امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است.

ساختمان به نوعی در گذشته کاربری مسکونی داشته است. بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، بعنوان خانه جهانگرد کاربری پیدا کرده و در آینده نیز بعنوان موزه صنایع دستی استان تغییر کاربری خواهد یافت.

این بنا در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک واقع گردیده است.

خانه مذکور از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه می باشد. بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث گردیده است که دارای اتاقهای طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است. عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.خانه 8

معماری خانه آخوند ابو

این بنا مربوط به معماری دوره قاجاره و المان های معماری این دوره در اون به خوبی دیده میشه .  فضای داخلی و محوطه حیاط  این بنا ،  بسیار زیبا ودلنشینه ، وسط حیاط فواره ای بسیار زیبا وجود داره که هر بیننده ای رو به وجد میاره و بازدیدکننده ها رو به دوران خاصی از تاریخ میبره. این بنا دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است که بخش زمستانش دو طبقه است. پنجره های مشبک رنگی زیبا با دالبر های بالای پنجره ، دیوار های قطاربندی شده ، گل اندازها ، خفته ها ، همه و همه جلوه های زیبای این بنا هستن ، که برای بیننده ها خیلی  چشم نوازه ، همچنین از مصالحی مثل گچ ، آجر ، چوب و ملات ساخته شده  . ساختمان دارای 730 مترمربع مساحت و در مجموع 687 مترمربع اعیانی در طبقات است که از دو قسمت شمالی و جنوبی که شامل اتاق‏‌های سه دری، پنج دری، هشتی، حیاط یا میان‎سرا و ... است.
اتاق‎های این بنا به صورت سه دری، پنج دری، تالار و...، ساخته شده است که هر کدام ویژگی خود را دارند،  مثلاً اتاق سه دری، اتاق‏‌خواب خونه بوده ،  که تزئینات کف اون  سنگ، دیوارهاش گچی و نوع قوس پنجره‎های رنگی اون ، نعلی شکله .
در طاقچه‎های این اتاق وسایل روزمره مثل آئینه، جانماز، آفتابه، سرمه‎دان قرار گرفته که دیدن اونها واقعا حس خوبی به همراه داره .اتاق پنج‏دری که توی بنا هست ، به‌عنوان اتاق مهمان بوده و تابستونا بعنوان اتاق تابستان نشین ازش استفاده میشده . یه ورودی جدید برای بنا در نظر گرفته شده ، که توی   کوچه 12 برجیه و  تزئینات خفته راسته قوس ‎پوش در طاق درش به کار گرفته شده که نمای واقعا زیبایی داره .این خانه در غروب‎ها و فصولی از سال چشم‎انداز زیبایی داره و از داخل حیاط میشه  چشم‌‏انداز زیبایی از قلعه فلک‎الافلاک را مشاهده کرد .

خانه 4

آدرس :خرم آباد – خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک – خانه جهانگرد (آخوند ابو)

امکانات:دسترسی به وسایل نقلیه-اقامتگاه-رستوران-بوفه-پوشش شبکه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده