلیط در ایران)، از تمام شعب داخل به پروازهای بین‌المللی و شعب خاور میانه (شامل شعبه‌های واقع در دوحه، کویت، نجف، بحرین، دبی، دمام، کراچی، بیروت، تاشکند و دمشق) در کلاس اکونومی ۳۰ کیلوگرم و در کلاس تجاری ۴۰ کیلوگرم است.
میزان بار مجاز همراه مسافر برای بلیط‌های صادر شده با قیمت ارزی در شعبه‌های اروپایی شامل استانبول، آنکارا، مسکو، آمستردام، میلان، رم، لندن، وین، حوزه‌ی اسکاندیناوی، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، پاریس و باکو متفاوت، و به شرح ذیل است:
کلاس نرخی L مقدار ۳۰ کیلوگرم، کلاس نرخی N، M، Q و V مقدار ۳۵ کیلوگرم، کلاس نرخی Y و I مقدار ۴۰ کیلوگرم، کلاس C مقدار ۴۵ کیلوگرم و کلاس J مقدار ۵۰ کیلوگرم.
ابعاد ساک دستی همراه مسافر در کابین هواپیما باید طوری باشد که به راحتی در محفظه‌ی مخصوص بالای سر مسافر قرار بگیرد. در پروازهای داخلی، میزان بار مجاز کابین برای تمام مسافران ۵ کیلوگرم است. در پروازهای بین المللی، مسافران می‌توانند در کلاس اکونومی ۵ کیلوگرم و در هماکلاس ۷ کیلوگرم بار همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند.
میزان بار رایگان همراه برای نوزادان زیر دو سال که قیمت بلیط آن‌ها ۱۰ درصد نرخ بلیط تمام بهاست، در تمام کلاس‌های پروازی، یک بسته‌ی ده کیلوگرمی و یک کالسکه‌ی کاملاً تاشوست.

 

مقدار بار رایگان مجار در پروازهای ایران‌ایرتور برای مسافران به شرح زیر است:

داخلی: در کلاس نرخ معمولی، بار رایگان مجاز برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم است.
خارجی: در کلاس نرخ معمولی، بار رایگان مجاز برای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم است.

مقدار بار رایگان برای کودکان زیر دو سال، هم در مسیرهای داخلی و هم در مسیرهای خارجی، ده کیلوگرم به همراه یک کالسکه‌ی کاملاً تاشوست.
مسافران ناتوان و معلولان نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز، یک صندلی چرخ‌دار معمولی (بدون باطری) با هر وسیله‌ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند را حداکثر تا وزن ۲۰ کیلوگرم همراه داشته باشند.
هر مسافر می‌تواند علاوه بر توشه‌ی مجاز رایگان، یک ساک دستی کوچک را نیز بدون پرداخت اضافه‌ بار، همراه خود داخل کابین هواپیما ببرد؛ البته به شرط این که این ساک دستی، برای قرار دادن در قفسه‌ی بالای سر یا صندلی مسافر مناسب باشد.
مجموع ابعاد این ساک دستی نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر و وزن آن برای مسافران درجه‌ی معمولی از ۵ کیلوگرم بیشتر باشد.
هزینه‌ی اضافه‌ بار: نرخ اضافه‌بار برای هر کیلوگرم در شبکه‌ی پروازی ایران‌ایرتور معادل یک درصد نرخ تمام بهای بلیط یکسره‌ی درجه عادی در همان مسیر است.
هزینه‌ی اضافه‌ بار وسایل ورزشی
– لوازم اسکی: هزینه‌ی اضافه بار حمل یک دست وسایل اسکی (آبی یا برقی) شامل یک جفت اسکی با تخته اسکی، یک جفت کفش اسکی و دیگر وسایل لازم، در صورتی که مسافر از مقدار مجاز بار رایگان استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاس نرخی پرواز می‌کند، برابر با هزینه‌ی سه کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
– وسایل موج سواری: تخته‌های مخصوص موج سواری به عنوان بار مجاز قابل پذیرش مسافر پذیرفته نمی‌شود و هزینه‌ی اضافه بار به شکل زیر محاسبه می‌شود:
– هزینه‌ی اضافه بار تخته‌ی موج سواری که مجموع ابعاد آن کمتر از ۲۷۰ سانتی‌متر باشد، برابر با هزینه‌ی ۵ کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
– هزینه‌ی اضافه بار تخته‌ی موج سواری که مجموع ابعاد آن بیشتر از ۲۷۰ سانتی‌متر باشد، برابر با هزینه‌ی ۸ کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
– وسایل گلف: اضافه بار حمل یک دست وسایل گلف شامل کیف مخصوص گلف، یک جفت کفش گلف و دیگر وسایل مربوطه، در صورتی که مسافر از بار رایگان مجاز خود استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاسی مسافرت می‌کند، برابر با هزینه‌ی ۶ کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
– وسایل بولینگ و غواصی: در صورتی که وزن وسایل در حد بار رایگان مجاز باشد، به مسافر اضافه بار تعلق نمی‌گیرد و اگر وزن بسته‌ها بیشتر از بار رایگان مجاز باشد، مسافر مشمول پرداخت اضافه بار معمولی خواهد شد.
– وسایل ماهی‌گیری: هزینه‌ی اضافه بار وسایل ماهی‌گیری شامل دو عدد چوب و قلاب ماهی‌گیری، یک عدد قرقره، یک موتور ماهی‌گیری و یک جفت پوتین در یک بسته‌بندی استاندارد، در صورتی که مسافر از بار رایگان مجاز استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاسی مسافرت می‌کند، اگر وزن آن حداکثر ۱۵ کیلوگرم باشد، معادل ۴ کیلوگرم اضافه‌ بار و بیش از ۱۵ کیلوگرم، همانند اضافه بار معمولی محاسبه می‌گردد.
هزینه‌ی حمل حیوانات و پرندگان زنده
هزینه‌ی حمل هر حیوان و پرنده به صورت بار همراه مسافر، برابر است با هزینه‌ی مجموع وزن حیوان زنده و قفسی که در آن حمل می‌شود.
– حیوانات و پرندگان زنده، مشمول بار رایگان مجاز همراه مسافر نمی‌شوند؛ به این معنا که اگر مسافر هیچ بسته‌ای جز حیوان زنده نداشته باشد، مشمول پرداخت اضافه بار عادی خواهد بود.
– سگ راهنمای مسافران نابینا و ناشنوا مشمول پرداخت اضافه بار نمی‌شود.
– حمل انواع حیوانات و پرندگان زنده در پروازهای ایران ایر تور در کابین مسافری ممنوع بوده و باید در انبار بارگیری شود.
– مسافر برای حمل حیوان زنده باید مدارک معتبر لازم نظیر کارت بهداشت، کارت واکسیناسیون و دیگر مدارکی که در کشور مقصد مورد نیازند را ارائه نماید.
محدودیت های حمل مایعات همراه مسافر
حمل هرگونه ژل، خمیر، لوسیون، مخلوط مایع و جامد، محتویات ظروف تحت فشار مثل خمیر دندان، ژل مو، انواع نوشیدنی‌ها، سوپ، شربت، عطر، کف اصلاح، اسپری‌ها و هر ماده‌ی دیگری با غلظت و مشخصات مشابه ممنوع است.
مواد مجاز برای بردن به کابین عبارتند از مایعات، شامل مایعاتی که برای درمان یا رژیم خاص در طول پرواز مورد نیاز مسافر باشند و غذای کودک، در ظروف جداگانه که حجم هر یک بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر نباشد؛ تمامی این ظروف باید در یک پلاستیک شفاف یک لیتری به راحتی جا شوند و در پلاستیک هم بسته شود. ابعاد پلاستیک ۲۰ در ۱۵سانتی‌متر و در آن قابلیت باز و بسته شدن مجدد را داشته باشد.

تعداد و وزن چمدان‌ها و بسته‌هایی که می‌توانید در سفر هوایی همراه خودتان ببرید، بسته به شركت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید، کلاس پرواز و مبدا یا مقصد سفر مشخص می‌شود. در صورت عدم رعایت قوانین و همراه داشتن بار بیشتر از حد مجاز، هزینه‌های مربوط به اضافه‌بار از مسافران دریافت خواهد شد.

بار همراه مسافر در کابین

مسافر می‌تواند در کیف‌دستی خود، وسایل شخصی، پول، جواهرات، اقلام باارزش و مدارک را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد. بردن وسایل شکستنی، تیز و بُرنده و همین‌طور تمام لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی که حجم آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد، به داخل کابین هواپیما ممنوع است.

انتقال مواد غذایی از جمله بسته‌های منجمد گوشت و سبزیجات، مواد روغنی، مواد اسیدی مثل آبلیمو و مواد چسبنده مثل خرما، عسل و مربا به داخل کابین ممنوع است.

ابعاد ساک دستی همراه مسافر باید طوری باشد که به راحتی در محفظه‌ مخصوص بالای سر مسافر جا شود. این ابعاد نباید از ۵۶ سانتی‌متر طول، ۴۵ سانتی‌متر عرض و ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر باشد و مجموع ابعاد هم نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر تجاوز کند. حداکثر میزان وزن مجاز بار داخل کابین برای مسافران کلاس عادی ۵ کیلوگرم است و هر مسافر تنها می‌تواند یک بسته همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد.

توجه: خطوط هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی آسمان، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مفقود شدن اقلام با ارزش (جواهرات، وجه نقد، مدارک شناسایی و…) در جامه‌دان‌های پذیرش‌شده ندارند؛ بنابراین توصیه می‌شود یا وسایل باارزش را همراه خود در کیف‌دستی به داخل کابین ببرید و یا با مراجعه به واحد پذیرش بار، اقلام خود را بیمه نمایید.

حمل حیوان: بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، ورود حیوان زنده به داخل کابین هواپیما ممنوع است. حمل حیوان زنده در داخل انبار بار هواپیما و بر اساس مقررات یاتا صورت می‌گیرد و علاوه بر آن، قوانین دولت کشورهای مقصد و ترانزیت نیز قبل از سفر باید مد نظر قرار گرفته شود. لازم به ذکر است که حمل حیوانات زنده، مستلزم پرداخت هزینه است

مقدار بار و توشه‌ی رایگان مجاز برای مسافران پروازهای داخلی ۲۰ کیلوگرم و برای مسافران پروازهای خارجی ۳۰ کیلوگرم است. اگر وزن بار مسافر بیش از این مقدار باشد، مسافر باید متناسب با مسیر خود، اضافه بار پرداخت کند.
ابعاد ساک دستی همراه مسافر باید طوری باشد که به راحتی در محفظه‌ مخصوص بالای سر مسافر جا شود. این ابعاد نباید از ۵۶ سانتی‌متر طول، ۴۵ سانتی‌متر عرض و ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر باشد و مجموع ابعاد هم نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر تجاوز کند. حداکثر میزان وزن مجاز بار داخل کابین برای مسافران ۶ کیلوگرم است و هر مسافر تنها می‌تواند یک بسته همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد. علاوه بر آن، هر مسافر می‌تواند بارانی یا پالتو، پتوی کوچک مسافرتی، چتر یا عصا، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری، کتاب و روزنامه، لپ‌تاب، کالسکه و غذای بچه نیز همراه خود به داخل کابین ببرد.
کالای خطرناک قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما: داروهای غیر رادیو اکتیو، کبریت بی‌خطر، لوازم آرایشی.
مواد مجاز برای بردن به کابین عبارتند از مایعات، شامل مایعاتی که برای درمان یا رژیم خاص در طول پرواز مورد نیاز مسافر باشند و غذای کودک، در ظروف جداگانه که حجم هر یک بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر نباشد؛ تمامی این ظروف باید در یک پلاستیک شفاف یک لیتری به راحتی جا شوند و در پلاستیک هم بسته شود. ابعاد پلاستیک ۲۰ در ۱۵سانتی‌متر و در آن قابلیت باز و بسته شدن مجدد را داشته باشد.
حمل هرگونه ژل، خمیر، لوسیون، مخلوط مایع و جامد، محتویات ظروف تحت فشار مثل خمیر دندان، ژل مو، انواع نوشیدنی‌ها، سوپ، شربت، عطر، کف اصلاح، اسپری‌ها و هر ماده‌ی دیگری با غلظت و مشخصات مشابه ممنوع است.

میزان بار مجاز و رایگان همراه برای مسافران دارای صندلی، ۲۰ کیلوگرم و برای مسافران بدون صندلی (نوزادان) ۱۰ کیلوگرم است.

بار دستی همراه مسافر برای حمل در کابین هواپیما، باید حداکثر ۵ کیلوگرم وزن با ابعاد ۴۰*۵۵*۲۰ سانتی‌متر داشته باشد. ضمناً جمع ابعاد هر بسته نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر بیشتر باشد

بار مجاز رایگان برای مسافران هواپیمایی معراج، ۲۰ کیلوگرم است.

- در هواپیمایی قشم ایر وزن بار مجاز رایگان برای مسافران ۲۰ کیلوگرم می باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده مدیریت تعداد مطالب 15 نمایش مطالب نویسنده