امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

اگر به مسایل مربوط به سفر علاقه داشته و به برنامه ریزی و سازماندهی علاقه مندید، این شغل مناسب شماست.

کارمند آژانس مسافرتی به فروش تورها و بلیط های داخلی و خارجی می پردازد. در واقع او اطلاعات لازم درباره انواع بلیط ها، تورها و سایر امکانات موجود در آژانس مسافرتی برای سفرهای کاری و تفریحی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. گاهی کارمند آژانس مسئول تهیه و برنامه ریزی تورهای مسافرتی و بسته های تفریحی برای تعطیلات نیز می باشد .


بهتر است کارمند آژانس با شهرها، کشورها و سایر مناطقی که تورها برای آنجا برنامه ریزی می شوند، آشنا بوده و اطلاعات کافی درباره آنها داشته باشند، حتی اگر لازم بود از طرف مدیر آژانس یکبار همراه هر تور برای آشنایی به سفر فرستاده شود. در بسیاری موارد خانم ها متصدی این شغل در آژانس ها هستند.


الزاما داشتن تحصیلات خاصی برای این شغل لازم نیست. البته در صورتی که افراد علاقه مند در رشته مرتبط تحصیل کرده و یا دوره های آموزشی این کار را دیده باشند، در این شغل موفق تر خواهند بود. کارفرمایان معمولا میزان علاقه، اشتیاق، ویژگی ها و مهارت های داوطلبان این شغل را برای انتخاب کارمند در نظر می گیرند.


با توجه به اینکه کارمند آژانس مسافرتی معمولا اولین فردی است که مشتریان با او در آژانس روبرو می شوند و به نوعی او نماینده آژانس محسوب می شود، باید دارای ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد. از جمله این مهارت می توان به قدرت بیان خوب، روابط عمومی بالا، آراستگی ظاهری، آشنایی با اصول فروشندگی و جذب مشتری و تسلط به زبان انگلیسی اشاره کرد.


کارمند آژانس مسافرتی معمولا به صورت تمام وقت کار می کند. در اکثر آژانس های مسافرتی کارمندان باید لباس های یکسان مخصوص در محل کار بپوشند.


برای آشنایی بیشتر با شغل کارمند آژانس مسافرتی در ادامه اطلاعات خوبی در مورد مسئولیت ها و وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلی و میزان درآمد کارمند آژانس مسافرتی ارائه می شود.


وظایف کارمند آژانس مسافرتی


دادن اطلاعات لازم و کمک به مشتریان در یافتن و برنامه ریزی سفرهای مناسب با شرایط آنها برای تعطیلات و همچنین سفرهای کاری
توضیح کامل شرایط و امکانات برنامه های مسافرتی انتخاب شده توسط مشتری به او
رزرو برنامه های مسافرتی با استفاده از سیستم کامپیوتری
دریافت مبلغ پیش پرداخت برای رزرو کردن
دادن اطلاع به مشتری پس از رسیدن بلیط ها و دریافت مابقی هزینه از وی
اطلاع رسانی در خصوص هرگونه تغییرات احتمالی از جمله پروازهای لغو شده و یا موارد جایگزین شده
کارمند آژانس مسافرتی همچنین در خصوص پاسپورت ها، بیمه سفر، ویزا، تورها و… به مشتریان اطلاعات لازم را می دهد. همچنین گاهی بر بازپرداخت ها نظارت و به شکایت ها رسیدگی خواهد کرد.
دانش و مهارت مورد نیاز شغل کارمند آژانس مسافرتی
مهارت فروشندگی و جذب مشتری
مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی
مهارت های ارتباطی قوی (حضوری و تلفنی)
قدرت بیان و خوشرویی
توانایی تحمل فشار کاری زیاد و داشتن صبر و حوصله
توان کار با کامپیوتر و اینترنت برای استفاده از نرم افزارهای مرتبط و کسب اطلاعات لازم
علاقه زیاد به سفر و گردشگری
آشنایی نسبی با دانش جغرافیایی، تاریخ و روانشناسی افراد
شناخت نسبی مقصد تورها (شهرها، کشورها و…)
توانایی انجام کار تیمی
داشتن ظاهری آراسته
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارمند آژانس مسافرتی
رای ورود به این شغل الزاما به مدرک تحصیلی خاصی نیاز نمی باشد. افراد با هر مدرکی می توانند در دوره های آموزشی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود، شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. بسیاری از آژانس های مسافرتی افرادی را به عنوان کارآموز برای مدتی جذب کرده، آموزش های لازم را به آنها داده و پس از گذشت زمان کارآموزی، در صورت توانمندی افراد و توافق طرفین، آنها را به عنوان کارمند خود استخدام می کنند.


افرادی که می خواهند تحصیلات دانشگاهی مرتبط با این شغل داشته باشند، می توانند در رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه علمی و کاربردی و یا رشته مدیریت جهانگردی در سایر دانشگاه ها تحصیل کنند.


بازارکار و آینده شغلی کارمند آژانس مسافرتی
کارمند آژانس مسافرتی – کارمند آژانس مسافرتی می تواند در انواع آژانس های مسافرتی اعم از کوچک و بزرگ کار کند. با کسب تجربه بیشتر می تواند به سمت های مدیریتی و نظارتی مانند مدیر تورها، مدیر آژانس و … ارتقا یابد. همچنین در صورت داشتن سرمایه و سایر شرایط تاسیس، می تواند آژانس مسافرتی راه اندازی کند.
در خصوص وضعیت بازارکار و استخدام کارمند آژانس مسافرتی اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. وضعیت آژانس های مسافرتی در کشور، با توجه به رونق کم صنعت گردشگری، چندان مطلوب نمی باشد. شاید در ظاهر تعداد آنها زیاد باشد، ولی تعداد کمی آژانس های فعال و حرفه ای در بین آنها می توان یافت.


وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان
آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد۱۰ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.
میزان درآمد کارمند آژانس مسافرتی
در مورد میزان حقوق و درآمد کارمند آژانس مسافرتی آمار درست و دقیقی در دسترس نیست. در بیشتر آژانس ها برای کارمندان یک حقوق ثابت در نظر گرفته شده و به ازای تعداد فروشی که انجام دهند، به آنها پورسانت می دهند. معمولا آژانس هایی که خیلی فعال و قوی نیستند، تعداد کمی کارمند استخدام کرده و با پرداخت حقوق کم، بدون هیچ مزایا و بیمه ای، از آنها انتظار دارند کار چندین نفر را انجام دهند.


حقوق و درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل۳۱.۸۷۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و ۳۴.۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ بوده است.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار۲۰.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین۲۳.۰۰۰ تا۳۸.۰۰۰ دلار و برای افراد ارشد۴۶.۰۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.


شخصیت های مناسب این شغل کارمند آژانس مسافرتی
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده مدیریت تعداد مطالب 15 نمایش مطالب نویسنده