امروز: شنبه 22 اردیبهشت 1403 | Saturday 11 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

در شهر خرم آباد در میدان گپ و در کنار خیابان حافظ حمام تاریخی گپ وجود دارد،با اینکه این حمام مدت ها متروک بود و صدمات زیادی دیده بود اما بعد ها بخش خصوصی آن را بازسازی و مرمت کرد امروز دوباره رونق گرفت. در سال 95 ،طی یه پروژه ی 6 ماهه ، تبدیل به یه مجموعه فرهنگی ، تاریخی و پذیرایی خیلی زیبا تبدیل شد به طوریکه هر سال به خصوص در ایام نوروز میزبان تعداد زیادی از گردشگران و علاقه مندان به معماری قدیمی است .

گپ دو

این حمام قدیمی 709 متر مربع است . بخش اصلی حمام در مرکز بنا بر روی چهارستون سنگی قرار گرفته که در چهار جهت آن، چهاررختکن با پلان صلیبی قرار دارند.این حمام در دوره صفویه ساخته شده. پوشش رختکن تاق و تویزه است و فضای چهارضلعی مرکزی نیز به وسیله کاربندی به پلان گرد تبدیل شده است. در مرکز گنبد این حمام جامخانه‌ای قرار دارد که نور فضای داخلی را تأمین می‌کند.

این حمام به وسیله چند پله ارتباطی از خیابان مجاور (خیابان حافظ) به سربینه مرتبط می‌شود که در حدود سه متر از سطح خیابان پائین‌تره. در گوشه شمال شرقی ورودی حمام گرم (در حد فاصل حمام گرم و حمام سرد) فضایی کوچک با پوشش تاقی ساخته شده که بخشی از آن جهت استقرار دلاک و بخشی دیگر جهت انجام کارهای نظافتی تعبیه شده.

7bb23a48 e3af 48fa 9d19 598938fcf658

علاوه بر این‌ها این گونه فضاهای حد فاصل در حمام‌های قدیمی، جلوگیری از تغییر هوای ناگهانی حمام گرم و سرد بوده که معمولاً پس از استحمام و خروج از حمام گرم به فضایی سردتر از حمام گرم و گرم‌تر از حمام سرد وارد می‌شده‌اند تا از ناراحتی‌هایی که ممکن بوده در اثر این تغییر هوای ناگهانی بوجود آید، جلوگیری شود. حمام گرم از نظر فضاهای داخلی شبیه حمام سرد است که بخشی از آن به دلیل استفاده از آب شهری به دوش‌های خصوصی تبدیل شده و ورودی خزینه نیز مسدود گردیده است. این حمام همچنین دارای دو چال حوض (فضایی برای شنا که آب آن نه خیلی گرم و نه خیلی سرد بوده) بوده که در حال حاضر مسدود می‌باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده