امروز: پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

شهر اصفهان دارای بناهای باستانی و تاریخی و نیز مناظر طبیعی دیدنی و باشکوهی می باشد که ساعت و روزها به خود سرگرمتان خواهد کرد که همواره محل توجه ارمنیان و گردشگران داخلی و خارجی بوده اند.


از بناهای به جا مانده ی دوران حکومت صفوی می توان به کلیسای مریم مقدس اشاره کرد.


با یک سفر همراه شوید تا باهم به دیدن این کلیسای برویم...

نگاهی دقیق به کلیسای مریم:

کلیسای مریم مقدس مربوط به دوره صفوی است ...این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کلیسای مریم مقدس بعد از کلیسای هاکوپ، دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است.
توجه مخصوص شاه عباس به ارمنیان اصفهان سبب شد که ارمنیانِ شهرهای دیگر ایران نیز به اصفهان روی آوردند و در اندک زمانی بر جمعیت و وسعت جلفا افزوده شد و چون از پرتو کار و تجارت ثروتمند شدند خانه ها و کاروانسراها و کلیساهای بزرگ همت ساختند. از آن جمله خواجه نظر، از بازرگانان معتبر جلفا، دو کاروانسرای بزرگ بنیان گذاشت و نزدیک هفت هزار تومان پول آن زمان را صرف این کار کرد.

یکی دیگر از تجار بزرگ ابریشم به نام خواجه آودیک باباکیان نیز کلیسای زیبایی در جلفا ساخت که با چراغ ها و قندیل های زرین و سیمین و تابلوها و تصاویر گران بها زینت یافته بود و تمام مخارج آن در حیاتش به عهده خود او بود. این کلیسا که از زمان شاه عباس به نام کلیسای آودیک معروف بود امروز در حاشیه خیابان نظر و میدان جلفا قرار دارد و به نام کلیسای مریم معروف شده است.

 

kelisa maryam2

نام کلیسای مریم به دوزبان:

کلیسای مریم مقدس (به انگلیسی St. Mary Church) یا کلیسای آسدوادزادزین (به زبان ارمنی به معنی مریم مقدس) دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است و در سال ۱۶۱۳ میلادی ساخته شده است.

 

نقش نام حضرت مریم بر روی این کلیسا:

چون این کلیسا به نام حضرت مریم نام نهاده شده زنها با علاقه‌ی بیشتری به این کلیسا می‌رفتند در قدیم روزهای چهارشنبه دختران و زنها گروه گروه از محله‌های جلفا به این کلیسا می‌رفتند و چهارشنبه‌ی قبل از عید پاک بعضی‌ها پابرهنه به این کلیسا می‌آمدند تا با خوشحالی و شادی حضرت مریم شریک شوند و او را به خاطر قیام حضرت مسیح بشارت دهند . در قسمت شمالی محوطه‌ی کلیسا کلیساهای کوچکی به نام هاکوب مقدس وجود دارد که خیلی پیشتر از بنای اصلی کلیسا ساخته شده بود تا مردم در آن محل به دعا و نیایش بپردازند .

 

معماری در کلیسای مریم مقدس:

پلان کلیسا مستطیلی شرقی-غربی از نوع تالارهای گنبددار در معماری ارمنی است. بنا چندین گنبد قوسی شکل کوچک دارد اما گنبد اصلی آن، که دارای چهار نورگیر است، در وسط ساختمان قرار گرفته و به قوسهایی تکیه کرده که بر روی ستونهای پهن متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی قرار دارند.
این ستونها فضای داخلی کلیسا را به سه بخش مرتبط به هم تقسیم می‌کنند. در قسمت شرقی بنا محراب کلیسا واقع شده و در دو طرف آن نیز دو اتاقک مستطیل شکل قرار گرفته است.
سطح خارجی قوسها با کاشی‌های لعابدار به رنگهای مختلف تزیین شده که به زیبایی نمای خارجی کلیسا افزوده است. در محوطه این کلیسا بناهای مختلفی قرار داشته‌اند. در سال ۱۸۴۸م در قسمت غربی کلیسا و بالای ورودی آن نیز برج ناقوس خانه ساخته شده. در مجاورت ضلع جنوبی بنا هم نمازخانه کوچکی به نام استپانوس قرار دارد. کلیسای هاکوپ مقدس نیز در نزدیکی و در داخل حیاط این کلیسا واقع شده است.

kelisa maryam3

 

تزئینات ایجادشده در این کلیسا:

مصالح به کار رفته در بنا عبارت اند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی ساختمان با گچ پوشانده شده‌اند و بر روی آنها نقاشیهایی با موضوعاتی از کتاب مقدس به تصویر کشیده شده. اطراف کلیسا، به غیر از سمت شرقی آن، دارای رواقی با بیست ستون از جنس سنگ حجاری شده است که کلیه این ستون‌ها با قوسهایی به یکدیگر متصل شده‌اند.

 

این کلیسا درگذشته:

کلیسای مریم تا سال 1848 به جای ناقوس ، تخته‌ای داشت که از آن استفاده می‌شد ولی در همین سال یعنی هزار و هشتصد و چهل و هشت کشیش بارسق گالستانیان به هنگام بازگشت از هند با خود ناقوسی به جلفا می‌آورد و به جای ناقوس تخته‌ای نصب می‌کند . محوطه‌ی این کلیسا بعد از کلیسای وانک بزرگترین محوطه را داراست و مراسم بیشتری در این کلیسا برگزار می‌شود . این کلیسا دارای دو در ورودی است در شرقی و غربی که بیشتر از در غربی آن استفاده می‌شود در غربی دقیقاٌ روبروی در شرقی کلیسای بتلهم باز می‌شود .

kelisa maryam6

 

مکان های نزدیک به کلیسای مریم مقدس اصفهان:

ـ کلیسای وانک (فاصله: یک کیلومتر، زمان: سه دقیقه)

ـ سی و سه پل (فاصله: دو کیلومتر، زمان: شش دقیقه)

ـ مدرسه چهارباغ (فاصله: سه کیلومتر، زمان: هشت دقیقه)

ـ پل خواجو (فاصله:چهار کیلومتر، زمان: یازده دقیقه)

ـ عالی قاپو (فاصله: چهار کیلومتر، زمان: دوازده دقیقه)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده