امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

دریاچه کیو نام دریاچه ای در شمال غرب شهر خرم آباده. مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متره. این دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری برخورداره و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجره. (کیو) در لری خرم آبادی به معنی کبود رنگ و آبیه و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه ست که به رنگ آبی و نیلی دیده می شه. آب دریاچه از چشمه تامین می شه و به لحاظ ویژگی های خاص خود می تونه به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شه. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود داره. کیو یک دریاچه و سرآب فصلیه، اما شهرداری خرم آباد هم اکنون آب سرچشمه دائمی گلستان که در زیر قلعه فلک الافلاک قرار داره رو به منظور دائمی کردن دریاچه کیو داده است.

چرا دریاچه کیو؟

- دریاچه کیو به سبب قرار گرفتن در فضای شهری به راحتی در دسترس است و امکانات بسیار خوبی را برای یک گردش به یاد ماندنی در اختیار شما می گذارد.

- این دریاچه تنها دریاچه ی طبیعی در ایران می باشد که در یک فضای شهری قرار گرفته است.

IMG 0316

دیدنی ها و تفریحات

در کنار دریاچه کیو امکاناتی نیز برای خلق یک روز خوب در اختیار شما قرار دارند:

۱- تفریحات آبی

برای انجام تفریحات آبی گزینه های متفاوتی پیش روی شما قرار دارند:

۱-۱- قایق سواری

برای آنکه لذت بیشتری از این فضای چشم نواز ببرید می توانید با استفاده از امکانات قایق سواری خودتان را به میان دریاچه برسانید و از زاویه ای دیگر به تماشای زیبایی های آن بنشینید. قایق ها در دو نوع موتوری و پدالی وجود دارند و می توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

 ۱-۲- جت اسکی

جت اسکی یک وسیله ی آبی انفرادی است که با سرعت بر روی آب حرکت می کند و لحظت هیجان انگیزی را برای شما می آفریند.

۱-۳- اسکی روی آب

اسکی روی آب یک ورزش آبی می باشد که در طی انجام آن، یک نفر اسکی مخصوصی را می پوشد و به وسیله وسایل آبی موتوری با سرعت بر روی آب کشیده می شود.

۱-۴- شاتل

شاتل نام یکی از تفریحات مهیج آبی است شاتل نام وسیله ای سبک و تو خالی است تقریبا شبیه به یک موشک فضایی فضایی می باشد و  با استفاده از یک طناب بلند به قایق متصل می گردد. این وسیله تفریح هیجان انگیزی را رقم می زند و لحظات خوشی را به شما هدیه می دهد.

۱-۵- جت بات

جت بات نام نوعی قایق موتوری است اما تفاوت هایی با یک قایق موتوری معمولی دارد. یک قایق موتوری با استفاده از موتور و پروانه ای که در انتهای آن نصب شده در آب به حرکت در می آید اما پروانه جت بات در زیر آن تعبیه شده است و متفاوت تر عمل می کند.

keeyow3

۲- پیک نیک

دریاچه کیو در میان بوستانی به همین نام قرار گرفته و می تواند محل خوبی را برای یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه برای شما مهیا کند. کافیست لوازم وخوراکی های مورد نیاز خود را بردارید و ساعات خوشی را برای خو رقم بزنید.

۳- شهربازی کودکان

برای آنکه کودکان نیز از گذراندن وقت خود در کنار دریاچه لذت ببرند، وسایلی برای بازی آنها نیز در نظر گرفته شده است و بهترین مکان برای بازی و تفریح آنها به شمار می رود.

۴- پرنده نگری

این دریاچه محل زیست برخی پرندگان بومی می باشد و در فصل مهاجرت نیز میزبان پرندگان مهاجر می شود؛ پس می تواند یکی از مکان های مناسب برای انجام فعالیت پرنده نگری باشد. فعالیتی که در مطلب زیر آن را به طور کامل معرفی کرده ایم:

پرنده نگری | تفریحی مسئولانه و آرامش بخش

 کیو در فصل مهاجرت، دسته ای از پرندگان موسوم به اِگرت‌ها را به خود می بیند که از راسته لک‌لک‌سانان‌ می باشند. اگرت‌ها را با گردن دراز، رنگ سپید، پاهای بلند و صداهایی که از خود تولید می کنند، می شود شناخت. پرنده ی دیگری که کیو را خانه ی فصلی خود می داند، ماهی خورک ابلق است که نسبت به سایر ماهی خورک ها، بزرگتر است و پرهایی به رنگ سیاه وسفید دارد.

همچنین یک لانه ی پرنده نیز در میان دریاچه تعبیه شده است که میزبانی از پرندگان مختلف را بر عهده دارد و مامن امنی را برایشان ایجاد کرده است.

1396121012072850713483464

امکانات گردشگری

سرویس بهداشتی، بوفه های مواد غذایی و امکانات تفریحات آبی، از جمله امکاناتی هستند که می توانند در مدت زمان حضور شما در کنار دریاچه، مورد استفاده ی شما قرار گیرند. همچنین امکانات و فضای مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری نیز در اطراف دریاچه وجود دارد که در زمان های خاص از انها استفاده می شود.

چنین آب زلالی چطور به میان شهر رسیده است؟

کیو، یکی از دریاچه های کاملا طبیعی ایران می باشد که به صورت طبیعی شکل گرفته است. آب دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه در اطراف شهر خرم آباد سرچشمه می گیرد و از طریق چشمه های آهکی در کف، به آن وارد می شود. فعالیت چشمه های کف دریاچه به صورت سیفونی است، به این معنا که فقط در صورت سرریز شدن، آب را به درون دریاچه هدایت می کنند و هر زمان که آب چشمه‌ها افت کند، این سیفون توانایی خارج کردن آب از قلب زمین را از دست می دهد.

در گذشته در اواخر فصل زمستان دریاچه پر از آب می شده و به هنگام پاییز خشک بوده است اما امروزه به واسطه ی حفظ زیبایی آن در همه ی ایام سال، عملیاتی توسط شهرداری انجام گرفته و آب سرچشمه دائمی گلستان در زیر قلعه فلک‌الافلاک، به سمت این دریاچه هدایت می شود.

در فصول پرآب، به سبب فعالیت زیاد چشمه های تامین کننده ی آب، میزان آبدهی به ۳ متر مکعب نیز می رسد. در این شرایط سطح آب به صورت لحظه ای تغییر می کند و دائما در حال افزایش است که خود یکی از ویژگی های خاص این دریاچه به شمار می رود.

تاریخچه ساخت تفرجگاه

دریاچه در بر روی تپه ای تاریخی قرار گرفته  که در گذشته با عنوان تپه کلاته کیو شناخته می شد و در نزدیکی آن روستایی به همین نام قرار داشت. این تپه به سبب داشتن چشمه ای به نام سراب کیو شهرت بسیاری پیدا کرده بود و آب گوارایی را به ساکنان منطقه هدیه می کرد. در اوایل دهه ۵۰ و در دوران شهرداری مرحوم علی‌محمد ساکی، تصمیم بر این شد که دریاچه ای در این محل ایجاد شود و همچون یک تفرجگاه مورد استفاده قرار گیرد.

مرحوم ساکی و همکارانش پس از انجام مطالعات و ارائه ی طرح های گوناگون، پس از چندین سال تلاش این محل را احداث نمودند و مهمانسرایی را نیز در آن ایجاد کردند. طولی نکشید که مردم از این تفرجگاه استقبال کرده و برای گذراندن اوقات فراغت خود به سوی آن آمدند.

در آن زمان، این مکان با شهر فاصله داشت و همین امر موجب شد تا برخی مردم صرف این بودجه را در بیابانی دور از شهر و در کنار یک روستا کمی غیرعاقلانه تصور کنند اما با گسترش شهر این دریاچه به یکی از بخش های مرکزی شهر تبدیل گشت. امروزه، سراب کیو در شمال شرقی دریاچه قرار دارد و بخش اعظم آب آن را تامین می کند.

بهترین فصل سفر

این دریاچه در چهار فصل سال تماشایی است و بسته به سلیقه ی خودتان می توانید یکی از جلوه های آن را انتخاب نمایید:

بهار و تابستان: تنها در این فصول است که می توانید از امکانات تفریحات آبی آن استفاده نمایید و طعم هیجان را بچشید.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، پرندگان مهاجر به سوی دریاچه می آیند و زیبایی خاصی را در آن ایجاد می کنند.

آدرس

استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

رستوران ها

  • رستوران اطلس
  • رستوران زعفران طلایی

هتل ها

  • هتل ارشیا
  • هتل جهانگردی
  • هتل آزادی

هزینه ها

هزینه‌های جانبی

دریاچه کیو هزینه‌ی ورودی ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده