امروز: پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

چرا به دیدن این پل برویم:


این پل با گذر زمان هنوز هم زیبایی خودرا ازدست نداده است .همچنین توانسته گردشگران وبازدیدکنندگان زیادی را مجذوب خود کند.
این پل زیبا یکی از آثارتاریخی اصفهان محسوب می شود.
هنگام جاری شدن آب دراین مکان صحنه ای بسیار زیبا پدید می آید.

 

پل چویی اصفهان، پلی سلطنتی روی زاینده‌رود:

پل چویی معروف به پل سعادت آباد که با عرض کم و طول ۱۴۷ متر بر روی زاینده رود در فاصله سی و سه پل و پل خواجو ساخته شده است، از بناهای دوره شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری قمری به شمار می رود.

 pol jobi2

کاربرد این پل:

این پل، ارتباط باغ ها سلطنتی دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه را با باغ های وسیع سعادت آبادو بناهای با شکوه هفت دست، آیینه خانه، کشکول و نمکدان برقرار می ساخت و محل عبور خانواده شاه صفوی، امرا، اشراف، مهمان ها و سفیرانی بود که اجازه ملاقات با شاه عباس دوم را می یافتندکه این عمارات توسط مسعود میرزای ضلل السلطان حاکم اصفهان درزمان ناصرالدین شاه قاجار با خاک یکسان گردید.


.

چرا این پل را با چند نام می شناسیم؟

وجه تسمیه این پل به چویی و در تلفظ عامه مردم به چوبی، که در قرن اخیر متداول شده است، به مناسبت جوی کوچک ظریفی از سنگ پارسی بود که در عهد صفوی بر روی پل تعبیه شد. این جوی آب را از طرفی به طرف دیگر پل جاری می کرد. در قسمت شرقی و غربی این پل، آب رودخانه به صورت دریاچه ای در می آید که به همین لحاظ به پل دریاچه نیز معروف است.
در کتاب فواید الصفویه که از مآخذ تاریخ عهد صفویان است به روشنی نام این پل «پل سعادت‌آباد» یاد شده و نویسنده آن کتاب در روزگار صفوی بنای «شهر تازه‌ای» را به محاذات باغ سعادت آباد در سال ۱۰۶۹ هجری و هم‌زمان با هفدهمین سال سلطنت شاه عباس دوم متذکر می‌گردد.

pol jobi3

دیدگاهی ازیک بازدید کننده درمورد این پل:

در وسط این پل برج ۶ گوشه اي وجود داشت كه از هرگوشه آن سه چشمه جاري مي شد. يكي از خارجياني كه پل را بازديد كرده و درباره آن مي نويسد : "پل با چهارده طاق يك ريخت و معبري براي بردن آب به قصر هفت دست واقع در ساحل زاينده رود ساخته شده بود"

چند ویژگی دیگر درباره ی این پل:

درکناراین پل درختان بلند وسرسبز منظره ی لذتبخشی را ایجادکرده است.
صدای مرغابی هایی که دراین آب شناورهستند باصدای شرشرآب درهم آمیخته می شوند وحس وحال خوبی را به شما می بخشد.
صحنه هایی که شمادرکناراین پل خواهیددید مانند تابلوهای زیبای نقاشی است.

pol jobi9

 

حوادث تاریخی:

با گذشت از یک سال از استبداد صغیر و به توپ بسته شدن مجلس و در پی دعوت آقانجفی و حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از ضرغام السلطنه نیروهای بختیاری خود را به اردوگاه باغ ابریشم رساندند. در شب نهم ذی حجه ۱۳۲۶ گروهی از بختیاری‌ها به سرپرستی ضرغام السلطنه از پل جویی گذشته خود را به مجاهدین شهری در مسجد امام رساندند و گروهی نیز از دروازه مارنان به مجاهدین شهری ملحق شدند جنگ در میدان نقش جهان میان حکومت قاجاری و سواران بختیاری به اوج خود رسید و سرانجام با شکست سربازان حاکم و فرار اقبال الدوله کاشی خاتمه یافت. در پی این واقعه مجاهدان مشروطه خواه بختیاری کنترل شهر اصفهان را به دست گرفتند.

زیباترین مناطق مشابه:

آبشار شلماش سردشت – چشمه آب معدنی کانی گراوان در سردشت - چشمه آبگرم ایسی سو در سلماس - غار سهولان در مهاباد - دریاچه مارمیشودر ارومیه - قلعه کاظم داشی در ارومیه - روستای تاریخی و صخره ای کندوان در اسکو- قلعه بابک کلیبر

pol jobi5

 

نزدیکترین مکان های گردشگری و زیبا به این پل :

کاخ هشت بهشت اصفهان

حمام وموزه ی علی قلی آقا

بازار قیصریه

آتشگاه اصفهان

آدرس:

از شرق اصفهان نخست پل شهرستان، سپس پل خواجو، پل جوبی، سی و سه پل و در پایان پل جوبی قرار دارد.
از پل خواجو اندکی به سمت غرب در کنار رودخانه پیاده‌ بروید. این پل بین خیابان‌های کمال اسماعیل و بلوار آیینه‌خانه قرار دارد.

امکانات:

در حوالی این پل رستوران و کافه‌‌‌‌ای نیست. بهتر است به سمت خیابان فردوسی  یا انقلاب  بروید.

 

پیشنهاد  یک سفر برای بازدیدکنندگان عزیز:


اگر به دیدن پل های های تاریخی زاینده رود اصفهان علاقمندید همچنین می توانید از پل خواجو اصفهان، پل مارنان اصفهان، سی و سه پل اصفهان، پل شهرستان اصفهان نیز دیدن کنید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده