امروز: پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

چرا پل شهرستان؟


شما می توانید لحظات خوشی را کنار خانواده تان ، در این مکان داشته باشید...
این پل یکی از آثار تاریخی مجذور کننده می باشد....

pol shahrestan8

 

آشنایی مختصری با پل شهرستان:

پل شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد گردید و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده‌است. پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده‌است. پایه های آن بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه استوار گردیده‌است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا ۵ متر متغیر است. جهت پل، شمالی - جنوبی با کمی انحراف است. پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است.


پل شهرستان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

pol shahrestan3

علت نامگذاری این پل:

پل شهرستان كه ازآن بعنوان كهن ترين پل اصفهان ياد شده در روستائی به همين نام درمشرق پل خواجو واقع شده،‌ درباره اين  روستا كه قبلا جي نام داشت و اسم اوليه آنرا گابه نوشته‌اند مطالب بسياری دركتب و سفرنامه‌های مربوط به اصفهان مذكور است.

 

دیدگاهی درمورد پل شهرستان:

شاردن درباره اين قريه كه زماني يكي از بخشهاي بزرگ و پرجميعت و اعيان‌نشين اصفهان بوده و امروز هم آثار عظمت ديرين آن كم‌ و بيش موجود است نوشته است:‌«قريه شهرستان يكي از بزرگترين دهكده‌هائی است كه مانند آن در هيچ كشوری در دنيا نيست، طول آن قريب يك فرسخ و باغهای ميوه زيادي دارد،‌اين ده در مشرق شهر و كنار رودخانه است كه پل بلند و تنگي برروی آن قرار دارد و نزديك اين محل است (پل شهرستان) كه خرابه‌های بسياری از ابنيه بزرگ وجود دارد و چنانكه در تواريخ مسطور است سابقأ شهر بزرگی بوده است …»

pol shahrestan2

اهمیت پل شهرستان:

اهمیت پل که تا دوران صفوى، راه اصفهان به شیراز از فراز آن مى گذشت، محرز مى ‏باشد. اما برخی علاوه بر عبور و مرور، پل شهرستان را یک پل جنگی و نظامی می دانند که از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان، در مجموعه پل های قدیمی ایران است.

 

ساختار این پل:

مصالح ساختمان به کار رفته در پل شهرستان که پلی باستانی است از سنگ، آجر، خشت و ملات است.
این پل روی بستر صخره ‏اى رودخانه احداث شده است. در قدیم، براى ایجاد پل ‏ها، بستر صخره ‏اى رودخانه انتخاب مى ‏شد. همچنین محل مورد نظر را جایى انتخاب مى‏ کردند که رودخانه باریک شده است. این شیوه، براى استحکام و صرفه جویى در مصرف مصالح در ساختمان پل به کار گرفته مى ‏شد. در این شیوه، ابتدا صخره را تراشیده سپس با سنگ و ساروج، پایه‏ هاى پل را به وجود مى ‏آوردند. در ساختن پل شهرستان نیز از همین شیوه استفاده شده است و پایه ‏ها را از سنگ لاشه و ساروج ساخته اند.

 pol shahrestan4

 

نزدیکترین جاذبه های گردشگری به این پل:

مسجد جامع جی، مقبره الراشد بالله خلیفه عباسی، قلعه قدیمی اصفهان به نام سارویه (کهندژ) و حصار جی را در مجاورت این پل تاریخی می‌ توان مشاهده کرد.

تصویری قدیمی از پل شهرستان

pol shahrestan11

راه دسترسی:


اصفهان، بلوار سلمان فارسی

 

امکانات:

دسترسی به وسایل نقلیه
اقامتگاه
رستوران
بوفه

پیشنهاد یک سفر را برای تماشای این پل از دست ندهید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده