امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان در شهر خرم‌آباد است. گرداب سنگی که در گویش لری گردآو بردینه خوانده می‌شود بنایی مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی است که دور تا دور چشمه‌ای احداث گردیده است. بنای گرداب سنگی با استفاده از سنگ و ساروج ساخته‌شده و قطر این بنا 18 متر، با محیط 256 مترمربع ، پهنای 3 متر و بلندای 10 متر از کف چشمه است. این بنا دارای دریچه‌ای به ابعاد 90×160 است تا آب خارج‌شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند.

در دره‌ای که امروزه «بابا عباس» نامیده می‌شود و فاصله آن تا گرداب سنگی 12 کیلومتر است، آثار یک آسیاب بر جای مانده که آب آن از گرداب سنگی تأمین می‌شده است.

چشمه‌ای که گرداب سنگی از آن تغذیه می‌شود، از اواسط زمستان تا اواسط تابستان پرآب است و در سایر مواقع خشک و خاموش است. آبدهی این چشمه 170 لیتر در ثانیه است که این میزان در اوایل فصل بهار افزایش می‌یابد.

تاریخچه

گرداب سنگی یکی از آثار به جا مانده از دوره ساسانیان و بنایی است از سنگ‌هایی به ابعاد 1×1 متر و ساروج که پیرامون چشمه‌ای ساخته‌شده تا آبی که از چشمه خارج می‌شود، در آن ذخیره گشته و سپس از طریق کانال، به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست هدایت شود. قطر این سازه 18 متر، پهنای آن 3 متر و ارتفاع آن تا کف چشمه 18 متر است. در قسمت شرقی گرداب، دریچه‌ای به ابعاد 90×160 سانتی‌متر دیده می‌شود که با یک وسیله کشو مانند بسته می‌شده و آب را به جوی کناره غربی گرداب سرازیر می‌کرده است. این بنا در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.image 156 960x460

چرا برویم

  • بازدید از این بنای تاریخی
  • گشتن در شهر زیبای خرم‌آباد

05403072133472895786

کی برویم ؟

  • خرم‌آباد در فصل بهار بهترین آب و هوای ممکن را دارد، مخصوصن در ماه اردیبهشت که زیبایی‌های این منطقه چشم آدم را خیره می‌کند، اما با توجه به علایقتان، بقیه فصول هم سفر به این شهر خالی از جذابیت نخواهد بود.

کجاست ؟

ایران، لرستان، خرم‌آباد.

نشانی: خرم‌آباد، پایین‌تر از میدان تختی، جنب خیابان هفده شهریور.

رستوران ها

  • در این شهر انواع غذاها در دسترس شماست. فراموش نکنید که حتمن از غذاهای محلی منطقه را هم امتحان کنید. رستوران زعفران طلایی، رستوران شمشاد، فست‌فود ایرانویچ از جمله غذاخوری‌های این شهر هستند.

هتل ها

  • در این شهر هتل‌های زیادی فعالیت می‌کنند. از جمله هتل رنگین‌کمان، هتل عطر، هتل کارون، مهمانسرای جهانگردی و ... .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده