امروز: پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

چرا به این خانه برویم؟

آشنایی با معماری خانه ها در گذشته...
این خانه علاوه بر اینکه یک نمونه از آثارتاریخی محسوب می شود یک مکان برای گردش و تفریح برای شما عزیزان نیز می باشد.

همه چیز درباره ی خانه ی مارتاپیترز:


خانه مارتاپیترز یکی از خانه های قدیمی و زیبای شهر اصفهان است که در محله تاریخی جلفای این شهر قرار دارد. قدمت این خانه ارزشمند به دوره صفوی برمی گردد زیرا در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است.
با "یک سفر" همراه شوید تا با این خانه آشنایی بیشتری پیدا کنید.

martapitrz3

علت نامگذاری این خانه :

این خانه نام خود را از آخرین مالک خود یعنی مارتاپیترز گرفته است. همچنین خانه مارتاپیترز به خانه جائی (پدر خانم مارتاپیترز) نیز مشهور است.

 

اهمیت این خانه ی قدیمی:

طرح بخش های مختلف این خانه از تنوع زیادی برخوردار بوده و کیفیت ساخت و شیوه تزئینات آن بسیار ارزشمند می باشد. وجود ارزش های هنری خاص در معماری خانه مارتاپیترز، باعث شده است که این خانه علاوه بر قدمت تاریخی خود، از لحاظ هنری نیز توجه همه را به سوی خود جلب کند.


مساحت خانه مارتاپیترز حدود ۲۵۰۰ متر مربع است ومهم ترین بخش های آن که با ویژگی های معماری دوره صفوی همخوانی دارند، حیاط شمالی، کوشک و حیاط جنوبی هستند.


در حال حاضر این خانه به عنوان دانشکده هنر مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل استقرار بر سر راه كلیسای وانك و قرار گرفتن در مركز شهر مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می گیرد.

این خانه در تاریخ 29 شهریور 1353 با شماره ثبت 990 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه مارتا پیترز، الگویی متفاوت با خانه های هنری عصر خود دارد و به نظر می رسد طرح کلی این خانه در ابتدا به صورت یک کوشک و در میان باغ واقع بوده و در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است.

martapitrz8

 


در این جا با برخی از این تغییرات آشنا می شویم:

بخش اصلی این خانه، بنایی مکعب شکل و متعلق به دوره صفویه است و یک تالار چهار صفه در میانه خود دارد.این فضا ارتفاعی معادل دو طبقه داشته و در دو سوی شرقی و غربی دارای ایوان هایی بوده است.
پوشش‌گنبدی فضای چهارصفه دارای تزیینات مقرنس و دیوارهای آن پوشیده از تزیینات گچ‌ بری، آینه‌کاری، طلاکاری و نقاشی‌هایی از فرشتگان است که جلوه‌ای خاص به بنا بخشیده‌َند. این فضا و ایوان‌های دوسوی آن به باغ پیرامون گشوده می‌شده و روشنایی آن ازچهارسو تامین می‌شده است.
درچهارگوشه‌ی بخش اصلی، اتاق‌هایی وجود دارند که با ایوان‌ها و فای میانه درارتباط هستند.
درجبهه‌ی جنوبی بنا ایوانی در میانه و دو اتاق سه ‌دری درطرفین آن قراردارد که احتمالا دردوره‌های بعدی به بنا اضافه شدند. امروزه قسمت جنوبی فضای چهارصفه به اتاق تبدیل شده و درطبقه دوم آن اتاق دیگری وجود دارد که ازیک سو به ایوان جنوبی و ازسوی دیگر به فضای میانی آن مشرف است. هم‌چنین دردوره‌های اخیرایوان غربی مسدود شده و به صورت اتاقکی درآمده است.
نمای خارجی ساختمان دارای تزیینات آجرکاری و پنجره‌های چوبی با گره‌چینی زیبا است. تغییرات مختلف درطول زمان موجب شده تا باغ پیرامون بنا به چندحیاط و فضای باز تبدیل شود، به طوری که امروزه در شمال کوشک اصلی یک حیاط و دردوجبهه‌ی شمالی و شرقی این حیاط فضاهای دیگری واقع شده اند. ورودی خانه در وضعیت فعلی مستقیما به حیاط شمالی وارد می‌شود. احتمالا در این بخش فضاهای دیگری نیزوجود داشته ا‌َند که درتعریض خیابان مجاور از بین رفته‌َ اند. شکل مورب ضلع غربی خانه نیز می تواند موید این نظر باشد.

martapitrz7

آدرس:

خانه مارتا پیترز در محله جلفا، خیابان حکیم نظامی، شهر اصفهان قرار گرفته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده