امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

مناره آجری

مناره آجُری یکی از آثار باستانی شهر خرم‌آباد و متعلق به قرن چهارم هجری قمری است. این بنا با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم‌آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه سنگی بنا شده و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. بقایای معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در مجاورت مناره (پارک، میدان شقایق فعلی ) بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد و .... گرداگرد بنا در گذشته است. از این مناره آجری برای هدایت کاروان‌هایی که به سمت شهر باستانی شاپورخواست می‌آمده‌اند استفاده می‌شده است. هم اکنون نیز از فراز آن می‌توان دورترین چشم‌اندازهای شهر را مشاهده کرد.

از این مناره آجری برای هدایت کاروان‌هایی که به سمت شهر باستانی شاپورخواست می‌آمده‌اند استفاده می‌شده است. در گذشته کاروان‌های زیادی به کمک این مناره راه خود را پیداکرده‌اند و دیده‌بان‌های زیادی از بالای آن دشمن را دیده‌اند و مردم را به‌موقع از خطر حمله آگاه کرده‌اند. قطر سطح تحتانی آن ۵/۴ متر است و با پیمودن ۹۹ پله دورانی می‌توان به بام مناره صعود کرد. بلندای این برج بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به 30 متر می‌رسد .

این منار (مناره)، بنایی است استوانه‌ای شکل که بر روی یک سکوی مکعب مربع سنگی واقع شده و در گذشته به عنوان میل راهنما (جهت هدایت کاروان‌ها) و دیده‌بانی (نگهبانی از شهر) کاربرد داشته است. با توجه به سبک معماری بنای مناره، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلمیان مربوط می‌شود. ارتفاع این بنا با احتساب پایه سنگی آن، در حال حاضر 30 متر است که به طور قطع بلندای آن ‌در گذشته بیشتر بوده و در اثر دخالت عوامل طبیعی، به مقدار کنونی رسیده است. قطر مناره در پایین‌ترین قسمت به 4.5 متر می‌رسد. ورودی بنا در جبهه غربی واقع شده و دسترسی به بالا و پشت‌بام مناره، از طریق صعود از 99 پله در فضای داخلی آن امکان‌پذیر است.

irangardiinformation 26715

در گرداگرد این مناره، دیوارهای ضخیمی باقی مانده که بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا، مسجد و … می‌باشد.

این مناره در وسط یکی از بوستان‌های خرم‌آباد به نام ارگ شقایق قراگرفته که این فرصت را فراهم می‌کند علاوه بر بازدید از این مناره ساعتی را در پارک به تفریح و استراحت پرداخت.

تاریخچه

این بنا متعلق به قرن چهارم و است 900 سال قدمت دارد. با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروائی دیلیمان برمی‌گردد و در واقع این بنای ارزشمند مربوط به دوره آل‌بویه (دیلمیان) است. این اثر به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

چرا برویم

  • بازدید از این بنای تاریخی
  • آشنایی با تاریخ و معماری شهر باستانی و متمدن شاپورخواست
  • تفریح و استراحت در فضای اطراف برج

کی برویم ؟

  • خرم‌آباد در فصل بهار بهترین آب و هوای ممکن را دارد، مخصوصن در ماه اردیبهشت که زیبایی‌های این منطقه چشم آدم را خیره می‌کند، اما با توجه به علایقتان، بقیه فصول هم‌سفر به این شهر خالی از جذابیت نخواهد بود. بازدید از این برج حداقل یک ساعت زمان می‌برد.

کجاست ؟

ایران، لرستان، خرم‌آباد.

نشانی: خرم‌آباد، بلوار شریعتی، پارک شقایق قاضی‌اباد

منار خرم آباد10

رستوران ها

  • در این شهر انواع غذاها در دسترس شماست. فراموش نکنید که حتمن از غذاهای محلی منطقه را هم امتحان کنید. رستوران زعفران طلایی، رستوران شمشاد، رستوران گردان رنگین‌کمان، فست‌فود ایرانویچ از جمله غذاخوری‌های این شهر هستند.

هتل ها

  • در این شهر هتل‌های زیادی فعالیت می‌کنند. از جمله هتل رنگین‌کمان، هتل عطر، هتل کارون، مهمانسرای جهانگردی و ... .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده