امروز: جمعه 10 فروردین 1403 | Friday 29 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

پل شکسته یا پل شاپوری لرستان یکی از مکانهای زیبا و دیدنی لرستان است . البته این مکان کمی تخریب شده است ولی هنوز قدمت و زیبایی خاص خودش را دارد.

یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده‌است.

1024px پل ساسانی پل شکسته طاق پیل اشکسته

پل شکسته یا پل شاپوری لرستان عامل ارتباط غرب استان لرستان طرهان با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون پایتخت ساسانیان بوده  است .

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن "طاقِ پیل اِشکِسَه" میگویند . این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط  ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده‌ است. چشمه طاق ‌های پل بصورت جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته‌است. پایه‌ های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌است. مصالح این پل از سنگ، ملات گچ و ساروج است. در ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ‌ های قلوه رودخانه‌ای، لاشه سنگ در چشمه طاقها و سنگ‌ های پاکتراش در قسمت پایه‌ ها استفاده گردیده‌ است. کف پل سنگ ‌فرش است که نوع آن سنگ بلوک قرمز بوده که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج گردیده ‌است.2de13c40 a95f 4145 807a 65c422a068d0

آدرس:لرستان.جنوب شهر خرم آباد .ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک

بهترین فصل بازدید:بهار

دسترسی به وسیله نقلیه :دارد

تحت پوشش شبکه :دارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده