امروز: جمعه 10 فروردین 1403 | Friday 29 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

دره شیرز یک دره در شهرستان کوهدشت است که از صخره‌هایی به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر و به طول ۵ کیلومتر تشکیل شده است. در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه‌ای از زمین زیبایی و شگفتی‌های خود را به نمایش گذاشته است. نام این منطقه دیدنی تنگه شیرز است که همچون نگینی در میان ایران می‌درخشد. این تنگه ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد. شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می رسد. شیب کوتاه ورودی را که پشت سر بگذاریم محوطه های باز و مسطح در کنار رودخانه فرصتی برای توقف در سایه سار درختان و گوش فرا دادن به صدای گذر آب را به ما می دهند.

resized 842130 250

همزیستی صخره های خشن و تیز با درختانی که در جای جای تنگه روییده اند بسیار جالب توجه است. فرسایش سنگ ها و صخره ها شکل خاصی را در این مکان پدید آورده اند. کمی که پیش تر برویم دیواره های آهکی چین خورده که در اثر بارندگی دچار فرسایش شده و رگه هایی از رنگ سیاه به خود گرفته اند خودشان را می نمایانند. گاه صخره های سر به فلک کشیده در دوسوی تنگه به هم می رسند و امکان تماشای آسمان را از شما می گیرند. گاه سقوط سنگ ها از ارتفاع، مسیر آب جاری در رودخانه را عوض کرده و شکل تازه ای به طبیعت بخشیده است.

تنگه شیرز، محوطه هایی باستانی از عهد حجر را نیز در خود دارد. این محوطه ها آثاری از زندگی غارنشینی را نیز شامل می شوند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند.این جاذبه ی طبیعی به عنوان یک پدیده ی جغرافیایی منحصر به فرد به عنوان یکی از جاذبه های ژئوتوریسم در ایران در نظر گرفته شده و به ثبت ملی رسیده است.

 

index

جاذبه های تنگه شیرز

غار: علاوه بر خود تنگه که به تنهایی برای گذراندن ساعاتی طولانی تفریح و لذت بردن و متحیر شدن کافی است، در میان پیچ و خم تنگه، مناظر و جاذبه‌هایی وجود دارد که بسیار درخور توجه است. یکی از این جاذبه‌ها چشمه‌های کوچک و بزرگی است که در جای جای تنگه به چشم می‌آید. یکی از این آبشارها به نام شیرز نام‌گذاری شده است.

آشیانه پرندگان:‌ سنگ‌ها و صخره‌های تند و تیز که برخی یادگاری از روزگاران کهن هستند از دیگر دیدنی‌های این تنگه به شمار می‌روند. این سنگ‌ها با سوراخ‌های کوچک و مشبکی که دارند، مامن امنی برای پرندگان فراهم ساخته‌اند و آشیانه‌هایی در آنها دیده می‌شود.

پل خدا:‌ در تنگه شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند. آبی که در این غار جاری است تا زانو می‌رسد و از محلی به نام نیزه می‌آید. برای رفتن به داخل غار باید تن به آبی سرد زد، اما تماشای شگفتی‌های خلقت و استالاگتیت‌ها را ممکن می‌کند.

این غار یادگاری به جامانده از دوران غارنشینی در ایران است. محلی‌ها این غار را پل خدا می‌نامند.

مناره سنگی: در میان دره شیرز ستونی وجود دارد که به دست طبیعت و در طی میلیون‌ها سال به دست باد و زلزله پدید آمده است. ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس ۸۰ متر و قطر آن ۱۰ متر است و به مناره سنگی شهرت دارد. بدون شک تماشای این صخره می‌تواند جالب و تجربه‌ای متفاوت باشد.

پیاده‌روی در میان تنگه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت تجربه‌ای کم نظیر برای کسانی است که به شیرز می‌روند. صدای رودی که در طول مسیر همراه شما آواز می‌خواند، خستگی راه را از تن می‌زداید.

بهترین زمان بازدید: تابستان و بهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده