امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پل پلدختر  

پلدختر معتلق به دوره ساسانی میباشد . که ورود شهری از استان لرستان میباشد که آن شهر به همان نام (پل دختر ) نام گذاری شده است . اين پل چهار چشمه داشته كه تاق دو چشمه آن باقي است و جاده آسفالت خرم آباد – انديمشك از زير آن مي گذرد . بلندي اين تاق 18 متر از سطح آسفالت و حدود 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد . طول پل بيش از 270 متر و عرض پل 40/4 متر و پهناي هر پايه آن بيش از 5 متر است . پل در معرض خطر سيل قرار دارد . عرض چشمه موجود روي جاده 30/11 مترمي باشد. اين پل مربوط به دوره ساساني است و تحت مديريت سازمان ميراث فرهنگي لرستان مورد حفاظت و نگهداري مي باشد .داراي دسترسي آسان و از زير ساختار قابل قبولي برخوردار مي باشد. اين بنا به شماره 1678 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. برخی دلیل نام‌گذاری آن را به پل‌دختر را منتسب دانستن پل به نام ایزد بانو آناهیتا می‌دانند.8

پل کلهرت

پلدختر معتلق به دوره ساسانی میباشد . که ورود شهری از استان لرستان میباشد که آن شهر به همان نام (پل دختر ) نام گذاری شده است . اين پل چهار چشمه داشته كه تاق دو چشمه آن باقي است و جاده آسفالت خرم آباد – انديمشك از زير آن مي گذرد . بلندي اين تاق 18 متر از سطح آسفالت و حدود 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد . طول پل بيش از 270 متر و عرض پل 40/4 متر و پهناي هر پايه آن بيش از 5 متر است . پل در معرض خطر سيل قرار دارد . عرض چشمه موجود روي جاده 30/11 مترمي باشد. اين پل مربوط به دوره ساساني است و تحت مديريت سازمان ميراث فرهنگي لرستان مورد حفاظت و نگهداري مي باشد .داراي دسترسي آسان و از زير ساختار قابل قبولي برخوردار مي باشد. اين بنا به شماره 1678 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. برخی دلیل نام‌گذاری آن را به پل‌دختر را منتسب دانستن پل به نام ایزد بانو آناهیتا می‌دانند.

مشخصات عمومی پل کلهر

  • پایه شرقی پل، ۱۷٫۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض، پایه غربی ۱۴٫۴۰ متر طول و ۷٫۵۰ متر عرض دارد.

این پایه‌ها که در هر دو جهت دارای موج شکن‌های نیم دایره‌اند، در قسمت پایین با قطعات سنگ‌های تراشیده ساخته شده‌اند. دوپایه اصلی پل توسط طاقی به پهنا و ارتفاع حدود ۲۴ متر به یکدیگر متصل می‌شده است. محل آغازین قوس طاق‌ها هنوز بر روی دوپایه قابل مشاهده است. پایه شرقی نیز با یک طاق کوچکتر به پهنای ۱۳٫۲۰ متر با پایه انتهای شرقی پل مرتبط می‌شده است.

1382703501725192

پل تلخاب

پل تلخاب مربوط به دوره  ساسانیان میباشد  و این اثر در 28/12/1385 باشماره 18471به ثبت اثار ملی ایران رسید . این پل نام خود را از رودی که اززیر ان میگذرد گرفته . باستان شناسي از قبيل مصالح به كار رفته در ساخت پل ( لاشه سنگ و ساروج ) و نيز شيوه اجراي قوس طاق ها نشان از پل سازي دوره ساساني دارد. این پل در پلدختر . بخش مر کزی . دهستان جلوگیر  500متر روستای برج کبود است. این پل را ارتباطی  لرستان با خوزستان را فراهم میکرده.

پل تلخاب پلدختر 0

پل گاومیشان

پل گاومیشان یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است. پل گاومیشان از جمله پل‌های منحصربه‌فرد استان لرستان است که ویژگی خاص آن مربوط به دهانه این پل است به‌ طوری‌که پل گاومیشان بزرگ‌ترین دهانه پل‌های تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است.

پل گاومیشان در فاصله 30 کیلومتری شهرستان پلدختر و بر فراز رودخانه سیمره در حد فاصل استان‌های ایلام و لرستان احداث‌ شده است.

طول این پل حدود 175 متر و عرض‌گذر سطح پل نزدیک به 8 متر و 20 سانتیمتراست و در حال حاضر دارای 6 چشمه طاق است.

عرض چشمه اصلی این پل حدود 33 متر و 70 سانتیمتر و مصالح اصلی آن را ملات، آجر و سنگ تشکیل می‌دهند؛ معماری پاتاقها به سبک معماری دوره ساسانی است اما در چشمه طاق‌ها آثار مرمت دوره‌های صفوی و قاجاری دیده می‌شود.

این پل که از بناهای عظیم دوره ساسانی است به شماره 2222 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین زمان بازدید :بهار تا خرداد

دسترسی به مغازه : دارد روستا های زیادی در ان اطراف است .

 دسترسی به اقامتگاه : دارد . میتوانید  در روستاهای مجاور اتاق اجاره کنید یاهتل در پلدختر

نزدیکترین فرودگاه: ایلام

 ایستگاه راه اهن : در نزدیکی ان ایستگاه راه اهن وجود ندارد.

دسترسی به شبکه :دارد .

2097147a 2b3e 4ad3 b8b1 304ad39f8934

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده