امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

 تالاب های پلدختر به دو دسته دائمی و فصلی تقسیم میشوند. تالاب هایی مثل  گري بلمک، گري جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه که  تالاب «گري بلمک» با بيش از پانصد هکتار وسعت لقب بزرگترین تالاب رو دارند .


تالاب زردابه
این تالاب دو هکتار وسعت دارد.  جانوران آبزی مختلفی در این تالاب زندگی می کنند و پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده است و طبیعتا شکار در این منطقه ممنوع است.

تالاب سیاه
این تالاب با مساحت یک و نیم هکتار، کوچک‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر محسوب میشود. این تالاب زیستگاه پرندگان بومی و مهاجره و از گیاه نی پوشیده شده است ، تالاب سیاه ، یکی از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختراست.

13931225120716344930454
تالاب جمجمه
این تالاب هم زیستگاه پرندگان مهاجراست. پوشش گیاهی منطقه گیاه نی هست و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است .واژه جمجمه به معنای جنبانه که به دلیل متحرک بودن، با این نام معرفی شده است.

تالاب کبود
این تالاب با مساحت چهار هکتار زیستگاه پرندگان مهاجراست . پوشش گیاهی نی دارد ، شکار در این منطقه ممنوع است.

تالاب تاف 1 و 2
وسعت این تالاب پنج هکتاراست.  این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده شده است و شکار ممنوع است.

3380596157 3829473
تالاب گُلم سوزه
تالاب گلم سوزه دو هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان مهاجراست.  پوشش گیاهی این منطقه گیاه نی هست و شکار ممنوع است.


تالاب پیکه
این تالاب سه و نیم هکتار مساحت دارد .این منطقه به دلیل اینکه زیستگاه پرندگان مهاجراست ، منطقه‌ای شکار ممنوع است.

تالاب بلمک
این تالاب در هفت کیلومتری جنوب غربی پل دختر در کنار روستای میرآباد قرار دارد و با مساحت چهارده هکتار، بزرگ‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر است ولی متأسفانه چندین ساله  که مساحت قابل توجهی از اون توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است ، به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درامد است، در حالی که سالانه بیش از پانزده گونه پرنده که برخی از آنها جزو گونه‌ های کمیاب هستند، به این تالاب و دیگر تالاب ‌های شهرستان مهاجرت می ‌کنند.مساحتش هشت هکتار و منبع تأمین آب اون بارندگی است . گیاهانی چون نی، جگن و پرندگانی چون غاز و کاکایی در این تالاب زندگی می کنند.

تالاب بیشه دالان
این تالاب در جنوب شرقی شهرستان بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و نیز پرندگان بومی  و تأمین ‌کننده بخشی از آب منطقه است. مساحت این تالاب 913 هکتاراست .

تالاب تکانه
جنوب لرستان و هم جوار با استان خوزستان منطقه گردشگری تالاب تکانه واقع شده است . این تالاب در ارتفاعات چول شهرستان پلدختر و در پانصد متری جنوب شرقی تالاب لفافه با وسعتی معادل پنج هکتار و عمق 5 مترواقع شده و منطقه ای پوشیده از نی هست . نزدیکترین شهر به این تالاب ، نزدیکترین شهر به این منطقه شهر پلدختر هست. روستای گری باباخان نزدیکترین روستای دارای سکنه به این منطقه است.

تالاب لفان
این تالاب درسه کیلومتری جنوب غرب روستای میرآباد قرار دارد و از تالاب ‌های شهرستان پلدختر است که دارای مساحت ده هکتار می ‌باشد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است و به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت قرار گرفته است. لفافه از دو تالاب تشکیل شده که به وسیله تپه‌ای از یکدیگر جدا می ‌شوند. لفانه بالایی شش هکتار وسعت دارد و آب آن شیرین است و به وسیله ارتفاعات محصور شده است. لفانه پایینی چهار هکتار وسعت دارد. منبع تأمین آب تالاب لفافه بارندگی است.
ارتفاع آنها از سطح دریا هفتصد و هشتاد متر است. پوشش گیاهی آن غالبا نی و پونه است و ماهی سیاه، زالو و لاک پشت در آن زندگی می‌ کنند.

پوشش گیاهی : سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خارشتر

پوشش جانوری : چنگر، کشيم،  اردک ارده اي و اردک سر سبز. حواصيل خاکستري

زمان مناسب برای بازدید : بهار وپاییز

پارکینگ : ندارد

دسترسی به وسیله نقلیه :ندارد

رستوران :ندارد

اقامتگاه :اتاق اجاره ایی

آدرس: لرستان، پادختر، دامنه شمالی ارتفاعات کبیرکوه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده