امروز: پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

 

اگر قصد مسافرت دارید پیشنهاد ما به شما رفتن به اصفهان است؛ شهری که آنقدر جاهای دیدنی دارد که باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا دست پر از آن خارج شوید و جایی را ندیده باقی نگذارید. پر واضح است که یکی از اصلی‌ترین جاذبه ‌های این شهر، پل‌های تاریخی اصفهان است که یکی از آن ها پل مارنان می باشد...با یک سفر همراه شویدتا به این پل زیبا وتاریخی برویم.

چرا پل مارنان؟


 

قطعا زیباترین آب‌ریز بین پل‌های اصفهان پل مارنان است.
ریزش آب از این پل عظمت خاصی دارد که همگان را لحظاتی خیره‌ی خود خواهد ساخت.
قدم زدن کنار این پل حس وحال بی نظیری را به شما می بخشد.
این پل علاوه بر اینکه آثارباستانی می باشد همینطور مکانی برای تفریح و گردش محسوب می شود.

pol marnan1

 

کاربرد پل مارنان:

رودخانه زاینده رود از غرب به شرق شهر کهن اصفهان جارى است و این کهن شهر ایران زمین را همواره به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. عبور این رودخانه همیشه زنده علاوه بر طراوت بخشیدن به شهر زیبای اصفهان، آن را به دو قسمت جدا کرده است که چاره این جدایی در ساخت پل‌های متعدد شده است.
از زمانی کـه شهر اصفهان به عنوان محل سکونت برگزیده شده و ساکنان نخستینش در آن سکونت یافته‌اند، نیاز به ارتبـاط با قسمتهاى دیگر شهر در طرف مقابل رود، آنان را ناگزیر به ساختن پل کرده است، بدیهى است هر ارتباطی بین دو قسمت اصفهان ضروری‌تر بوده، پل ارتباطى آن زود‌تر ساخته شده است.
از زمان‌های بسیار دور پل مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی تـرین قسـمت شــهر بوده است و روستاهای سرسبز ماربین از طریق پل مارنان به روستاهای مقابل آن ها در ساحل جنوبی رودخانه متصل می‌شده اند.
این پل در كنار پارك ناژوان قرار دارد.شکل امروزی این پل تغییر اساسی باگذشته اش نکرده است اما تعمییرات مکرری را ازسر گذرانده است.
این پل دراصل با نام همان محله ای که در آن جاری است شناخته می شود.

 pol marnan3

 

نامهای دیگرپل مارنان:

چند نظر در مورد  پل مارنان وجود دارد که همگی نزدیک به واقع هستند و به همین دلیل به ذکر تمامـی این نظرات می‌پردازیم.


نخستین نظر بر این اعتقاد است که نام این پل از مهربین اوستایی گرفته شده اسـت. قـرن‌ها قبل از ظهور زرتشت، معبد مهرپرستان بر فراز کوه سنگی قرار داشت. نام این کوه در دوره ساسانیان مهربین بود و در طول قرون اسلامی به ماربین معروف شد.


نظر دیگر نام مارنان را مرتبط با پیچ و خم زاینده رود در سمت مغرب اصفهان مـی دانـد، در غرب شهر رودخانـه زاینده رود به شکل مارپیچى وارد شهر می گردد که به همین جهت قریه مجاور رود در این قسـمت را مارنـان یـا ماریانان گفته‌اند، یعنی به شکل مار و چون در همین محل این پل را ساخته‌اند، نام آن از نام قریه مارنان و پیچ و خمِ به شکل مارِ زاینده رود گرفته شده است. این پل، محله جلفا را به قریه مارنان اتصال می دهد.


ایـن پـل را "سـرفراز" هم نامیده‌اند. روایت است که در زمان شاه سلیمان صفوى یکى از ثروتمندان ارامنه این پل را ســاخت و بـه لقـب سرفراز نایل گردید و مدتى هم به‌‌ همان نام سرفراز مشهور بود. البته طبق شواهد تاریخی این پل متعلـق بـه زمان پیش از صفویان است ولی در هر حال متمول ارمنیِ زمان شاه سلیمان صــفوی، آن را تعمـیر و مرمـت کـرده اسـت.

 

pol marnan10

آشنایی بیشتر با این پل :

طول پل مارنان ۱۶۰ متر و اگر نهرهای انشعابی زاینده رود یعنی مادی نیاصرم را به آن اضافه کنیم، طول آ ن به ۱۸۰ متر می رسد عرض پل از ابتدا تا انتها متفاوت است چنانچه در ابتدا ۶ متر در وسط ۷/۴ متر و درجنوب ۶/۶ متر می شود ابعاد دهانه نیز متفاوت است. این پل درشمال خیابان وحید وجنوب خیابان خیام واقع شده و از آن برای تردد بصورت پیاده استفاده می گردد. این پل در شمال مارنان است این ناحیه رابه محله لنبان و عباس آباد که در کران شمالی زاینده رود واقع است وازاین رو برخی منابع مانند سفرنامه کر وسینسکی آنرا پل عباس آباد هم نامیده اند. این پل از آثار عهد شاه طهماسب است. وی می گوید :«این پل با۱۷ دهنه بزرگ روی رودخانه را فراگرفته معهذا ۱۲ دهنه کوچکتر نیز در بین آنها تعبیه شده که دهنه های کوچکتر برای تزیین تعبیه شده اند.

 

تاریخ ساخت پل مارنان:

تاریخ دقیقی برای زمان ساخت این پل در دست نیست اما در برخی منابع تاریخ ساخت آن را همزمان با ساخت پل شهرستان می دانند که متعلق به دوره ساسانیان بوده است. با این وجود درستی این ادعا چندان قابل اعتماد نیست.

pol marnan9

 

 

محله مارنان کجاست؟

اين محله را نیزماربانان نيز گفته ونوشته اند. در زمانهاي گذشته از روستاهای اصفهان بوده ودر جنوب غربي شهر درناحيه برزرود قراردارد وخيابان وحيد از وسط آن مي گذرد .از شمال به پل معروف مارنان واز جنوب به فرح آبادواز سمت مشرق به جلفاو حسين آبادو از سمت غرب به قريه دستگرد محدود است. در محل سه راه خيابان وحيدو نظر غربي ،امامزاده اي است به نام شاهزاده محمد ،از امامزادگان معتبر ومورد توجه وعنايت مردم ، و بزرگان وعلما وجود دارد كه نسب اين امامزاده به زيد بن حسن بن علی عليه السلام مي رسد. بزرگان زيادي منسوب به اين محل بوده وعلمايي نيز در اين امامزاده مدفون مي باشد.

pol marnan12

 

آدرس:

پل مارنان اصفهان ، در امتداد خیابان خیام به سمت خیابان وحید، در غرب شهر اصفهان، مجاور پارک سعدی و پارک ناژوان، واقع شده است.

 

امکانات:

در ضلع شمالی پل چند ساندویچی و یک چایخانه خواهید یافت. در ضلع جنوبی اما فست‌فود‌ها صف کشیده‌اند. همچنن در ضلع جنوبی، داخل پارک، دکه‌ای برای صرف چایی و عصرانه وجود دارد.

 

 

نزدیک ترین هتل ها به این مکان:

هتل های: آسمان – کوثر – جلفا – توریست – پارت – ملل – سفیر – ونوس – عباسی – زهره –اردیبهشت – پارسیان سوئیت

 

پیشنهاد ما به شما:

پیشنهاد مابه شما این است که پس ازدیدن کردن از پل مارنان به این امامزاده نیز بروید و یا می‌توانید به ساحل زاینده‌رود رفته و از پل‌ها و باغ‌های اطراف آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید به باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها و آکواریوم  ناژوان بروید وجهت حمل و نقل هم می‌توانید از تله‌سیژ ناژوان استفاده کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده