امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

آبشار بیشه در دل کوههای زاگرس و از دیدنی های شهر درود در استان لرستان است. فاصله آبشار بیشه  تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته‌است و از این رو مسافران راه آهن از این آبشار زیبا لذت میبرند.

ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.آبشاری که به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

مجاورت این آبشار با جنگل‌های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه که در مسیر راه آهن تهران – خوزستان است ، شادابی کوه های اطراف و سرسبزی پیرامون آن سبب جذابیت و دلنشینی این منطقه برای گردشگران است.

برای رسیدن به بالادست آبشار، باید مسیر روبه روی آن را به سمت پایین رفته تا به پلی قدیمی برسید، پس از عبور از آن، مسیر پاکوبی شما را به ایستگاه بیشه و بالادست آبشار هدایت می کند.

آبشار بیشه از آن دست جاهاییست که می توانید لذت گردش در طبیعت را در آن به خوبی تجربه کنید.

رفتن به زیر آبشار و خیس شدن با آبی که از ارتفاع ۵۰ متری به رودخانه می ریزد بدون شک حس شیرینی خواهد بود مخصوصا آن که اگر تابستان باشد و این کار بشود راهی برای گریز از گرما، این شاید بهترین و پرطرفدار ترین کاری باشد که مسافران بیشه انجامش می دهند.

بیشه آبشاری در دل کوههای زاگرس

اگر دنبال هیجان نیستید می توانید در گوشه ای بنشینید و از زیبایی ها لذت ببرید و یا حتی عکاسی کنید.

امکانات محوطه آبشار بیشه

به منظور رفاه بازدید کنندگان، در میان درختان بلند و جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه‌های چوبی زیبا، اتاقک، محل برپایی چادر، حمام، سرویس بهداشتی و… برای اقامت موقت درنظر گرفته شده است.

این امکانات در تفرجگاه راه آهن بیشه با فضایی بسیار تماشایی قرار دارد، درب ورودی آن در کنار ساختمان ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده و از اول خرداد تا آخر شهریور پذیرای مهمانان می باشد.

تجهیزات لازم برای سفر به آبشار بیشه

باتوجه به زمان سفر باید لوازم خود را آماده کنید. کفش مناسب، کلاه آفتابی(درتابستان)، ضد افتاب، یک دست لباس اضافه، چادرمسافرتی، هدلامپ، پتو و ملحفه(درصورت اقامت)، دوربین عکاسی و… از ملزومات این سفر است.

برای تهیه تنقلات و غذا از مغازه های داخل روستا می توانید استفاده کنید.

موقعیت جغرافیایی آبشار بیشه

به طور دقیق آبشار بیشه در استان لرستان  شهرستان دورود بخش پاپِی قرار دارد.

این آبشار در دامنه کوه زاگرس و در منطقه ای جنگلی _کوهستانی و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دورود و مجاورت روستای بیشه قرار دارد.

در شرق آبشار تپه‎های کلاه کوه و در شمال، کوه ازگن به آن مشرف هستند، علاوه بر این از شرق آبشار می توان روستای زیبای چشمه پریان را دید.

بهترین فصل سفر 

در فصل بهار طبیعت لرستان بی نظیر و شگفت انگیز است. از فروردین تا اوایل آبان ماه زمان مناسبی برای بازدید از آبشار بیشه می باشد. در اواخر پاییز و زمستان آب آبشار کم می شود، علاه برآن جاده های خرم آباد لغزنده و خطرناک است.

چرا آبشار بیشه؟ 

  • از زیباترین و معروفترین آبشارهای ایران است. 
  • در میان جنگل های بلوط و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس قرار دارد و تجربه ناب یک طبیعت گردی منحصر به فرد را در اختیارتان قرار می دهد. 
  • مسیر دسترسی ریلی به این آبشار بسیار تماشایی و حیرت انگیز است. 
  • امکانات بسیار خوبی برای گردشگران و مسافران در اطراف این آبشار ایجاد شده است.

  در مسیر آبشار بیشه 

برای رسیدن به این جلوه زیبای طبیعت باید راه 35 کیلومتری شهر دورود یا 65 کیلومتری شهر خرم آباد به سمت آبشار را طی کنید. 

سفر با قطار، گذر از میان جنگل های بلوط

image5s

خط راه آهن لرستان یکی از زیباترین و تماشایی ترین خط آهن های ایران است و در گذر از کوه های زاگرس هر لحظه با چشم اندازی رویایی شما را غافلگیر می کند. برای رسیدن به آبشار بیشه می توانید از مسیر ریلی نیز استفاده کنید. به شهرستان دورود بروید و از آنجا سوار بر قطار به سمت آبشار راه بیفتید. مسیر دورود به ایستگاه بیشه از میان جنگل های بلوط و زاگرس عبور می کند و بر خلاف جهت رود سزار رو به بالا در دل کوه به پیش می رود. از ایستگاه تا آبشار راه چندانی نیست. زمانی که از قطار پیاده شدید تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید، از روی پل رد شوید تا به مسیر رسیدن به آبشار برسید. کمی که جلوتر بروید آبشار بیشه با عظمت و زیبایی بی حد و حصرش در مقابل تان خودنمایی می کند. 

سفر با ماشین 

bishe6 476x317

 مسیر رسیدن به آبشار به وسیله ماشین شخصی از سفر با قطار طولانی تر و سخت گذرتر است. می توانید هم از سمت خرم آباد و هم از سمت دورود به روستا و آبشار بیشه بروید. البته مسیر دورود تا آبشار 20 کیلومتر طولانی تر است. راه آسفالته خرم آباد تا بیشه از کنار مزارع دیمی گندم و چند روستا عبور می کند و کم کم ارتفاع گرفته و تا روستای بیشه ادامه می یابد. در جاده، تابلوهای راهنمایی وجود دارد که می توانید به راحتی با استفاده از آنها راه تان تا آبشار را پیدا کنید. پایین دست روستا پارکینگی وجود دارد که می توانید ماشین تان را در آن پارک کرده و سپس با وسایل تان راهی آبشار بیشه شوید. در میانه راه پلی آهنی قرار دارد که از روی آن باید گذر کنید و پس از طی مسافتی به آبشار برسید. حالا وقت لذت بردن از زیبایی هاست. 

تفریح و خوشگذرانی

635316135606484089

 آبشار بیشه به تنهایی این قدر جذاب و دلنشین است که می تواند شما را تا ساعت ها مبهوت تماشای خود کند؛ اما می توانید اینجا به تفریح های دیگری بپردازید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 

1- تماشای مناظر طبیعی و لذت بردن از طبیعت اطراف

تماشای منظره فرود آب از بلندی های کوه زاگرس، درختان استواری که آبشار را در آغوش گرفته اند، رودخانه خروشان سزار که یکی از سرشاخه های رود دز است، شما را غرق در شادی و لذت می کند. به اینجا که می رسید خنکای هوا روح تان را تازه می کند و صدای پر صلابت و بلند آبشار ذهن تان را از دیگر مسایل خالی. گاه آبشار غرق در مه، حالتی اسرار آمیز به خود می گیرد و گاه در میان رنگ های هزارِ رنگ فریبنده پاییز از طبیعت دلبری می کند. از آبشار بیشه دیدن کنید و به روح و جسم تان انرژی تازه ای ببخشید. 

*اسب سواری

در نزدیکی آبشار افرادی وجود دارند که با مبلغی توافقی به شما اسب کرایه می دهند. کودکان تان را تشویق کنید تا این کار را تجربه کنند و به حیوانات و طبیعت نزدیک تر شوند. 

2- شنا ممنوع

وجود آبشار و رودخانه سزار ممکن است خیلی ها را وسوسه کند که تنی به آب بزنند و در آب شنا کنند؛ اما شدت جریان آب و عمق آن به اندازه ای است که خطر غرق شدن در رودخانه وجود دارد. شنا در رودخانه سزار ممنوع است؛ اما امکانی در کنار آبشار فراهم شده که اگر کسی به اشتباه در رودخانه افتاد یا مشکلی به وجود آمد با کمک غریق نجات ها بتواند نجات پیدا کند. 

شنا در آبشار بیشه ممنوع است

3- پیک نیک 

خیلی ها از فرصت حضور در آبشار بیشه و طبیعت اطراف آن استفاده می کنند و با غذایی حاضری و از پیش آماده یا با چند سیخ کباب و زغال و زیرانداز به دست، پیک نیک کوچکی اینجا به راه می اندازند. کودکان می توانند اینجا در کنار رود آب بازی کنند و بزرگترها هم می توانند تا نزدیکی آبشار بروند و عظمت آن را از نزدیک لمس کنند. اینجا می توانید از پلاژها و محل کمپ های کنار رودخانه و آبشار استفاده کنید و از چشم انداز روبروی تان لذت ببرید. 

راه دسترسی

برای دسترسی به بیشه چند راه پیش رو داریم.

مسیر اول آن که بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد بعد از دیدن تابلوی آبشار بیشه وارد فرعی شده و مسیر را ادامه دهید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم، شما را به آبشار می رساند.

مسیر دوم را باید قبل از ورود به خرم آباد انتخاب کرد. در ۵ کیلومتری خرم آباد در جاده دورود به یک سه راهی می رسید و مسیر سمت چپ، شما را به بیشه می رساند.

مسیر سوم  ازطریق قطار تهران – اهواز است که می توانید در ایستگاه بیشه پیاده شوید. از ایستگاه دورود ۳۰ دقیقه تا بیشه راه هست. این راه دسترسی بهترین و راحت ترین مسیر برای رفتن به آبشار بیشه است. به دلیل همین همجواری آبشار بیشه با ایستگاه راه آهن هر سال مسافران زیادی از سراسر کشور از آن بازدید می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده ویس کرمی تعداد مطالب 222 نمایش مطالب نویسنده