امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

آبشار نوژیان - بلندترین آبشار لرستان

پس از پشت سرگذاشتن زیبایی های جاده در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و بر بلندای کوه تاف به یکی از جلوه های بی بدیل طبیعت لرستان می رسیم که با نام آبشار نوژیان شناخته می شود و در میان یک تفرجگاه جنگلی، رقص زیبای آب را به نمایش می گذارد. آبشاری که آب بر سراسر عرض ۵ متری آن می لغزد و پس از تجربه ی سقوط از ارتفاع ۹۵ متری به درون حوضچه ای عمیق می ریزد. این پدیده با این همه زیبایی به عنوان بلندترین آبشار لرستان لقب گرفته و به عنوان چهل و ششممین اثر ملی، توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.نوژیان3

چرا آبشار نوژیان؟

 آبشار نوژیان در میان یک تفرجگاه جنگلی قرار گرفته است که می تواند محل خوبی برای برگزاری یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه باشد.

پیش از رسیدن به این آبشار زیبایی های مسیر شما را در خود غرق می کنند و بر لذت سفر شما می افزایند.

این آبشار لقب بلندترین آبشار استان لرستان را به خود اختصاص داده است.

دیدنی ها و تفریحات

آبشار نوژیان در قسمتی از تفرجگاهی طبیعی به همین نام قرار دارد. این تفرجگاه برای گذراندن یک روز به یاد ماندنی و برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه محل بسیار خوبی به شمار می رود.

به دلیل قرارگیری این آبشار در منطقه کوهستانی، کوهنوردانی به این محل می آیند و لذت یک کوهنوردی متفاوت را تجربه می کنند.

خیس شدن با آب خنک این آبشار به ویژه در فصل تابستان تجربه ای لذت بخش برای گردشگران به شما می رود.

این منطقه محل رویش بسیاری از گیاهان دارویی است که دارای خواص فراوانی هستند. اگر به این هدایای طبیعت علاقه دارید می توانید برای جمع آوری آنها به منطقه نوژیان مراجعه کنید.

گشت و گذار در اطراف آبشار، لذت بردن از زیبایی های طبیعی منطقه و عکاسی از آنها نیز می تواند بخشی از سفر شما باشد و خاطرات خوشی را برای شما رقم بزند.

نکات قابل توجه قبل از سفر

توجه داشته باشید که آبشار نوژیان و گردشگاه جنگلی آن فاقد هر گونه امکانات رفاهی مثل رستوران و فروشگاه است، پس مانند سفرهای کوهستانی، همه‌ی خوراکی‌ها و وسایل لازم را با خودتان ببرید. با اینکه آب آبشار از چشمه‌ها می‌آید و گواراست، اما طبق اصول بهداشتی حتما آب تمیز و سالم نیز با خودتان داشته باشید.

نزدیکترین پمپ بنزین از آبشار نوژیان ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، پس حتما بررسی کنید که به اندازه‌ی یک مسیر ۸۰ کیلومتری (رفت و برگشت) بنزین دارید. برای افراد ماجراجو و باتجربه که اهل اتراق شبانه در طبیعت هستند، با حفظ نکات ایمنی و محیط‌زیستی اقامت در آبشار نوژیان تجربه‌ی دلپذیری خواهد بود. البته به دلیل امکان وجود حیوانات وحشی بهتر است تنهایی این کار را نکنید.

اینکه استان لرستان به دلیل طبیعت بکرش شهرت دارد، شاید این عدم وجود امکانات برای گردشگران غیرحرفه‌ای کمی سخت باشد، اما بدانید که با سفر به مناطق بکر به قلب حقیقی طبیعت سفر می‌کنید، تجربه‌ای که در عصر جدید، روزبه‌روز در حال نایاب‌تر شدن است.

بهترین فصل سفر

به دلیل اینکه آب این آبشار از چشمه ها سرچشمه می گیرد مسلما در ابتدای فصل بهار آب بیشتری در ان جریان دارد و بسیار دیدنی تر است

بهار: به دلیل پرآبی چشمه ها، این آبشار نیز پرآب خواهد بود و زیباتر به نظر می رسد.

تابستان: هر چه از روزهای ابتدایی تابستان فاصله بگیریم میزان آب آبشار کاسته خواهد شد. این مسئله به ویژه در ایام خشکسالی تشدید می شود.

پاییز: مناطق جنگلی اطراف آبشار در فصل پاییز رنگارنگ می شوند و جلوه ی دیگری پیدا می کنند.

زمستان: در این منطقه کوهستانی زمستان های سردی حاکم می شود اما همین سرما با بارش برف زیبایی های خاصی را برای طبیعت به ارمغان می آورند.

نوژیان2

کجا بمونیم؟

اگر برای دیدن این آبشار راهی سفر شدید می توانید شب را در یکی از هتل هل یا مهمانسراهای شهرهای اطراف بگذرانید و یا با داشتن تجهیزات اقامت در طبیعت را تجربه نمایید

راه دسترسی

برای رسیدن به آبشار نوژیان خودتان را به پلیس راه خرم آباد – بروجرد که در ۵۲ کیلومتری این آبشار است برسانید. با ورود به جاده کمربندی خرم آباد و طی ۱۴ کیلومتر به سمت جنوب، یک سه راهی و تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است را خواهید دید که ۳۸ کیلومتر با آبشار فاصله دارد. در این سه راهی به سمت چپ بپیچید و راه خود را به سوی شرق ادامه دهید. ۳۲ کیلومتر از این مسیر آسفالت و ۶ کیلومتر آخر آن خاکی می باشد. پس از مدتی رانندگی وارد قسمت کوهستانی جاده می شوید و پس از لذت بردن از دیدنی های مسیر به آبشار می رسید. راه دیگر نیز استفاده از قطار و رفتن به ایستگاه دهستان کشور و حدود دو ساعت پیاده روی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده