امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

 

یکی از جاذبه‌های زیبا، متنوع و بی‌نظیر گردشگری کشورمان باغ پرندگان واقع در شهر اصفهان است که توانسته گردشگران زیادی را برای به این شهر سرازیر و نظر آنها را به خود جلب کند. این مجموعه كه بخشی از پارك جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است. با یک سفر همراه شوید تا به دیدن این باغ زیبا برویم.

 58a41caa 0b9c 45ad 9c8e ae53eccf39cc

چرا باغ پرندگان؟


این باغ در مجموعه گردشگری ناژوان واقع شده که امکانات و دیدنی های دیگری همچون آکواریوم اصفهان، باغ خزندگان، تله سیژ، مسیر دوچرخه سواری و ... را در خود دارد.
در این مجموعه در حدود ۴۰۰۰ قطعه در۱۳۰ گونه وجود دارد.
باغ پرندگان اصفهان علاوه بر داشتن جاذبه‌های تفریحی دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز می‌باشد.

JpegHandler.ashx

 

آشنایی با باغ پرندگان اصفهان/ دنیایی رنگین از پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در دههٔ 70 خورشیدی به وسیلهٔ شهرداری اصفهان بر پا شد و اکنون زیر نظر سازمان فرهنگی، رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می‌شود. باغ پرندگان با مساحت 55000 متر مربع در مجموعه ناژوان قرار دارد. مساحت داخلی زیر توری باغ 17000 مترمربع و مساحت توری که بر روی 16 ستون متحرک به ارتفاع حداکثر 32 متر قرار گرفته است 40000 مترمربع است.

در این مجموعه در حدود ۴۰۰۰ قطعه در۱۳۰ گونه وجود دارد و به تدریج گونه های جدیدی به این مجموع افزوده خواهد شد و این رقم فزونی خواهد یافت. تراکم گونه ای پرندگان باغ متفاوت است و این اختلاف بستگی به میزان امکان جمع آوری پرندگان و سازگاری آنها با شرایط محیطی حاکم دارد بطوریکه تعداد پرندگان متعلق به پاره ای از گونه ها صرفا یک جفت می باشد.

5730092 508

 


این باغ در حدود ۴ کیلومتری غرب پل وحید احداث شد چرا که این مکان ویژگی های زیر را داشت:
1- به دلیل قرارگیری در حاشیه زاینده رود، شرایط آب و هوایی مناسبی برای پرندگان داشت چرا که بیشتر پرندگان توانایی زیست در شرایط گرم و خشک اصفهان را ندارند.
2- این مکان از مرکز شهر فاصله زیادی ندارد و دسترسی به آن راحت است.

 

بخش های مختلف باغ پرندگان اصفهان:

1- برکه:

4 برکه کوچک و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد که بزرگترین آنها در مرکز باغ قرار دارد. این برکه ها محل زندگی پرندگان آبچر هستند که برخی از آنها عبارتند از:

1)  اردک ها: پرنده‌ایست تخم‌گذار که بیشتر در آب زندگی می‌کند. گونه‌های زیادی از اردک در دنیا هستند که هنوز شناخته نشده‌اند. این پرنده پرهای چربی دارد تا با تماس به آب، پرها خیس نشود و پرنده پس از خارج شدن از آب سنگین نشود.


2)  فلامینگو ها: فلامینگو یا مُرغ آتشی پرنده‌ای است از راستهٔ بال‌آتشی‌سانان فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.

 

3)  پلیکان ها: این پرندگان بزرگ و سفید با منقارهای متفاوت شان نزد بیشتر مردم شناخته شده هستند. پلیکان ها منقار بزرگی دارند که فضایی برای انباشتن طعمه را در اختیارشان قرار می دهد. این جانداران جزو پرندگان غول پیکر به شمار می آیند و طول بال برخی از آنها به ۳ متر نیز می‌رسد.


4)  قوها:قو پرنده‌ای از تیره اردکیان، که غازها و اردکها را نیز در بر می‌گیرد، است. این پرنده دارای جثهٔ بزرگتری نسبت به دیگر اعضای این خانواده است و از بزرگ‌ترین و زیباترین پرندگان آبزی جهان به‌شمار می‌رود. با اینکه یک نژاد از قو دارای پرهای کامل سیاه‌است و یک نژاد دیگر دارای پرهای سیاه بر گردن است؛ اما، در باور همگانی این پرنده بیشتر با رنگ سفید پرهایش به یاد آورده می‌شود.

Lightmatter flamingo

 

2- قفس های شیشه ای:

قفس های شیشه ای فضاهایی شبیه گلخانه‌ هستند و برای پرندگانی مناسبند که نمی توانند در آب و هوای اصفهان به زندگی ادامه دهند. این فضاها با دارا بودن امكانات ويژه ای چون دستگاه تهويه، شوفاژ و كولر، محيط مناسبی را برای زیست پرندگان ایجاد کرده اند. برخی از این پرندگان عبارتند از:

طوطی ها: این پرندگان برای همه شناخته شده هستند؛ جاندارانی که در کنار زاغ، کلاغ و غراب بیشترین هوش را در میان پرندگان دارند و به خوبی از پس تقلید صدا بر می آیند. این پرنده در سرزمین‌های گرمسیر و نیمه‌گرمسیر زندگی می‌کند و پرهای رنگینش، ظاهر جذابی به آن بخشیده اند.

مرغ عشق ها: باجریگار نام پرنده ای است که در ایران با نام مرغ عشق شناخته می شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. این پرنده اهلی از نژاد طوطی است و مانند بسیاری از طوطی سانان دیگر از استرالیا می آید. مرغ عشق پرنده‌ای هوشمند و اجتماعی است که از بازی کردن لذت می‌برد و از تقلیدکنندگان قهار صدا نیز به شمار می رود.

توکان ها: منقار بسیار بزرگ از نشانه های شناخته شده توکان هاست که ممکن است اندازه آن به دو سوم طول کل بدنش برسد. از دیگر ویژگی های این پرنده رنگ زیبای آن است که چهره ای خاص در حیات وحش را نصیبش کرده است.

from executive taxi services blog

بخش های تخصصی باغ پرندگان:

آنچه که در باغ پرندگان اصفهان می بینید حاصل فعالیت بخش های تخصصی این مجموعه است. در هر یک از این بخش ها پژوهش های علمی و عملی مفیدی بر روی انواع پرندگان صورت می گیرد و به همین دلیل باغ پرندگان علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحی جنبه های علمی آموزشی و پژوهشی نیز پیدا کرده است. علاقه مندانِ به تحقیق در مورد پرندگان، می توانند از این بخش ها بهره ببرند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

واحد تکثیر:

در واحد تکثیر شرایط و امکانات مناسب جهت ادامه ی نسل پرندگان و تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان موجود را فراهم می کنند. نگهداری از جوجه‌های به دنیا آمده تا مرحله رسیدن به سن تعادل و به اصطلاح بزرگ سالی، برای رهاسازی در باغ پرندگان به عهده ی بخش تکثیر است.

واحد تغذیه:

پرندگان مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند و منبع تامین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت از دیگری است. پرندگان ممکن است میوه خوار، دانه خوار، گوشتخوار و حتا همه چیز خوار باشند؛ به همین دلیل در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول نیازهای غذایی (NRC) برآورد می شود. این جداول بر اساس آخرین یافته های علمی در دنیا تدوین شده اند و جیره غذایی پرندگان را تعیین می کنند. جیره های غذایی پرندگان در فصول مختلف سال بر اساس دمای هوا و شرایط فیزیولوژیک بدن آنها تغییر می کند؛ مثلا غذای پرندگان در فصل تولیدمثل با دیگر فصول متفاوت است.

واحد کلینیک و بهداشت:

پرندگان هم مانند همه جانداران بیمار می شوند. این پرندگان پس از تشخیص بیماری به واحد کلینیک و بهداشت می روند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجربه های کارشناس مربوطه تحت درمان قرار می گیرند. این واحد ضدعفونی و بهداشت کلیه قسمت های باغ را نیز بر عهده دارد و واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز وظیفه کارکنان این بخش است. تمامی برکه های آب در زمان واکسیناسیون تخلیه و تمام ورودی های آب بسته می شوند. واکسن نیوکاسل توسط آب آشامیدنی در ۲ روز متوالی به پرندگان تشنه داده می شود.

واحد تاکسیدرمی:

فن نگهداری دراز مدت پیکر جانوران را تاکسیدرمی می گویند. در این بخش پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست صورت می گیرد و پس از پرآرایی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه می شود. سپس اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب قرار می گیرد.

واحد قرنطینه:

در شرح وظایف باغ پرندگان این گونه آمده است که به این خاطرکه این باغ پذیرای پرندگانی است که از سوی دوستداران پرنده به باغ پرندگان اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های مختلف بسته به نیاز باغ، پرندگان جدیدی برای یاغ خریداری می‌شوند. البته جهت کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آن ها در باغ، پرندگان تازه وارد و تازه خریداری شده، ابتدا به مدت۱۰ الی ۱۴ روز، وارد قرنطینه می شوند و پس از انجام آزمایشات لازم بر روی آن ها از سمت تیم بهداشت، در صورتی که سلامت باشند، وارد باغ پرندگان و قفس ها می‌شوند.

bird garden0

 

امکانات:

باغ پرندگان در مجموعه تفریحی ناژوان قرار دارد و این مجموعه برای رفاه هرچه بیشتر بازدیدکنندگان امکاناتی نظیر رستوران، کافه و نمازخانه های متعدد را در اختیار آنها قرار میدهد.

راه دسترسی: 

اصفهان _ اتوبان شهيد حبیب اللهي – ميدان سهروردی – خيابان الفت – پارك جنگلی ناژوان

تلفن های تماس:03137713500 و 03137726869

بهای بلیت: 7000 تومان

ساعات بازدید: 8 صبح الی 18 بعدازظهر

نزدیکترین اماکن مهم:

پمپ گاز: 5 کیلومتر - جایگاه جانبازان

رستوران :در مجموعه ناژوان

پارکینگ: در مجموعه ناژوان

پمپ بنزین 8.4 کیلومتر - هزار جریب

فرودگاه بین المللی 34.6 کیلومتر - فرودگاه شهید بهشتی

ایستگاه راه آهن 17 کیلومتر - ایستگاه راه آهن اصفهان

ایستگاه اتوبوس 2 کیلومتر

فرودگاه 34.6 کیلومتر - فرودگاه شهید بهشتی

1412762442 irantraveller bagh parandegan esfahan13

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده علی قربانی تعداد مطالب 18 نمایش مطالب نویسنده